قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از آمادگی وزارت علوم برای همکاری با کشورهای عضو اکو در زمینه‌های مختلف علم و فناوری و هنر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر حسین سالار آملی در نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های هنر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که صبح امروز در باغ موزه ملی برگزار شد، با بیان اینکه منطقه اکو دارای حدود 450 میلیون نفر جمعیت است، گفت: این منطقه نقش غیرقابل انکاری در مناسبات منطقه خواهد داشت و می‌تواند بستری ثبات‌ساز در منطقه باشد و در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری ایفای نقش کند.

وی با تاکید بر اینکه روسای دانشگاه‌های هنر منطقه اکو دارای وظیفه کلیدی در زمینه ارتباطات در زمینه علم و فناوری و هنر هستند، افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا علم و فناوری با هنر نسبتی دارد یا خیر؟ بلاشک این دو از یک سو مسئولیت جداگانه داشته و از سوی دیگر می‌توانند در ارتباطی وسیع کنار هم قرار بگیرند. در گذشته بین فعالیت‌های علمی و فناوری و هنر تمایز خط‌کشی شده‌ای برقرار نبود، اما رنسانس ساحت علم را از هنر جدا ساخت و انقلاب صنعتی این جدایی را عمیق‌تر کرد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ادامه داد: از اواخر قرن بیستم نظریه جدیدی در چارچوب فلسفه علوم ظهور پیدا کرد و علم و فناوری در یک روند تساعدی به هنر وابسته هستند. جامعه هنری از افراط و تفریط و خشونت به دور است و نگاه هنری این پتانسیل را دارد که تبعیض را از بین ببرد. مگر می‌شود هنگامی که نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو از عمومی‌سازی علم و فناوری نام می‌برند با هنر آمیخته نشود.

سالار آملی ادامه داد: هنر باید سبب تقویت قوای خلاق انسان و افزایش آگاهی در یک ارتباط ناگسستنی در علم، مردم و حکومت‌داری باشد. در اکو به دنبال راه‌هایی برای شکسن دیوارهایی از جمله دیوار جدایی هنر و هنرمندان هستیم.

وی در ادامه از آمادگی وزارت علوم برای هرگونه همکاری با کشورهای عضو اکو خبر داد و گفت: وزارت علوم برای هرگونه همکاری از قبیل پذیرش دانشجو، دوره فرصت‌های مطالعاتی، انجام تحقیقات مشترک چه در زمینه هنر و چه در زمینه علم و فناوری با کشورهای اکو است و تمایل به شنیدن راه‌حل برای فعالیت در این محور را دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار