کارشناس فرانسوی: توافق لیبی از ترس داعش، به دست آمد

یک کارشناس فرانسوی گفت گروه های درگیر لیبی، از ترس قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش مجبور به توافق شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، یکی از کارشناسان فرانسوی جهان عرب می گوید دو دولت مستقر در لیبی، از ترس داعش و اقدام نظامی بین المللی، مجبور به توافق و تشکیل دولت وحدت ملی شدند.

قرار است تا یک ماه دیگر دولت وحدت ملی در لیبی با هدف مبارزه با گسترش داعش در این کشور تشکیل شود. تشکیل چنین دولتی از یکسو نتیجه مذاکرات بین طرف ها و گروههای سیاسی در خود لیبی و از سوی دیگر ناشی از رایزنی های پشت پرده در اروپا بوده است.

«سلیمان زغیدور» سر دبیر بخش خبری این شبکه تلویزیونی در واکاوی چرایی تشکیل چنین دولتی می گوید: لیبی در کانون توجهات کشورهای حوزه دریای مدیترانه قرار گرفته است علت اصلی آن هم به تحولات ماه ژوییه گذشته بر می گردد، هنگامی که شبه نظامیان شورشی مستقر در سرت با داعش اعلام هم پیمانی کردند.

خلافت داعش در موصل نیز بلافاصله از این تصمیم شورشیان لیبی استقبال و از آن حمایت کرد. به عبارت دیگر از آن زمان به بعد، داعش دیگر مشکل وتهدیدی مختص به خاورمیانه نبود بلکه اروپا را نیز تهدید می کرد. زیرا زمانی که داعش در لیبی وجود داشته باشد و فعالیت های خود را گسترش دهد به معنای آن خواهد بود که خطر این گروه شورشی با توجه به اینکه لیبی با اروپا 500 کیلومتر بیشتر فاصله ندارد در بیخ گوش اروپا نیز قرار دارد.

این خطر بیشتر ایتالیا و جزایر آن به ویژه جزیره لامپدوسا را تهدید می کند که فاصله چندانی با مرزهای لیبی ندارند.

این مسئله از آنجا مهم است که ایتالیا در گذشته استعمارگر لیبی بوده است و زمانی که معمر قذافی بر سر کار بود دو پیمان با آن امضا کرد؛ یکی درباره جلوگیری از ورود مهاجران بیشتر از لیبی به ایتالیا و دیگری درباره اکتشاف نفت در لیبی بود.

در همین راستا،هواپیماهای آمریکایی ، انگلیسی و فرانسوی هر روز در آسمان لیبی پرواز می کنند تا تحرکات گروه تروریستی داعش را تحت نظر گیرند.

این کارشناس سیاست بین الملل در ادامه افزود داعش همین حالا حدود 200 کیلومتر از مناطق ساحلی اطراف سیرت را در کنترل خود دارد. کنترل این منطقه از آنجا مهم است که 75 درصد از ذخایر نفتی لیبی در همین منطقه قرار دارد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار