طراحی و ساخت محفظه خلاء با استفاده از آلياژ Cu – Ni جهت استفاده در دستگاه لايه‌نشانی به روش بخار فيزيكی در گروه فيزيك دانشكده علوم پايه به پايان رسيد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛طراحی و ساخت محفظه خلاء با استفاده از آلیاژ Cu – Ni جهت استفاده در دستگاه لایه‌نشانی به روش بخار فیزیكی در گروه فیزیك دانشكده علوم پایه به پایان رسید .

عضو هیات علمی دانشگاه رازی و یکی از مجریان طراحی و ساخت این دستگاه گفت: برای لایه نشانی به روش P.V.D نیاز به به خلا ء بالاست تا لایه‌ها در شرایط بسیار تمیز و مناسب روی بستره مناسب نشانده شود، با توجه به اینكه فن‌آوری لایه نازك (thin flim) اساس الكترونیك مدرن است، طراحی مناسب و ساخت محفظه خلاء برای شرایط مختلف لایه‌نشانی از نیازهای اساسی مراكز تحقیقاتی و توسعه‌ای كشور می‌باشد.

دكتر رستم مرادیان، گفت: بر این اساس ساخت محفظه خلاء كه قادر باشد، چند مد لایه نشانی را همزمان انجام دهد در دستور كار این گروه قرار گرفت و پس از دو سال تحقیقات و آزمایش روی آلیاژهای مختلف، موفق به ساخت چمبری از جنس Cu- Ni شدیم كه قادر است خلاء تا یك میلیونیم میلی بار را توسط پمپ توربو مولكولار و بیشتر از این خلاء را توسط پمپ‌های پیشرفته تولید کند.

وی گفت: مهمترین نقطه قوت این دستگاه نگهداری خلاء تا مدت بیش از 6 ماه می‌باشد و از این نظر نمونه ساخته شده در داخل كشور منحصر به فرد بوده و از نظر تست نشت با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

گفتنیست:دكتر رستم مرادیان، دكتر داریوش مهرپرور و دكتر ایرج منوچهری، مجریان طراحی و ساخت این دستگاه در دانشگاه رازی هستند و رونمایی از این دستگاه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه رازی انجام پذیرفت.

انتهای پیام/ش



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.