کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 15 هزار بذر درخت بلوط از سوی انجمن های حامی ، فعال و دوستداران طبیعت در منطقه خهکلیدون بویراحمد کاشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،جواد رحیمیان روز جمعه در حاشیه آیین کاشت بذر بلوط در منطقه خهکلیدون بویراحمد افزود: با هدف خدمت به طبیعت،کمک به حفاظت از خاک، جلوگیری از رانش زمین و سیل،بیش از یکصد نفر از اعضای تشکل های مردمی دوستداران طبیعت در این کار شرکت کردند.

وی بیان کرد: تا کنون بیش از 32 هزار هکتار جنگل کاری با مشارکت و همکاری جوامع محلی در کهگیلویه و بویراحمد کاشته شده که از این میزان حدود 17 هزار هکتار در دو سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه زوال و خشیکیدگی بلوط خطری است که جنگل های زاگرس با آن دست و پنجه نرم می کنند، تصریح کرد:احیای جنگل ها و کاشت بلوط می تواند اثر مستقیم بر جلوگیری از انقراض این گونه مهم جنگلی ایران داشته باشد.

رحیمیان اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده عمر جنگل های بلوط زاگرس به بیش از پنج هزارو 500 سال می رسد.

وی عنوان کرد: بلوط زاگرس بیشترین پراکنش و گستره رویشی را در بین گونه های بلوط غرب دارد که ارتفاع رویش این گونه از 458 تا دو هزارو 700 متر از سطح دریا است.

این کارشناس منایع طبیعی ادامه داد:زمان لازم برای رسیدن بذر بلوط زاگرس از زمان گرده افشانی بیش از دو سال است.

رحیمیان گفت: منابع طبیعی کهگیلویه و بو احمد با همکاری تشکل های مردمی کاشت بذز بلوط را در مناطقی که به علت آتش سوزی و سایر عوامل تخریب شده است ادامه می دهد.

وی انجام عملیات عمرانی،چرای بی رویه دام،تبدیل جنگل به زمین کشاورزی،شخم زیراشکوب در جنگل ،تهیه سوخت،زغالگیری،کاهش آب های زیر زمینی و گسترش آفت ها و بیماری ها را از عمده عوامل تخریب جنگل در کهگیلویه و بویراحمد دانست.

بیش از 80 درصد جنگل های استان را درختان بلوط ،15درصد بنه و بادام و پنج درصد را سایر گونه های جنگلی تشکیل می دهند.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: بذر ، بلوط ، کاشت ، گونه های
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.