زاهدان؛

تالاب بین المللی خور باهو و خلیج گواتر مکانی مناسب برای زیست جانوران آبزی

تالاب بین المللی خور باهو و خلیج گواتر از مناطق بکر محیط زیست سیستان و بلوچستان است و این استان با وجود تالاب ها و مناطق بکر طبیعی، میزبان تعداد زیادی از گونه های متنوع حیات وحش می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص این تالاب ها گفت: تالاب بین المللی خور باهو و خلیج گواتر در منتهی الیه سواحل شرقی استان سیستان و بلوچستان و در انتهای جنوب شرقی منطقه حفاظت شده گاندو واقع شده است. خلیج گواتر بهمراه خور باهو درسال 1378 در فهرست تالابهای بین المللی رامسر قرار گرفته است .

سعید محمودی افزود: منابع آب منطقه شامل رودخانه باهو کلات و آبهای خلیج گواتر می باشد.

وی ادامه داد: تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو یکی از 22 تالاب بین المللی ایران است که با دارا بودن مجموعه ای از سیستم های آب شامل رودخانه ، خور و خلیج و با مساحتی معادل 75 هزار هکتار در سال 1378در فهرست تالابهای بین الملی رامسر قرار گرفته است .

وی خاطرنشان کرد: این تالاب در حدود 100 کیلومتری شرق چابهار قرار دارد و جزو تالاب های دریایی – ساحلی طبقه بندی شده است و شامل 60 کیلومتر طول رودخانه باهو کلات ، خور و خلیج گواتر است. رودخانه باهو کلات در بخش شمالی تر آن محل زیست گونه تمساح پوزه کوتاه مردابی Crocodylus palustris که گونه شاخص استان است نیز می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اقلیم منطقه عمدتاً متأثر از سیستم های مدیترانه ای و جنب حاره ای است لذا از نظر تنوع زیستی گونه های خلیج گواتر تنوعی از گونه های هندی و مالزی را دارند اجتماعات مانگرو شامل یک گونه حراء Avicennia marina می باشد .

این گونه دارای سازگاری های بسیاری برای تحمل شرایط غرقاب و شوری بالا می باشد و مجهز به ریشه هوایی تنفسی وساز و کارهای مقابله با شوری آب می باشند . از انواع دیگر گیاهان می توان به انواع جلبک های قرمز ،قهوه ای ، سبز و پلانکتونهای دریایی اشاره کرد . خاک منطقه اغلب مارنی و شور می باشد .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.