استاد و مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران گفت: آشنایی با خلاقیت و تخیل کلیدواژه ای برای درک آینده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حسن بلخاری در اولین نشست تخیل خلاق با موضوع تخیل خلاق در عرصه اندیشه و حکمت اسلامی، در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: ما اجازه نداریم انسان را با وجود داشتن ظرفیت بالای قوه تخیل، در گذشته محصور کنیم و راه آینده را بر روی او ببندیم و اگر به انسان ها قدرت تولید داده نشود فی ذاته مقلد خواهند شد.

وی با بیان اینکه تخیل خلاق عالمی در درون انسان است تاکید کرد: یکی از وجوب خلاقیت رفتن از راهی است که دیگران از آن راه نرفته اند و لذا انسان های همواره مسیر تاریخ را تغییر داده اند.

این پژوهشگر برگزیده کشور در حوزه هنر با اشاره به اینکه از لحاظ تاریخی ما نسبت به غبی ها در تخیل و خلاقیت سابقه افزون تری داریم اظهار کرد: گرچه فلاسفه غرب در زمینه تخیل خلاق وامدار یونانیان هستند و نمی توان منکر این امر بود.

وی همچنین بر اهمیت بیشتر حفظ خلاقیت نسبت به ظهور آن تاکید کرد و گفت: انسان دارای سه نفس نباتی، حیوانی و ناطقه هستند که نفس ناطقه تنها منحصر به انسان است و تخیل سرباز نفس ناطقه است.

بلخاری به آمدن کلمه خیال برای یک بار قرآن اشاره و تصریح کرد: این کلمه با عنوان یُخَیَل و برای داستان حضرت موسی (ع) و ساحران به کار رفته است و حضرت موسی (ع) در تصور خود طناب ها را به صورت مارهایی دید که در واقع حقیقت نداشت.

استاد هنر دانشگاه تهران خیال و تخیل را متفاوت از یکدیگر دانست و افزود: خیال پردازی اوج سفاهت و فریب است اما تخیل خلاق به نوعی پیغمبری بوده و آفرینش گری از قوای متخیله است.

وی ادامه داد: برخی مواقع تقویت خیال موجب تخریب می شود و اگر این نیروی عظیم کنترل نشود در مسیر عکس عمل خواهد کرد.

وی مسئله خیال و تخیل را یک لبه تیز برشمرد و گفت: خیال هم می تواند اثبات حقانیت حکم حق و هم پرتگاهی برای خیال پردازی باشد.

بلخاری تخیل را یکی از قوای نفس عنوان کرد و یادآور شد: تخیل یک مرتبه بالاتر از خیال است و خیال قوه برداشت صور ولی تخیل قوه متصرف تصاویر خیال است، بنابر این انسان ها در خیال با حیوانات مشترک است ولی تخیل تنها منحصر به انسان است.

اولین نشست تخیل خلاق با موضوع با موضوع تخیل خلاق در عرصه اندیشه و حکمت اسلامی، روز پنجشنبه از سوی مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

شهر اصفهان در سال جاری به شبکه جهانی شهرهای خلاق پیوست و اصفهان در زمینه صنایع دستی شهر خلاق معرفی شد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: خلاقیت ، واژه ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.