سرمازدگی و حادثه برای کوهنوردان تهرانی در دماوند

وضعیت جوی نامناسب در شهرهای ایران شرایط آب‌وهوای کوهستان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان کوهستان‌های کشور پوشیده از برف شده‌اند و در پی آن مسئولان هشدارهای لازم را به افرادی که قصد کوهنوردی ایمن دارند، می‌دهند.

اما در این بین افرادی هستند که این هشدارها را جدی نمی‌گیرند و باعث می‌شوند که برایشان حادثه‌ای رخ دهد.

 در فصل زمستان علاوه بر بیماری‌های ارتفاع، سرمازدگی و یخ‌زدگی اندام‌ها و ریزش بهمن می‌تواند جان کوهنوردان را تهدید کند.

** سرمازدگی شدید دو پای کوهنورد تهرانی در دماوند

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی  کوهستان در این خصوص می‌گوید: بنا به گزارش‌های رسیده یکی از کوهنوردان تهرانی که به صورت انفرادی اقدام به صعود زمستانی (با توجه به شرایط نامناسب جوی) به قله دماوند کرده بود دچار سرمازدگی شدید از ناحیه هر دو پا گردید.

وی تصریح کرد: این کوهنورد در صعودی انفرادی و در دمای 40-38 سانی‌گراد زیر صفر و با وجود باد شدید اقدام به صعود به قله دماوند در تاریخ 21 آذر نموده بود که دچار سرمازدگی شدید از ناحیه هر دو پا گردید.

وی پس از بازگشت از برنامه با مراجعه به کلینیک تخصصی صلب ارتفاع و پزشکی کوهستان، دستورات لازم در زمینه اقدامات درمانی را دریافت نمود.

 مساعدیان در ادامه گفت: یک نکته قابل تعمل اینکه وی کفش و پوشش مناسب زمستانی داشته ولی بی‌توجهی به سایر عوامل ایجاد کننده سرمازدگی و یخ‌زدگی موضعی اندام‌ها هم چون عدم مصرف مایعات کافی، بی‌توجهی به مراقبت صحیح از پاها همچون بررسی روزانه وضعیت پاها در طی برنامه و سایر عوامل باعث چنین حوادثی گردیده بود.

وی اظهار داشت: مصرف تنها حداقل یک لیتر آب در یک صعود دو روزه و زمستانی و کنترل پاها با توجه به وجود حس موضعی و علائم بارز  سرمازدگی پاها و عوامل دیگر باعث بروز چنین مشکلی گردیده بود.

مساعدیان در پایان خاطرنشان کرد: سرمازدگی وی از درجه دو تا سه بوده و وجود علائم کبودی و تاول‌های متعدد حقیقت این نکته است که نیاز به مراقبت و درمان حداقل دوماهه جدی در مشکل به وجود آمده است و لازم است کوهنوردان عازم به ارتفاعات بالای 3500 متر با توجه به برودت شدید و وجود باد در مناطق مرتفع توجه کافی به شرایط و خطرات مستعد کننده سرمازدگی موضعی را داشته باشد.

 *برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار