مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: علامه عطاردی از مفاخر حوزه علمیه است که طلاب جوان و پژوهشگران از این استاد فقید باید الگو بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حجت الاسلام و المسلمین فرجام در برگزاری همایش ملی عطارد خراسان افزود: این همایش به پاس 70 سال مجاهدت علمی علامه شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی در مشهد برگزار شد.

وی تصریح کرد: علامه عطاردی قوچانی در حوزه های علمیه قوچان و مشهد به تحصیل پرداخت و پس از آن برای انجام تحقیقات با اهداف چند رشته ای و میان رشته ای به مسافرتهای علمی در داخل و خارج مبادرت کرد.

و ی گفت:در مسندنویسی نسبت به تاریخ یک امام، به سند یک حدیث مراجعه می شود و حال راویان و صحت و سقم آن حدیث بررسی می شود که علامه عطاردی اجازه روایت را علاوه بر علمای تشیع، از عالم حنفی شیخ محمدابراهیم ختنی مدیر کتابخانه مدینه منوره گرفت و به این طریق به سلسله راویان و مشایخ حدیث در ماوراء نهر، حرمین شریفین، مصر و شام پیوست.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه دا د: آثا ر علامه عطاردی قوچانی در حدود 70 عنوان کتاب در 160 مجلد است.

در این مراسم که با پیام آیت الله سبحانی آغاز شد که ایشان درباره علامه عطاردی قوچانی گفتند: حجت الاسلام و المسلمین جناب حاج شیخ عزیزالله عطاردی به حق یکی از شاخصه های قرن ما بود و نخستین کسی بودند که در عصر حاضر مسندنویسی را آغاز کرد و آن را توسعه دادند و برای هر یک از ائمه(ع) مسند مستقلی نوشته اند.

این مرجع تقلید افزود: یکی از صفات بارز ایشان سختکوشی است که شرط اول هر تحقیق می باشد بطوری که برای احیای کتاب رافعی که اهل قزوین است، به هند سفر کرد و مشقات بسیاری کشید.

آیت الله سبحانی گفت: ایشان فردی نمونه بودند که به تنهایی راه خود را ادامه داد و آثاری از خود به جا گذاشت که حیات باقی دارد.

مسند و مسندنگاری، تاریخ و تمدن اسلامی، رویکرد به حدیث و فلسفه آن و شخصیت شناسی، سفرهای علمی و نگرش تقریبی علامه عطاردی از جمله موضوعات مقالات ارسال شده بود.

50 مقاله به همایش عطارد خراسان ارائه شد که از این تعداد 31 مقاله منتشر شده و سه مقاله برتر نیز مورد قدردانی قرار گرفت.

خاطر نشان می کنم : علامه عطاردی قوچانی درمرداد ماه پارسال در تهران وفات یافت و در جوار مضجع شریف رضوی(ع) در بقعه شیخ طبرسی به خاک سپرده شد.

//انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.