ام اس ان بی سی: قمار اوباما روی توافق هسته‌ای مؤثر بود

شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی آمریکا اعلام کرد قمار اوباما روی توافق هسته‌ای ایران تاکنون نتیجه بخش بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی آمریکایی ام اس ان بی سی در گزارشی به  قلم "استیو بنن" در پایگاه اینترنتی خود نوشت: آمریکا و شرکای بین المللی این کشور، ژوئیه توافقنامه بین المللی هسته ای با ایران امضا کردند؛ اما اعلام دستیابی به توافق میان دو طرف در واقع آغاز روندی طولانی و دشوار بود. به منظور پیشبرد سیاست گسترده تر، مقامات ایرانی و طرفهای  دیگر توافقنامه باید به تعهدات خود عمل می کردند در حالیکه هیچ قطعیتی در این باره وجود نداشت.
 
اما هم اکنون نشانه ها حاکی از آن است که روند اجرای توافقنامه در مسیر خود پیش می رود. بنا بر اعلام آمریکا، یک کشتی حامل بیش از 25 هزار پوند اورانیوم کم غنی شده دوشنبه ایران را به مقصد روسیه ترک کرد؛ این اقدام، گامی در جهت اجرای توافقنامه هسته ای ایران با قدرت جهان به شمار می رود.

قرار است به موجب این توافقنامه مهم، تحریم های معین آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران، در ازای محدودیت درازمدت فعالیت های هسته ای این کشور لغو شود.
یکی از مفاد اصلی این توافقنامه، لزوم پایبندی ایران به کاهش ذخایر اورانیوم کم غنی شده خود به پایین تر از 660 پوند (300 کیلوگرم) است.
 
"جان کری،"‌ وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه ای، این اقدام را یکی از مهم ترین گام هایی دانست که ایران در پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه هسته ای برداشته است.
 
"جاناتان ویسمن،" خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز، تصریح کرد: یک سال پیش،‌ بسیاری از مقامات آمریکایی -چه در داخل دولت اوباما و چه خارج از آن- معتقد بودند که ایران هرگز حاضر به انتقال سوخت هسته ای خود خارج از کشور نخواهد شد.
 
به طور قطع، همین پایبندی ایران به توافقنامه تاکنون بوده است که گروه پنج به علاوه یک را در مسیر حرکت به سمت روز اجرای توافقنامه نگه داشته است.

روز اجرای توافقنامه چه روزی است؟ زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند ایران به مجموعه معیارهای قید شده در توافقنامه هسته ای عمل کرده است، تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور کاهش خواهد یافت و سیاست گسترده تر در خصوص توافقنامه هسته ای با جدیت اجرا خواهد شد.

با ارسال کشتی حامل بیش از 25 هزار پوند اورانیوم کم غنی شده ایران به روسیه در روز دوشنبه، نخستین معیار مهم قید شده در توافقنامه اجرا شد، و همانطور که روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد، برای نخستین بار در حدود یک دهه اخیر، به نظر می رسد ایران در حال حاضر حتی اگر بخواهد سلاح هسته ای بسازد، سوخت بسیار کمی برای این کار در اختیار دارد.
منتقدان توافقنامه هسته ای که می گفتند ایران هرگز به تعهدات خود عمل نخواهد کرد، دست کم در مقطع کنونی به نظر می رسد اشتباه کرده اند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار