دی اکسید کربن قاتل است یا خود ما؟!

موضوع مسمومیت ناشی از گاز دی اکسید کربن اگرچه با راهکارهای پیش پا افتاده قابل پیشگیری است اما تبعات بسیار تلخی را برای جامعه در پی دارد. به نظر می‌رسد مهمترین دلیلی که مردم به مسئله ایمنی وسایل گازسوز توجه نمی‌کنند سهل انگاری و کم اطلاعی در خصوص میزان جدی بودن بروز چنین حوادث تلخی است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر ساله با آغاز فصل سرما میزان مصرف گاز و وسایل گرمایشی به اوج خود می‌رسد، این روزها که میزان نزولات جوی افزایش یافته و دمای هوا به شدت کاهش یافته استفاده از این وسایل به حداکثر خود رسیده است. وسایلی که تنها یک روی آن گرمابخشی به روزهای پربرف و سرد زندگی است و روی دیگر آن می‌تواند قربانی شدن جان انسان‌ها را به انتظار نشسته باشد.
 
این روزها وسایل گرمایشی به میدان آمده ولی در برابرش سیلی از گاز گرفتگی‌ها به راه افتاده است. هنوز از روزهای سرد سال اندکی بیش نگذشته که 28 نفر از هم استانی‌ها دچار اختلالات هوشیاری شده و 4 نفر نیز با مسمویت گاز منوکسید کربن به کام مرگ کشیده شده‌اند و این در حالی است که در سال گذشته در مجموع 6 نفر در استان در فصل سرما جان خود را به دلیل استنشاق گاز منوکسیدکربن از دست دادند که این آمار در مقایسه با سال جاری مایه نگرانی و تاسف است.
 
طبق آمار سازمان پزشکی قانونی هر ساله به طور میانگین 890 نفر از هموطنان بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست می‌دهند که متاسفانه شهروندان قمی نیز در این آمار جای دارند و تنها علت آن بی توجهی و عدم رعایت نکات ایمنی در نحوه نصب لوله بخاری و سیستم گرمایشی است .
 
گاز منوکسید کربن که گازی بدون بو و طعم است و به آن قاتل خاموش می‌گویند هنگام ورود به بدن مانع ورود اکسیژن و ترکیب آن با خون می‌شود و اکسیژن کافی به بافت‌های بدن از جمله مغز نرسیده و فرد دچار مسمومیت شده و سیستم عصبی او با اختلال مواجه می‌شود که گاه به مرگ فرد منجر می‌شود.
 
یاسر شاه علی‌لو رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گفت: باید دودکش تمام وسایل گرمایشی به طور اصولی و دقیق نصب شود.
 
وی با بیان اینکه علت بسیاری از گاز گرفتگی‌ها ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی هنگام نصب وسایل است، افزود: زمانی که گاز منوکسید کربن حاصل از سوخت وسایل گرمایشی راهی برای خروج نداشته باشد و یا دودکش از کلاهک برخوردار نباشد احتمال وقوع چنین حوادث ناگواری بالا می‌رود.
 
رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به اینکه فقدان تهویه لازم و همچنین ناقص کار کردن رادیاتورهای دیواری می‌تواند موجب انتشار گازکربن دی اکسید شود، افزود: این گاز بی رنگ، بی بو و هم وزن با هواست و به دلیل ناقص سوختن گاز یا دیگر سوختنی‌ها تشکیل می‌شود.
 
شاه علی‌لو با تاکید بر اینکه در آغاز فصل سرما و استفاده از بخاری‌ها حتی در صورت سالم بودن وسیله گازسوز باید بررسی شود، افزود: ممکن است برای سال‌های سال ایرادات وسایل گازسوز پنهان بماند بنا بر این ضروری است تا در راستای ارتقای امنیت مسیر خروجی گازها مدام بررسی شود.
 
رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: استفاده از بخاری در مکان‌های مجهز به پکیج صحیح نیست و سلامت افراد را با خطر مواجه می‌سازد.
 
وی با بیان اینکه پوشاندن و بستن تمام درز درب و پنجره‌ها کار درستی نیست، ادامه داد: هنگام نصب بخاری باید ابتدا از سالم بودن وسیله و عدم نشت گاز از اتصالات آن مطمئن شد.
 
 محمد کاشی از کارشناسان ایمنی نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم نکات ایمنی را پیرامون این خصوص متذکر شد و گفت: جریان داشتن هوا نکته‌ای است که باید بدان توجه شود و هرجا که هوا جریان ندارد استفاده از لوازم گازسوز ممنوع است.
 
وی بیان کرد: رنگ شعله وسیله گاز سوز باید آبی باشد و در صورتی که شعله وسیله گازسوز نارنجی و زرد رنگ بود نشان از سوخت ناقص می‌دهد.
 
کاشی با اشاره به نصب صحیح دودکش، افزود: لوله بخاری باید گرم باشد چرا که سرد بودن آن نشان از ورود گازهای سمی به داخل محیط دارد. همچنین داشتن کلاهک برای دودکش‌ها ضروری است تا مانع ورود اشیا و مسدود شدن فضا شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه فاصله دودکش از سطح بام باید یک متر باشد اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد دودکش‌ها را از درب و یا پنجره خارج می‌کنند که بسیار اشتباه است و لازم است لوله بخاری قبل از افقی شدن سه متر ارتفاع داشته باشد.
 
این کارشناس استفاده از لوله‌های فنری را غیر استاندارد عنوان کرد و گفت: باید برای گرم کردن محیط از شومینه استفاده نکرد.
 
قابل ذکر است که با وجود تذکرات و تاکیدات فراوان در خصوص رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادثی چون گاز گرفتگی اما همچنان برخی بی توجه به این مسائل و یا نادانسته اقدام به نصب ناایمن وسایل گازسوز می‌کنند و در نتیجه سلامت خانواده خود را فدای بی‌احتیاطی می‌کنند.
 
در این صورت اگر فرد حتی بتواند از مرگ حتمی نجات پیدا کند اما همچنان سلامت او به خطر افتاده و سیستم عصبی فرد به شدت دچار اختلال می‌شود.
 
دکتر مجید کاظمی متخصص طب اورژانس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به علائم مسمومیت ناشی از گاز منوکسید کربن گفت: سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف، کاهش دید، پایین آمدن سطح هوشیاری، تشنج و... از جمله علایم در فرد مسموم شده با این گاز است.
 
وی بیان کرد: لازم است در صورت برخورد با افراد مسموم ابتدا آنها را از محیط آلوده بیرون برده و در هوای آزاد و پاک قرار دهید.
 
کاظمی افزود: بعد از خروج فرد مسموم شده با گاز منوکسید کربن یقه پیراهن و کمربند او را باز کرده و لباس‌های تنگ را از تن او جدا سازید و در صورت امکان به او اکسیژن داده و سریعا با اورژانس تماس حاصل شود.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه فرد مسموم با این گاز در صورت نجات از مرگ باز هم دچار نقایص و آسیب‌های جسمی می‌شود، گفت: آسیب‌های قلبی، مغزی از جمله این آسیب‌ها هستند که تنها به دلیل برخی اهمال کاری‌ها و بی توجهی‌ها پیش می‌آید و تا اخر عمر زندگی فرد را دچار اختلال می‌کند.
 
موضوع مسمومیت ناشی از گاز دی اکسید کربن اگرچه با راهکارهای پیش پا افتاده قابل پیشگیری است اما تبعات بسیار تلخی را برای جامعه در پی دارد. به نظر می‌رسد مهمترین دلیلی که مردم به مساله ایمنی وسایل گازسوز توجه نمی‌کنند سهل انگاری و کم اطلاعی در خصوص میزان جدی بودن بروز چنین حوادث تلخی است.در این میان نقش رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی یک کار ویژه است که متاسفانه در رسانه ملی به عنوان مهمترین رسانه در کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.اگر چه در برخی از کلانشهرها استفاده از سیستم‌های گرمایشی بدون دود مانند شوفاژ رایج شده است اما همچنان در سطح شهرهای کوچک و روستاها استفاده از بخاری یک امر رایج است و ضرورت دارد تا رسانه‌ها نسبت به اهمیت کاربست ایمنی در استفاده از بخاری‌ها توجه جدی داشته باشند.
 

منبع: خبرگزاری فارس
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.