مدیر اداری بیماری‌های غیرواگیر از مرگ زودرس 113 هزار نفر در سال جاری به علت بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کوشا مدیر اداری بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص علل مرگ و میر در کشور گفت: 76درصد مرگ و میر کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر، 46 درصد مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، 14 درصد حوادث، 13 درصد سرطان، 4 درصد بیماری ریوی مزمن، 2 درصد دیابت و 10 درصد مرگ در زمان تولد می‌باشد. بنابراین عمده‌ترین علل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است.

وی افزود: شاخص مرگ زودرس که در سنین بین 30 تا 70 سال مطرح است، در سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است و تصمیم دارد تا سال 2025 این میزان را 25 درصد کاهش دهد. میزان مرگ زودرس در کشور در سال جاری 113 هزار مورد بوده است که دلیل عمده آن 4 بیماری قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های ریوی بوده است.

کوشا در خصوص علل عمده شیوع بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد: اغلب بیماری‌های غیرواگیر ریشه در رفتار انسان و شیوه زندگی او دارد. مهمترین عوامل خطر مصرف دخانیات است که براساس تصمیم سازمان جهانی بهداشت باید 30درصد مصرف دخانیات در جهان کاهش یابد. همچنین مصرف غذایی ناسالم، نداشتن تحرک فیزیکی کافی، مصرف الکل، عدم مصرف سبزی و میوه و چاقی و اضافه وزن از جمله عوامل خطر محسوب می‌شود و مردم مهمترین نقش را در کنترل این بیماری‌ها دارند.

وی در ادامه گفت: باید فرهنگ جامعه به سمت خود مراقبتی پیش رود. کنترل بیماری‌های غیرواگیر در 75 درصد موارد از سوی مردم و سایر بخش‌ها کنترل می‌گردد و نظام بهداشتی فقط در 25 درصد موارد می‌تواند مؤثر باشد.

وی در خصوص اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی اهداف 9 گانه را تا سال 2025 برای کشورها تعیین کرده است که 4 حیطه در آن مشخص شده است، از جمله حیطه حاکمیتی که توصیه به مشخص کردن اهداف نوشتن سند ملی و تنظیم قواعد برای کنترل بیماری‌ها دارد که خوشبختانه سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور تهیه و تصویب شده است. تفاهم‌نامه‌هایی با سایر وزارتخانه‌ها برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده است.

وی در ادامه گفت: حیطه کاهش مواجه با فاکتورهای خطر که به فرهنگسازی و دسترس نبودن عوامل خطر مربوط می‌شود. وضعیت بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر همواره رصد می‌شود. از جمله اقداماتی که در سیستم بهداشتی برای کنترل مرگ و میر صورت گرفته است. برای کاهش میزان مرگ و میر مادر و کودک بوده است که خوشبختانه مؤثر واقع شده است. همچنین برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر در روستاها از لحاظ آموزش، تشخیص زودرس و مراقبت وضعیت ارتقاء داده شده است. در این راستا برنامه‌ی ایران‌پن طراحی و انجام شده است. به این صورت که خطر 10 ساله بروز بیماری‌های قلبی عروقی در افراد بالای چهل سال در چهار شهرستان در استان‌های اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کرمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نسبت به درصد احتمال ابتلا اقدامات لازم صورت می‌گیرد و در نهایت مانع پیشرفت فاکتورهای خطر می‌شود.

کوشا در خصوص سرطان‌های عمده در کشور که موجب افزایش مرگ و میر شده است، توضیح داد: سرطان از جمله علل عمده مرگ و میر محسوب می‌شود که 3 بیماری سرطانی سینه، روده بزرگ و دهانه رحم برای خانم‌های 30 تا 70 سال با آزمایش‌های متعدد مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین برای سرطان روده بزرگ در افراد 50 تا 70 سال از لحاظ خون در مدفوع بررسی‌هایی انجام می‌شود.

وی افزود: آسم چهارمین هدف جهانی است و هر فردی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند، در مورد علائم از او سؤال می‌شود و در صورتیکه درصد فاکتورهای خطر در وی زیر 10 درصد باشد، باید سالی یکبار مورد معاینه قرار گیرد.

مدیر اداری بیماری‌های غیرواگیر در خصوص میزان مصرف سیگار در استان‌های مختلف گفت: قیمت سیگار در بازار آزاد گران‌تر از مبلغی است که در کشور به دست مردم می‌رسد، بنابراین با افزایش مالیات بر سیگار تصمیم داریم که دسترسی مردم به آن را کاهش دهیم. همدان با مصرف5/16 درصدی سیگار رتبه اول را در کشور دارد و پس از آن تهران 2/13 درصد، گیلان 6/13درصد، آذربایجان غربی 1/14درصد مصرف سیگار دارند. اینها آمارهایی است که در سال 90 به دست ما رسیده است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.