گاردین در گزارشی نوشت: با توجه به گسترش محدوده فعالیت داعش، تصور اینکه این گروه تروریستی تضعیف شده باشد احمقانه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در گزارشی به قلم "حسن حسن" نوشت: تصور اینکه حملات موشکی علیه داعش موجب تضعیف این گروه تروریستی شده، کودکانه است. گسترش محدوده عملیات داعش در اروپا و آمریکا به روشنی ثابت می‌کند این گروه تروریستی نه تنها تضعیف نشده است؛ بلکه هر روز در حال بیشتر قدرت گرفتن است. ترسناک خواهد بود اگر بپذیریم لیبی به پایگاه جدید داعش تبدیل شده باشد.

تیم نظارت تحریم‌های سازمان ملل متحد هفته پیش اعلام کرد داعش در حال آماده سازی لیبی برای تبدیل شدن به یک پایگاه جدید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با اروپا است. این خبر با اعلام هشدار مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیت‌های داعش در شمال آفریقا همراه شد. در یک سال گذشته حملات موشکی بی‌امانی علیه مواضع داعش صورت گرفت و همین امر موجب شد اعضای این گروه تروریستی به تدریج از عراق و سوریه خارج شوند و راه ورود به کشورهای جدیدی را در پیش بگیرند.

داعش در شمال شرق عراق و سوریه متحمل بیشترین خسارات شد؛ اما در مقابل به حملات تروریستی خونباری در گوشه و کنار جهان پرداخت. موضوع نگران‌کننده اینجاست که هر قدر فشار بر داعش در خانه زیاد شود، اعضای این گروه تروریستی با سرعت بیشتری راه به سوی لیبی را در پیش می‌گیرند. کارشناسان غربی به این اطمینان رسیده‌اند که داعش لیبی را به عنوان پایگاه جدید خود درصورت از دست دادن سوریه و عراق انتخاب کرده است. آمارهای رسمی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد حدود 3 هزار و 500 تبعه لیبی به داعش در سوریه و عراق ملحق شده‌اند. 800 نفر از این داعشی‌ها به لیبی بازگشتند تا در گروه‌های تروریستی داخل کشورشان به فعالیت ادامه دهند. داعشی‌های اهل لیبی اغلب عملیات و ماموریت‌های تروریستی مهمی را در سوریه و عراق انجام می‌دهند که کنترل بر شهرهای دیرالزور و کرکوک نمونه‌هایی از آن است. 

بمب‌گذاری در هواپیمای مسافربری روسیه، بمب‌گذاری در بیروت، سلسله حملات تروریستی پاریس و به تازگی حمله مسلحانه به یک خانه سالمندان در ایالت کالیفرنیا همگی دلایل روشنی بر گسترش فعالیت‌های داعش است. در این شرایط نمی‌توان تصور کرد حملات موشکی موجب تضعیف قدرت این گروه تروریستی شده باشد.

انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار