موضوع بیمار و بیمه‌های تکمیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 29 آذر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بیمار و بیمه‌های تکمیلی با حضور "علی‌اکبر اولیا" دبیر کل سندیکای بیمه گران و  "محمدرضا نوروزی" مشاور وزیر بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 29 آذر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه علی‌اکبر اولیا دبیرکل سندیکای بیمه گران در خصوص این که آیا بین بیمارستان‌ها و بیمه‌ها قراردادی وجود دارد که حق دو طرف در آن لحاظ شده باشد گفت: طبعاً هر اقدامی که در حوزه بیمه انجام می‌گیرد بر اساس توافقی است که بین بیمه گر و بیمه گزار انجام  گیرد و قاعدتاً این هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد.

محمدرضا نوروزی مشاور وزیر بهداشت و درمان نیز در همین رابطه گفت: بیمه صنعتی است که در حمایت از بیماران به خصوص در بخش درمان پایه‌گذاری شده و رابطه بیمه، به خصوص بیمه‌های تکمیلی که باید به نوعی بیمه‌های خصوصی محسوب شود بر مبنای قراردادهایی است که باید منصفانه با بخش خصوصی بسته شود اما این یک رابطه دو طرفه است یعنی بیمه یک پیشنهاد دارد و آن طرف هم مجاز است که آن پیشنهاد را نپذیرد و یا بپذیرد.

** طرح تحول سلامت بازار بیمه‌های تکمیلی را کساد کرد

اولیا دبیر کل سندیکای بیمه گران نیز اضافه کرد: بحث خاصی که در خصوص بیمه‌های تکمیلی بسیار تأثیرگذار بود طرح تحول سلامت است که علی‌رغم این که گام اساسی در جهت آرمان‌های انقلاب و عدالت اجتماعی محسوب می‌شود باعث شده که مقداری بازار بیمه‌های تکمیلی کساد شود.

** تمرکز طرح تحول سلامت بیشتر متمرکز نظام دولتی درمان است

وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت در اجرای طرح تحول سلامت نگاه جامع تری به موضوع می‌شد و مشارکت بخش خصوصی چه بیمه‌های بازرگانی و چه بیمارستان‌ها در این رابطه در نظر گرفته می‌شد اما به نظر می‌رسد تمرکز بیشتر این طرح بیش از حد در نظام دولتی درمان است.

نوروزی مشاور وزیر بهداشت نیز در همین رابطه اظهار داشت: اصل موضوع در بخش سلامت، مردم هستند و در اجرای طرح تحول سلامت شرایط به گونه‌ای شده است که مردم در بخش‌های دولتی احساس رضایت می‌کنند و ما باید کاری کنیم که همین موضوع نیز برای مردم در بخش خصوصی اتفاق بیفتد و از نظر ما بیمه‌ها باید این شرایط را فراهم کنند.

** دولت با اجرای طرح تحول سلامت بیمه‌های تکمیلی را با چالش جدی مواجه کرد

علی‌اکبر اولیا، دبیر کل سندیکای بیمه گران نیز تاکید کرد: دولت با اجرای طرح تحول سلامت بار خود را زیاد کرده و با تمرکز بیش از حد بر سیستم دولتی درمان، بخش خصوصی به حاشیه رفته و بیمه‌های بازرگانی که کار بیمه‌های تکمیلی را می‌کردند با چالشی مواجه شدند و زیان قابل‌توجهی دیدند.

اولیا با اشاره به این که پرداخت بسیاری از شرکت‌های بیمه به 15 روز رسیده است گفت: سیستم آنلاین پرداخت‌های بیمارستان‌ها در حال طراحی است لذا باید بیمه‌ها فرصتی داشته باشند تا اسناد را مورد رسیدگی قرار دهند.

دبیر کل سندیکاهای بیمه ایران با اشاره به این که بیمه ایران بخش بزرگی از تعهدات را بر عهده دارد گفت: بیمه‌ها خودشان نمی‌توانند پول خرج کنند.

وی با اشاره به این که بیمه‌ها زیان ده هستند ادامه داد: دولت باید نگاه جامعی داشته باشد لذا باید هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در نظر گرفته شود.

اولیا  با تاکید بر این که تعهدات  بیمه‌ها باید به روز نزدیک شود بیان کرد: بیمه آتیه سازان حافظ مربوط به بیمه‌های بازرگانی نیست لذا به نظر می‌رسد مربوط به یکی نهادهای تأمین اجتماعی می‌باشد.

** تا دو هفته دیگر سیستم آنلاین پرداخت‌های بیمارستانی راه‌اندازی خواهد شد

دبیر کل سندیکاهای بیمه ایران با اشاره به این که بخش عمده‌ای از مطالبات مربوط به بیمه‌های پایه است ادامه داد: تا دو هفته دیگر سیستم آنلاین پرداخت‌های بیمارستانی راه‌اندازی خواهد شد.

وی گفت: مداخله بیش از حد وزارت بهداشت در این حوزه هم به بیمه و هم به بیمارستان‌ها ضرر می‌زند.

نوروزی با اشاره به نقش نظارتی  وزارت بهداشت  بر بیمه‌های تکمیلی‌ها گفت: بیش از 80 درصد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارند

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به این در طرح سلامت بسیاری از اقلام مصرفی قیمت‌هایشان کاهش یافته است افزود: بیمه‌ها مشکلاتی زیادی دارند لذا باید به آن‌ها کمک کرد و بیمه‌های تکمیلی و پایه باید از سیاست‌گذاری واحدی پیروی کنند

علیرضا صفایی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا بیمارستان‌های خصوصی بیمه‌های تکمیلی را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند گفت: بعد از طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های خصوصی و پزشکان بیش از 90 درصد تعرفه‌ها را اجرا کرده‌اند.

** میزان مطالبات بیمارستان‌های خصوصی نسبت به اول سال 20 درصد افزایش یافته است

وی با اشاره به این که بخش خصوصی مکمل بخش دولتی در حوزه بهداشت و درمان است بیان کرد: میزان مطالبات بیمارستان‌های خصوصی نسبت به اول سال 20 درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی با اشاره به این که مطالبات بیمارستان‌های خصوصی حدود 200 میلیارد تومان است گفت: سامانه 1690 بازرسی‌های مختلفی از بیمارستان‌های انجام داده به طوری که شکایت کمتر از 1 درصد بوده است.

بنی اسد نماینده بیمه‌های بازرگانی نیز در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که چرخه سلامت در کشور دچار بیماری شده بود ادامه داد: سال گذشته در دولت تلاش شد تا با اجرای طرح تحول سلامت این موضوع درمان شود.

وی با اشاره به این که صنعت بیمه با نگاه انسانی و اخلاقی در این حوزه ورود پیدا کرده است افزود: تمام تلاش شرکت‌های بیمه در این است که به موقع تکالیف خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: بعضی از مراکز درمانی هنوز حاضر نیستند تعرفه‌های  ابلاغی وزارت بهداشت را به رسمیت بشناسند لذا علی‌رغم ترمیم تعرفه‌ها شاهد هستیم که مثلاً جراحان حاضر نیستند با ما همکاری کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار