در شبى باشكوه و در ميان انبوه هنرمندان و هنردوستان، «چهار فصل»، منتخبى از ٣٠ سال عكاسى عباس كيارستمى در گالرى بوم به تماشا درآمد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اين نمايشگاه ٢٩ عكس در ابعاد بسيار بزرگ و يک ويدئوآرت ارائه شده كه شش مجموعه عكس كيارستمى را در بر مى‌گيرد؛ گالرى بوم براى نمايش شايسته اين مجموعه ناب كه بسيارى از آن‌ها براى نخستين بار در ايران ارائه مى‌شوند، چندين ديوار نمايشگاهى را به فضاى خود علاوه كرد تا اتمسفر ديده شدن اين آثار نيز حرفه‌اى باشد؛ اين ديوارها در سرى عكس‌هاى «درها و يادها» به بازسازى نوستالژى كوچه‌هاى باريک و بن‌بست قديمى كمک شايان توجهى كرده است؛ حضور پرشماره چهره‌هاى صاحب نام مانند آيدين آغداشلو، على مرادخانى، عليرضا سميع آذر، رضا كيانيان،محمد رحمانيان، داريوش طلايى، سيف الله صمديان، قباد شيوا ... در اين كوچه‌ها و لابه لاى عكس‌هايى كه مخاطب مى‌تواند خود را در درون اين آثار احساس كند، از جذابيت‌هاى افتتاحيه اين نمايشگاه محسوب مى‌شد.

اين شايد نخستين‌بار است كه مجموعه‌اى از عکس‌های عباس کیارستمی در كنار یکدیگر به نمايش در مى‌آيد كه مى تواند تصویر جامعی از زاويه نگاه اين هنرمند جهانى كشورمان عرضه كند. این شش سری عبارتند از؛ «سفید برفی»، «راه‌ها»، «مهتاب»، «درها و یادها»، «دیوار» و «پنجره رو به حیات» كه ويدئوآرت چهار دقيقه‌اى « اسب‌ها» از مجموعه ٢٤ فريم آن‌ها را همراهى مى‌كند.

دكتر عليرضا سميع آذر متن وروديه كاتالوگ نفيس اين نمايشگاه را به رشته تحرير درآورده است، در بخش هايى از اين متن آمده است:« ... این مجموعه محصول بیش از ٣٠ سال تلاش ارزشمند و ماندگار هنرمند برای خلق اشاره و معنا در تصاویری از بستر جاری زندگی است. مشاهده این آثار فرصت کم‌نظیری است برای آشنایی با تفکر هنری کیارستمی و واژگان بصری او که در آثار مختلف وی به تنوع "چهار فصل" تبلور یافته است.»

اين مدرس تاريخ هنر معاصر مى افزايد: «رهیافت هنری کیارستمی انتزاعی کردن پدیدارهای طبیعت و جهان پیرامونی و درواقع نوعی آشنایی زدایی از آنهاست، به‌طوری‌که مخاطب خیلی زود درمی‌یابد که مضمون اصلی هنر او نه جلوه ظاهری و زیبایی‌شناختی برف، باران، راه، در و دیوار، بلکه مفاهیمی ذهنی در ورای آنهاست. تصاویر ظاهراً ساده ولی عمیقاً کنایه‌ای او به راحتی از جذابیت‌های بصری و جنبه‌های شاعرانه عبور کرده و در دنیای نمادین حکمت و معنا سیر ‌کند. ترکیب‌هایی خالص و پالایش یافته وی بیننده را به لایه‌های پنهان اشارات و دلالت‌ها سوق داده تا از این طریق او را با مفاهیم پیچیده و متباینی همچون بودن یا نبودن، واقعیت یا توهم، حضور یا فقدان و ذهنی یا عینی رویاروی سازد. از این منظر اگر در پی ردپای کیارستمی در آثارش باشیم، باید او را در عمق پنهان اثر، و نه سطح ساده و آشکار آن، جستجو کنیم...»

در حاشيه افتتاح نمايشگاه «چهار فصل» كيارستمى، على مرادخانى معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاداسلامى پس از ديدار از اين آثار گفت: «كيارستمى به معناى واقعى انسان خاصى ست و اين خاص بودن را در امتداد زاويه نگاهش و خلق آثار هنرى اش مى توان يافت؛ در اين نمايشگاه در ميان كوچه هايى كه گالرى بوم به شكل نمادين ساخته مجموعه عكس «درها و يادها» او را ديدم كه از اين نكته ياد مى كرد كه كيارستمى در عين اينكه هنرمند جهانى ست اصالت ها، نگاه بومى و ايرانى اش را حفظ كرده همچنان كه در اثر جاودانه‌اش «خانه دوست كجاست» آن را به شاعرانه ترين شكل ماندگار كرده است.»

گالرى بوم تا ٢٧ اسفند از دوشنبه تا جمعه (غير از تعطيلات مناسبتى)  به نشانى خیابان ولی عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره ۱۱ چهار فصل كيارستمى را به تماشا خواهد داشت.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار