فرش دستباف کردستان آوازه جهانی دارد ومی توان با سرمایه گذاری روی این بخش، اشتغالزایی و رونق اقتصادی این استان را رونق بخشید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج؛ هر چند که از قدمت و تاریخ اولیه فرشبافی در استان کردستان اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما به گفته کارشناسان قدمت فرش دراین استان به 400 سال پیش برمی گردد وفرش دستباف تولید کردستان به دلیل مرغوبیت وبومی بودن همچنان یکی از معروف ترین فرش‌ های جهان است.

در گذشته ودراستان کردستان خانه‌ ای را نمی‌ توانستی بدون دار قالی ببینید و تمام زنان خانه ‌دار از این حرفه استقبال کرده و به نوعی خود را سرگرم این کار می ‌کردند ، اما امروز این وضعیت بسیار کم رنگ شده است.

درحال حاضر شهرهایی که دراستان کردستان درزمینه فرش بافی فعالیت دارند می توان به ترتیب اولویت به شهرهای سنندج، بیجار،سقز، کامیاران، قروه، بانه، دهگلان ودیواندره اشاره کرد.

بهمن احترامی مدیرشرکت سهامی فرش ایران دراستان کردستان می گوید: به اعتبار قالی های موجود در موزهفرش ایران می توان قدمت فرشبافی در استان را طولانی دانست وفرشهای 150 سال پیش در موزه تهران حاکی ازآن است که بیش از20 قطعه فرش متعلق به قالیهای استان کردستان است واین استان بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان فرش شهرهای بیجار و سنندج است.

سبک فرش دستباف تک پود یا سنه که نام قدیمی شهر سنندج است بیشتر در این شهر و روستاهای اطراف آن بافته می شد، ومی توان به بافت برخی طرحهای خاص نظیر انواع نقشهای"کلاه فرنگ"،" سه ترنج"، "ماهی درهم" ،"جقه چارگی"،" بیدمجنون"، "جقه هشت پر"، "گل وکیلی"، "گل و بلبل"، "گل میرزا علی" و "جقه چهارپر" اشاره کرد.

سبک بیجار از جمله دیگر سبکهای تولید فرش دستبافت در استان کردستان به شمار می رود که این سبک بیشتر در شهرها و روستاهای اطراف شهرستان های بیجار و قروه بافته می شد و از جمله طرحهای مهم این سبک می توان به نقوش "گل سرخ"،"ماهی درهم"، "مراتی"، "لچک و ترنج شاه عباسی"، "داروگل"،"خاتم شیرازی"، "انواع گل فرنگ مستوفی" و "دهان اژدر" اشاره کردو به دلیل کیفیت بالا امروز نیز این سبک در کشور دارای شهره است و همچنان مورد توجه مصرف کنندگان نیز قرار می گیرد

سبک افشار نیز از جمله دیگر سبکهای فرشبافی در استان کردستان بوده که بیشتر درشهرستان های سقز،دیواندره و بانه رواج داشته و درطرحها و نقشهای مختلف و ازمواد اصلی وکاملا بومی منطقه دراندازه های متنوع بافته می شود.

مدیرشرکت سهامی فرش ایران دراستان کردستان بااشاره به بازاررکودفرش وافت صادرات دراین زمینه می گوید: حمایت از تولیدکنندگان فرش سنندج، پرداخت تسهیلات کم ‌بهره به واحدهای تولیدی فرش و سایر برندهای استان می ‌تواند در پویایی و توسعه این حوزه نقش بسزایی داشته باشد.

رئیس خانه فرش استان کردستانمی گوید: در حال حاضر ۸۵هزار کردستانی در حوزه فرش دستباف فعالیت دارند و سالانه۵۰۰ هزار مترمربع فرش در کارگاه فرش بافی سنندج تولیدمی شود

اشرف رستم پور می افزاید: ظرفیت تولید فرش در ابعاد و اندازه ها و شکل های مختلف در کارگاه های استان کردستان وجود دارد که متاسفانه از این ظرفیت ها بهره برداری نمی شود.

فرشهای استان که با دستان هنرمند زنان و مردان کردستانی بافته می شوند، ونقشهای حک شده برتاروپودآن نشان ازذوق وسلیقه این مردمان رامی رساند متاسفانه به دلیل عدم وجود انسجام لازم در این عرصه و همچنین استفاده از مواد اولیه صنعتی و نامرغوب امروزجایگاهی قابل توجهی در بازارهای داخلی و جهانی ندارد.

سعید نظری یکی از کارشناسان فرش کردستان می گوید: یکی از ویژگی های فرش دستباف تولیدی دراستان کردستانطرحهای مورد استفاده در آن است و اکثر طرحهای تولید فرش دستباف دراستان تکرار شونده بوده و با توجه به این ویژگی امکان تقلب در تولید آن کاهش پیدامی کرده و از سوی دیگر باعث جذب مخاطب و مشتری می شد.

معصومه محمدی فرشباف سنندجی که حدود ۱5 سال است پشت دارقالی دراین رشته فعالیت می کند، گفت: مهم‌ ترین مشکلات کارگاه ‌ها و مجتمع‌ های تولیدی فرش در کردستان سرمایه در گردش و نبود نقدینگی برای تقویت و توسعه بخش تولید است.

وی می افزاید:متاسفانه امروز در کنار مشکلات مالی و به دلیل نوسان در بازار امکان تهیه مواد اولیه مرغوب وجود ندارد و این مشکل باعث شده تا فرش دستباف کردستان آنچنان کیفیت لازم را نداشته باشد.

فرشته احمدی یکی دیگرازبافندگان فرش درسنندج که زن میانسالی است می گوید: متاسفانه فرش کردستان رونق گذشته خود را از دست داده و مورد بی ‌مهری قرار گرفتهودیگر مثل گذشته کسی فرش کردستان را خریداری نمی ‌کند و شاید هم صادر نمی‌ شود.

این فرش باف سنندجی می افزاید: با وجود دستمزدی که بابت این نوع فرش به قالی بافان کردستانی داده می ‌شود دیگر هیچ کس حاضر به بافت فرش کردستان نیست و در دو سال اخیر فرش کردستان نسبت به گذشته بیشتر از رونق افتاده است.

امید می رود با تلاش مسئولان، هنر فرش دستباف کردستان دوباره رونق گذشته خود را باز یابد و باز هم اشتغالزایی و در آمد زایی خانوارهای کردستان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.