وزیر علوم گفت: هزینه فاز اول تجهیزات آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به عنوان نخستین مرکز در کشور حدود پانزده میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در حاشیه چهارمین کنگره علوم اعصاب در جمع خبرنگاران گفت: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز توسط دانشگاه تهران به زودی تأسیس می‌شود و شروع به کار می‌کند. این یک مرکز ملی و تحقیقاتی مرجع است، چراکه بخش‌ها و تخصص‌های مختلف را دربر‌ می‌گیرد به همین جهت یک هیئت امنا شامل وزرای علوم و بهداشت چند تن از شخصیت‌های علمی این حوزه را دارد. همچنین یکی از اعضای این هیئت امنا معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری است.

فرهادی ادامه داد: مجوز تأسیس این مرکز را وزارت علوم می‌دهد، تجهیزات این مرکز هم در راه است. علوم اعصاب از علوم پایه پزشکی، انسانی، مهندسی، رفتاری، برق و غیره تأثیر‌ می‌پذیرد و کاربردهایش در زمینه‌های پزشکی است. مثلاً اگر 17 شاخه علمی در دنیا در علوم اعصاب وجود دارد، یکی از آنها حتماً مهندسی علوم اعصاب و دیگری فن‌آوری‌های اعصاب می‌باشد.

دکتر خرازی دبیر ستاد علوم و فن‌آوری‌های شناختی همچنین در جمع خبرنگاران درباره این مرکز گفت: مرکز طبی نقشه‌برداری مغز یکی از اولین مراکزی است، که در این خصوص در کشور تأسیس می‌شود و وابسته به مرکز علوم است، این مرکز متعلق به یک دانشگاه خاص نیست و تمام دانشگاه‌ها به عنوان عضو کنسرواسیون این مرکز می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ساختمان این مرکز در حال اتمام است و تا 15 بهمن فاز اول تجهیزات آن که حدود 15 میلیارد تومان بوده قرار است که برسد. برای فازهای بعدی هم تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

دکتر خرازی در پایان خاطرنشان کرد: تأمین منابع مالی این مرکز برعهده معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری است و محل آن در دانشگاه تهران می‌باشد. امیدواریم با این مرکز یک امکان ویژه در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و همه مردم کشورمان بتوانند از تجهیزات بسیار گرانقیمت و به روز دنیای آن کمال استفاده را ببرند. اگر ما یک طرح ملی را داشته باشیم، بنابراین کودکان استثنایی هم در این طرح مورد توجه هستند. سعی می‌کنیم که آنها را در همان سنین پایین مورد معاینه قرار دهیم تا برای درمان اختلال آنان بهترین راه را پیش بگیریم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.