به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران در مراسم گلنگ زنی شهرک تخصصی پوشاک با اشاره به اهمیت این صنعت در اقتصاد کلان کشور و نقش آن دراشتغال زایی اظهارداشت: یکی از صنایعی که بنگاه های خرد، کوچک و متوسط نقش کلیدی در آن صنعت در تمامی کشورهای دنیا ایفا می نمایند، صنعت پوشاک است که عمده واحدهای فعال در این صنعت بنگاه های خرد و کوچک می باشند.
به گفته معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت یکی از اصلیترین رویکردهای توسعه اشتغال پایدار حمایت از کسب وکارهای خرد، کوچک و متوسط است، چرا که یکی از اصلیترین مزایای این کسب وکار اشتغال زایی بالا است.
سید ابریشمی با تاکید براینکه کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط نقش مهمی در افزایش سطح رفاه آحاد جامعه، محرومیتزدایی و گسترش عدالت اقتصادی-اجتماعی ایفا مینمایند، خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری در کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط موجبات گسترش عدالت اجتماعی را از طریق توزیع منابع و امکانات در کلیه مناطق بهویژه مناطق محروم و کمتر توسعهیافته فراهم میآورد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش بزرگی از پوشاک تولید داخل توسط کارگاه های خرد و کوچک صنفی تولید می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس یافته های مطالعه تدوین سند راهبردی، در کشور قریب به280 هزار نفر، در واحدهای صنفی تولیدی پوشاک، مشغول به کار می باشند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران به ارزش افزوده و اشتغالزایی این صنعت اشاره و تصریح کرد: سبز بودن این صنعت برای محیط زیست در مقایسه با سایر صنایع از مزیت های عمده و قابل توجه صنعت پوشاک، می باشد.
سیدابریشمی افزود: این صنعت کمترین نیاز به آب داشته و از لحاظ میزان آلایندگی زیست محیطی در کمترین میزان خود قرار دارد. این مزیت که صنعت پوشاک نیاز چندانی به آب ندارد، برای کشور ما که با معضل خشکسالی فراگیر دست به گریبان است، می تواند یک پتانسیل بالقوه محسوب شود.
وی در ادامه بیان کرد: به رغم اهمیت صنعت پوشاک و نقش مهم آن در اقتصاد کلان کشور متاسفانه صنعت صادرات پوشاک کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و بخش اعظمی از بازار داخلی توسط قاچاق تأمین می شود، به طوریکه حدود 50 تا 60 درصد بازار پوشاک توسط پوشاک قاچاق تأمین می شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پوشاک ، عدم سرمایه گذاری برای طراحی پوشاک به دلیل عدم رعایت قوانین حقوق مالکیت معنوی در کشور وفقدان مراکز حرفه ای طراحی پوشاک و مد مطابق با استانداردها و دانش فنی روز دنیا را از معضلات صنعت پوشاک در کشور برشمرد و گفت: با توجه به این معضلات، و با توجه به ضرورت سیاست گذاری منسجم و همه جانبه صنعت پوشاک، مقام عالی وزارت صنعت،معدن وتجارت، با نگاهی استراتژیک به این صنعت، دستور تشکیل کارگروه راهبردی صنعت پوشاک کشور در سطح وزارتخانه را صادر کردند.
سید ابریشمی با بیان اینکه این کارگروه تحت نظر دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، متشکل از معاونت صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران، صاحبان بخش خصوصی صنعت پوشاک وانجمن وتشکل ها ی مرتبط با این صنعت است ، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی کارگروه راهبردی پوشاک تدوین برنامه استراتژیک توسعه صنعت پوشاک بود که به همین منظور، سازمان صنایع کوچک نیز، به عنوان تنها سازمان توسعه ای متولی توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، با عقد قرارداد با دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سند توسعه صنعت پوشاک کشور را تحت نظارت کارگروه راهبردی پوشاک تدوین نموده که ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تخصصی پوشاک در مناطق مزیت دار از جمله موضوعات مورد اشاره در این سند راهبردی به شمار می رود.
انتهای پیام/