رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: با رعایت برخی نکات در عملیات زراعی و مراقبت های زمان داشت می توان عملکرد تولید زعفران را تا10 کیلو در هکتار افزایش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رسول کدخدایی افزود: در حال حاضر برداشت زعفران از مزارع 8 ساله به طور متوسط سالانه 5/3 کیلو در هکتار می باشد که این رقم نشان دهنده عملکرد پایین تولید این گیاه اقتصادی در ایران به عنوان تولید کننده عمده جهان است.

وی گفت: برای حفظ سهم انحصاری زعفران ایران در بازار جهانی با وجود رقبایی از جمله چین، مراکش، امارات متحد عربی، آذربایجان، ترکیه و افغانستان، باید محصولی ارزان تر و با کیفیت تر را در مقایسه با رقبا به بازار عرضه کنیم.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به درآمدزایی بالای زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی به عنوان تولید کنندگان اصلی این محصول استراتژیک اشاره کرد و افزود: تولید زعفران در این دو استان زمینه اشتغال 800 هزار نفر و سالانه معادل 10هزار و 26 میلیارد تومان درآمدزایی دارد.

کدخدایی گفت: تراکم، تغذیه، آبیاری و وزن پیاز به عنوان 4 عامل مهم در تولید این محصول به شمار می روند که در صورت رعایت نکات علمی در عملیات به­زراعی و مراقبت های زمان داشت عملکرد تولید زعفران افزایش خواهد یافت.

وی افزود: زعفران ایرانی به عنوان مرغوبترین زعفران جهان هنوز به صورت فله به کشورهای اروپایی صادر می شود و در این کشورها پس از فرآوری و تبدیل شدن به محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی و دارو با قیمت های بالاتر به کشور وارد می شود.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خاطر نشان کرد: برای ساماندهی تولید این محصول استراتژیک پیشنهاد می شود طرح اصلاح زنجیره تولید از مزرعه تا مصرف شامل مراحل تولید، برداشت، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی تدوین شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.