ساری؛

ثبت ملی خانه «درزی‌ها» در آمل

خانه حاج علی ارباب معروف به خانه درزی‌ها از آثار تاریخی متعلق به دوره قاجاریه بوده که در این شهرستان به شماره 31210 ثبت ملی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل با اشاره به اینکه این شهرستان یکی از شهرهای تاریخی است، گفت: یکی از آثار تاریخی این شهرستان با نام خانه حاج علی ارباب معروف به خانه درزی‌ها به تازگی به ثبت ملی در آمده است.

محمدرضا شیدفر با بیان اینکه برای این اثر تاریخی در روز 18 بهمن سال گذشته شماره ثبت لحاظ شده و به تازگی به این اداره ابلاغ شد، افزود: شماره ثبت خانه تاریخی حاج علی ارباب 31210 بوده و این خانه متعلق به دوره قاجاریه است.

به گفته وی خانه تاریخی حاج علی ارباب دارای حیاط اندرونی و بیرونی بوده و از نمای غرب رو به حیاط است البته در این خانه از گچ‌بری‌ها و نقاشی ویژه دوره قاجار استفاده شده است

وی تصریح کرد: نقش‌های شمسه بر روی ستون‌های این خانه نمایان است و در این اثر تاریخی برای هر ستون نمای غربی شمسه مشاهده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل با اشاره به اینکه در طبقه نخست بنا اتاق‌های سه دربی و در طبقه دوم آن اتاق‌های شش‌دربی وجود دارد، گفت: در این بنا تعدادی از درب‌ها از ضلع غربی و شرقی باز می‌شود، البته برخی از اتاق‌ها هشت‌دربی بوده که در محوطه خانه نیز سردابه وجود دارد.

شیدفر با تاکید بر اینکه مساحت خانه حاج علی ارباب یک‌هزار متر مربع است، افزود: این خانه در منطقه کوچه ملک‌زاده، سر نبش خیابان آیت‌الله جوادی آملی و کوچه درزی‌ها واقع شده است.

به گفته وی، مالکیت این خانه در اختیار وراث بوده و در حمایت حقوقی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل قرار دارد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ساری ، ثبت ، ملی ، خانه ، درزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.