وزیر نیرو گفت: ظرف 10 سال آینده 50 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور نصب می شود لذا سالانه باید پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش تولید، انتقال و توزیع برق صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید چیت چیان در نشست شورای اداری خراسان رضوی با بیان این که ایران از نظر شبکه و قدرت نصب شده تولید برق چهاردهمین کشور جهان است: افزود: به لحاظ قدرت نصب شده نیروگاهی در منطقه و نیز تعداد مشترکین شبکه برق مقام نخست را دارد.

وی با اعلام اینکه ظرفیت نصب شده تولید برق در کشور را 73 هزار و 700 مگاوات است گفت: شبکه واحدی از تولید تا توزیع در ایران داریم که 32 میلیون مشترک به آن متصل هستند.
وزیر نیرو گفت: 15 درصد از کل تولید برق به نیروگاههای برق آبی، هزار مگاوات به نیروگاههای اتمی، 300 مگاوات به نیروگاههای تجدیدشونده و بقیه به نیروگاههای حرارتی اعم از گازی، سیکل ترکیبی و بخاری اختصاص دارد.
چیت چیان افزود: به زودی با اجرای برجام، محدودیت های موجود در کشور برداشته می شود؛ لذا پیش بینی حاکی از رشد سالانه حدود هشت درصد مصرف برق در ایران است.
وی گفت: طی 10 سال گذشته متوسط رشد مصرف برق در کشور 5،5 درصد بود که با ورود به شرایط جدیدی اقتصاد این میزان رشد می یابد.


وزیر نیرو افزود: به دلیل محدودیت هایی که از سال 90 داشته ایم میزان پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید جدیدی که باید به شرایط موجود افزوده می شد محقق نشد لذا امروز با عقب ماندگی جدی در این حوزه مواجه هستیم.


وی خاطر نشان کرد: از آذرماه سال 89 با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها جهشی در هزینه های حاملهای انرژی و آب داشتیم و قرار بود به تدریج ظرف پنج سال نرخ انرژی در کشور به میانگین جهانی نزدیک شود.


وزیر نیرو گفت: هم اکنون فقط هر کیلو وات ساعت برق با هزینه 880 ریال تولید می شود اما رقمی که از مشترکین دریافت می شود 55 ریال است و 330 ریال دیگر به ضرر و زیان بنگاههای تولید برق می باشد.


چیت چیان افزود: بعد از توافق هسته ای، حجم بزرگی از سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی به منظور حضور مستقیم و نیز فاینانس برای حضور در پروژه های سرمایه گذاری ورود کرده اند لذا مهمترین اقدامات استفاده مطلوب از این شرایط برای تامین نیازهای کشور است.
خراسان رضوی از استان های پیشرو در صنعت برق است

وی با بیان اینکه خراسان رضوی را از استان های پیشرو در صنعت برق است گفت: این استان بیش از سه هزار مگاوات ظرفیت تولید برق دارد در حالی میزان مصرف آن اندکی بیش از دو هزار مگاوات است.
چیت چیان افزود: خراسان رضوی هم اکنون صادرکننده برق است ضمن آنکه دو هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز در این استان در دست ساخت می باشد.

خشکسالی در خراسان رضوی هم شرایط بسیار نگران کننده است

وی در خصوص وضعیت منابع آبی کشور نیز با اشاره به تداوم 15 ساله پدیده خشکسالی، افزایش دما و کاهش بارش گفت: متوسط بلندمدت بارش به 216 میلیمتر محدود شده و از 130 میلیارد مترمکعب منابع آب تجدید شونده گذشته فقط 116 میلیارد مترمکعب در دسترس است.
وزیر نیرو افزود: بی مبالاتیها در سالهای گذشته به افزایش برداشت از سفره ها آب زیرزمینی دامن زده است.


وی ادامه داد: در خراسان رضوی هم شرایط بسیار نگران کننده است لذا سیاست وزارت نیرو اجرای طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی است که وظیفه ای سنگین بر دوش مدیران گذاشته است.


چیت چیان گفت: تلاش خوبی در خراسان برای مسدود کردن چاههای غیرمجاز، افزایش بازده آبیاری بخش کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند شروع شده است.


وی افزود: با تکمیل سه سد در دست ساخت در خراسان رضوی عملا تمام ظرفیتهای امکانپذیر برای استحصال آبهای سطحی در این استان به اتمام می رسد لذا مهمترین اقدام در سالهای آتی مدیریت مصرف آب از طریق اصلاح روش و الگوی کشت و سامانه های آبیاری است.

وضعیت نگران کننده کشف رود

وزیر نیرو همچنین با اشاره به وضعیت نگران کننده کشف رود و استفاده از فاضلاب جاری در آن برای آبیاری و تولید محصولات کشاورزی ادامه داد: با تلاش دستگاههای مختلف استان این وضعیت ساماندهی شده و امروز همین مسیر از بهترین نمونه های مدیریت رودخانه ها است.


وی گفت: مسائل آب فقط یک وجهی و مهندسی نیست بلکه دارای ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و گاه امنیتی است
و با تلاش هایی که در حوزه مهار آب های سطحی و مرزی صورت گرفته امروز آب قابل استحصال رها شده در استان نداریم.


وی همچنین با اشاره به بارش 100 میلیمتری طی سال آبی جاری تاکنون گفت: این میزان 35 درصد نسبت به متوسط دوره بلندمدت و 45 درصد نسبت به پارسال رشد دارد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.