نسل جوان قربانی فناوری‌های جدید

ورود بازیهای کامپیوتری باعث شد تا نوجوانان و جوانانی که دیروز در باشگاه‌ها و مراکز ورزشی اوقات فراغت خود را سپری می‌کردند بیشترین وقت خود را به این بازی‌ها اختصاص دهند که نتیجه آن پیدایش درد‌هایی در ستون فقرات و اختلالاتی در ساختار آن است.

نسل جوان قربانی فناوری‌های جدیدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سالیان گذشته با ورود کامپیوتر‌ها به زندگی افراد، عوارض این تکنولوزی جدید بصورت کمردرد و درد‌هایی در دست‌ها و گردن افراد که ناشی از نوع نشستن نامناسب و عدم تحرک و استفاده ناصحیح از این فن آوری نوین بود خود را نشان داد. 

ورود بازیهای موبایلی و اپلیکیشن‌هایی چون تلگرام و غیره باعث شد که نوعی اعتیاد در استفاده از این نرم افزار‌ها در بین تمام اقشار جامعه ایجاد شود بطوری که بسیاری از افراد ساعت‌های متمادی با گردنی خم شده به استفاده از این ابزار‌ها روی آورند و عوارض استفاده طولانی مدت از این فناوری‌ها روز به روز بیشتر خود را نمایان می‌کند. 

دکتر فرجود شکوهی عضو فیزیوتراپیست شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص عوارض استفاده نامناسب از این نوع فناوری‌ها می‌گوید: ورود تلفن‌های همراه و استفاده مداوم از پیامک‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف باعث شد که سر هنگام نوشتن پیامک به پایین خم شده و فشار بسیار مضاعفی به ستون فقرات گردنی وارد شود که در دراز مدت باعث اسپاسم و گرفتگی شدید عضلات گردن و همچنین تخریب دیسک مهره‌های گردنی و ایجاد آرتروز زود هنگام و حتی بیرون زدگی دیسک گردن شود. 

وی می‌افزاید: نتیجه این امر بروز سردرد‌هایی با منشاء نامشخص، سرگیجه، حالت تهوع، دردهایی در گردن و دست‌ها، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی و ضعف عضلات دستهاست تا جایی که فرد حتی از گرفتن یک لیوان هم عاجز می‌شود. در واقع بدن ما مانند یک زنجیره بسته عمل می‌کند و هر تغییر کوچک روی هر قسمت از بدن روی نقاط دیگر تاثیر مستقیم دارد. مثلا کوتاهی ۲ سانت یکی از پا‌ها در دراز مدت باعث آسیب به زانو‌ها؛ کمربند لگنی و ستون فقرات و حتی گاهی باعث درد‌هایی در مفصل فک صورت می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه قوس‌ گردن درست به مانند ضربه گیر برای ستون فقرات است؛ ادامه می‌دهد: این قوس جلوی ضرباتی را که به ستون فقرات وارد می‌شود؛ می‌گیرد و زمانی که گردن به سمت جلو و پایین خم می‌شود، قوس گردنی کاهش یافته و یا از بین رفته و صاف می‌شود. 

عضو فیزیوتراپیست شورای عالی نظام پزشکی در ادامه اضافه می‌کند: این حالت سبب می‌شود تا فشار وزن سر بر مهره‌های گردن حتی تا شش برابر نیز افزایش یافته و گاهی حدود ۲۸ کیلوگرم وزن بر این ناحیه وارد می‌شود که این فشار سبب تخریب دیسک‌های گردنی یا حتی بیرون زدن دیسک گردن می‌شود. 

 به گفته وی این تغییر شکل مهر‌های گردنی باعث تغییر شکل کل ستون فقرات می‌شود که در نتیجه حتی ممکن است موجب فشار به کمر بند لگنی و حتی دیسک کمر شود. 

آرتروز زودرس در کمین دختران جوان
یکی از خطراتی که ساختار ستون فقرات نوجوانان و جوانان را به هنگام استفاده از فناوری‌های جدید تهدید می‌کند آرتروز زودرس است که اگر نادیده گرفته شود عوارض آن جبران ناپذیر خواهد بود. 

شکوهی با بیان اینکه ساختار ستون فقرات هنوز در نوجوانان قوام نیافته است؛ اظهار می‌کند: نوجوانان و جوانان بویژه دختران جوان که نسل مادران فردای جامعه هستند بدنبال استفاده ناصحیح از فناوری‌های نوین در معرض ابتلا به تغییر شکل ستون فقرات، آرتروز زود رس و دیسکوپاتی مهره‌ها هستند که اگر با بیماری خاموش قرن که پوکی استخوان است ترکیب شود؛ فاجعه‌ای در ساختار ستون فقرات نسل آینده بروز خواهد کرد که جبران شدنی نیست. 

راههای کمک به درمان در دانش آموزان
ورزش صبحگاهی در تمام سطوح مدارس اجباری و با نظارت دقیق انجام شود. 

زنگ‌های ورزش در مدارس خصوصا دخترانه جدی گرفته شود. 

وزارت آموزش و پرورش با انجمن فیزیوتراپی ایران تفاهم نامه‌ای جهت بررسی و کنترل وضعیت ستون فقرات دانش آموزان وهمچنین آموزش تمرینات ویژه تحت نظر متخصصین فیزیوتراپیست امضاء نماید. 

والدین نظارت بیشتری بر نحوه استفاده مداوم فرزندانشان از این نوع تکنولوژی‌ها داشته باشند. 

اپلیکشن‌های هشدار دهنده در این زمینه ساخته شود. 

این فیزیوتراپیست در خصوص سایر افرادی که به نوعی با این نوع فناوری‌ها سروکار دارند خاطرنشان می‌کند: افراد باید به این نکته اساسی توجه کنند که هر چه بیشتر سر به سمت پایین خم شود، فشار بر مهره‌های گردن بیشتر می‌شود لذا جهت بهبود این وضعیت باید سر را کمتر به سمت پایین خم کرده و روزانه حرکات کششی انجام دهند. 

به گفته وی افراد می‌توانند جهت راهنمایی‌های بیشتر با توجه به وضعیت‌شان به نزدیک‌ترین کلینیک فیزیوتراپی محل کار یا زندگی‌شان مراجعه نموده و از متخصصین فیزیوتراپیست جهت تمرینات ویژه که شامل تقویت عضلات ضعیف یا استرچ عضلات کوتاه شده و همچنین تمریناتی جهت اصلاح ساختار ستون فقرات است؛ کمک بگیرند تا در صورت لزوم این بیماران به مراکز درمانی مناسب ارجاع داده شوند. 

گزارش از: زهرا رحیمی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۳ دی ۱۳۹۴
قبول دارم کارش اشتبه بوده ولی خودم شاهد این طور ماجرا ها بودم الا ن خیلی از کادر بیمارستانی قصی القلب شدن طرف دستش قطع شده بود دست شو بستن و با انبولانس به اورژانس آوردن طرف داشت از درد مثل بچه کوچیک گریه میکرد یکی نزدیکش نیومد منتظر بودن همراهش بره پرونده تشکیل بده بعد از20دقیه اونم به خاطر اینکه از گریه هاش خلاص بشن یه چیزی بهش زدن که چندان افاقه نکرد یعنی اوضاع پزشکی مون خیلی افتضاعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۳ دی ۱۳۹۴
اینگونه حوادث عادیه تو همه کشور ها امکان وقوعش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۳ دی ۱۳۹۴
اگر دسنگاه قضا این فرد وافراد دیگر را که اقدام به شرارت می کنند اعدام کنند دیگر از این اتفاقات نمی افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۳ دی ۱۳۹۴
ای بابا
آخرین اخبار