نمایشگاهی از آثار علی سانخواه با عنوان «طرح و خط و نقاشی» در فرهنگسرای سرو میزبان هنردوستان است.

علی سانخواه  خالق آثار نمایشگاه «طرح و خط و نقاشی» در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: هنر من 33 سال قدمت دارد و خودم مبتکر آن بوده‌ام.  من اولین کسی هستم که در ایران این هنر را انجام می‌دهم و کار من مشابه‌ای در کشور ندارد.
 
وی افزود: این کار دغدغه فکری من بود. فکر می‌کنم حدود 23 یا 24 سال پیش بود که در یک نمایشگاه شرکت کردم که برای ارائه همین هنر از شیشه و آیینه بهره جسته بود و روی شیشه جیوه ریخته بود و آیینه را ایجاد کرده بود. اما پایه کار من آیینه است و بعد با تیغ روی آن طرح مورد نظر را پیاده می‌کنم.
 
سانخواه خاطرنشان کرد: طرح را بر اساس علاقه و آنکه به دلم بنشیند یا نه انتخاب می کنم. وقتی طرحی به دلم بنشیند آن را اجرا می‌کنم و دیگر هیچ فرقی برایم ندارد که مدیای آن چه باشد.
 
وی اظهار کرد: البته بیشترین تمرکز من روی کار خط است چون خطاطی معیار مشخص خود را دارد اما وقتی که بخواهی نقاشی را اجرا کنی اگر به فرض قرار باشد یک شاخه گل بکشی وقتی یکی از گلبرگ‌ها بالاتر و یا پایین‌تر از طرح اصلی باشد نمی‌توان به آن خرده گرفت چون در طبیعت موجود است اما وقتی که قرار است کار خط انجام دهید باید تابع قواعد و اصول آن باشید و دیگر دست خودت نیست که عمداً یا سهواً واژه‌ای را آن طور که در طرح اصلی آن کار شده اجرا کنید.
 
سانخواه  یادآور شد: من تقریباً 40 سال پیش وارد این مقوله شدم که دقیقاً‌ مصادف با آغاز جنگ بود. در آن دوره چون جنگ شده بود و متریال کار من از خارج وارد نمی‌شد و در داخل کشور هم متریال آن موجود نبود یک وقفه چندساله افتاد و پس از مدت‌ها من کار را از سرگرفتم.
 
وی  ادامه داد: برای کار کردن در این زمینه باید صبر و حوصله بسیار به خرج داد و با عجله و شتاب‌زده هیچگاه نمی‌توان موفق بود. مثلاً برای یکی از کارهایم در این نمایشگاه که «و ان یکاد» استاد جلیل رسولی است حدود 11 روز روی تراش آینه کار کزدم و 7 روز به رنگ‌آمیزی آن پرداختم.
 
سانخواه افزود: در تابلوی دیگری که در نمایشگاه ارائه شد. بیت معروف «نفس باد صبا مشک نشان خواهد شد» را با رنگ‌های گرم پیاده ساختم که برای رسیدن از زرد به قرمز تمام رنگ‌ها را با صبر و حوصله بسیار به کار بردم.
 
وی در پایان گفت: به زودی همه این کارها را با تلفیقی از سنگ و جواهر و سرامیک و شیشه اجرا خواهم کرد.
 
گفتنی است این نمایشگاه تا 10 دی ماه در گالری فرهنگسرای سرو میزبان هنردوستان است.
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار