برگزاری مسابقات قرآنی عالی‌ترین سطح تبلیغ قرآن در کشور است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: مسابقات قرآن در ایران با هدف انس با قرآن و جامعه‌سازی برگزار می‌شود در حالی که دیگر کشورها این مسابقات را با هدف رشد و تعیین افراد برتر برگزار می‌کنند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آیین پایانی بخش دوم این دوره از مسابقات که شامل رشته های اذان و معارف قرآن کریم است، اظهارداشت : این مسابقات به یاد 5 قاری مهاجر الی الله که در خون خود غلتیدند و همه افرادی که در مسیر فعالیت های قرآنی تلاش کرده اند، برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آشنایی با قرآن شامل 7 گام روخوانی، روانخوانی، حفظ، ترجمه، تدبر، تفسیر و قرائت است، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات به صورت ویژه به مفاهیم قرآن پرداخته شد و باید در دوره های بعدی نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمدی با اشاره به اینکه رشد متوازن معرفت ، ایمان و رفتار برای جامعه نوید بخش تحول در معنویت خواهد بود، افزود : تفسیر قرآن با فرایند متداول در کشور متفاوت است که تنها با ترجمه قرآن و ارائه توضیحاتی معنا را جا می اندازند و در این زمینه اولین حرکت پرده برداری از آیات، کشف نظامات هستی، کشف نظامات ارتباطی در تمامی حوزه هاست که خوشبختانه حوزه های علمیه و برخی نهادها بدین سمت حرکت کرده‌اند.

قرآن باید در تمامی لایه‌های جامعه وارد شود 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه پاسخگویی به سوالات و نیازهای روز گام دیگری از تفسیر صحیح قرآن است، گفت : قرآن باید در تمامی لایه های جامعه وارد شود و کرسی های نظریه پردازی قرآنی در دانشگاهها و حوزه های علمیه ایجاد شود و مراکز پژوهشی در متون قرآن فعال شوند و درس خارج حوزه های علمیه به سمت موضوعات قرآنی سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآنی عالی‌ترین سطح در حوزه ترویج و تبلیغ قرآن در کشور است، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران مسابقات با هدف انس با قرآن و جامعه سازی برگزار می شود و در حالی که در دیگر کشورها این مسابقات با هدف رشد افراد و تعیید افراد برتر برگزار می شود. 

محمدی با بیان اینکه دستیابی به رتبه های برتر در سنت نبوی جایگاهی ندارد، گفت: براساس سنت نبوی حضور و فعالیت در امور قرآنی ارزشمند است و برگزاری مسابقات قرآنی برای حضور در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه سنجه مسابقات قرآن اثربخشی عمومی آن است ، گفت : پخش مستقیم این مسابقات از رادیو و سیمای قرآن با هدف انس با قرآن اتفاق می افتد و جا دارد از این دو رسانه قرآنی به این جهت تشکر کنم.

وی با اشاره به اینکه درجات بهشت و درکات جهنم براساس آشنایی و انس با قرآن تعیین می شود، گفت: انسان به میزان خواندن، فهم و عمل با اخلاص آیات قرآن به درجات بالای بهشت می رسد و بالعکس به میزان دوری از قرآن به درکات جهنم سقوط می کند.

محمدی قرآن را نردبان عالم دانست و گفت: انسان می تواند با این کتاب به درجات بالای بهشت برسد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات سراسری قرآن حاصل فعالیت 25 دستگاه قرآنی، 5 هزار موسسه قرآنی و 20 هزار جلسه قرآنی در سطح کشور است که سازمان اوقاف بنا بر ماموریت حکومتی خود آن را اجرا می کند و سایر دستگاهها نیز در اجرای آن با این سازمان مشارکت می کنند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار