آرمان نوشت: شورای ائتلاف اصولگرايان مدل جديدی از سناريوهای مختلف اين جريان در آستانه انتخابات است.

ائتلاف اصولگرايان؛ گفتارها و رفتارها/  از قاليباف تا جبهه پايداریبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آرمان در شماره امروز (دوشنبه 14 دی ماه) در گزارشی با عنوان "ازقالیباف تا جبهه پایداری" به موضوع انتخابات آتی پرداخته است.

شورای ائتلاف اصولگرايان مدل جديدی از سناريوهای مختلف اين جريان در آستانه انتخابات است.

 آنها كه در دوره‌های گذشته مدل‌های انتخاباتی همچون كميته 15 نفره (8+7) و جبهه متحد اصولگرايان را تجربه كرده‌اند، اين‌بار به دنبال فراگير‌تر كردن چتر اصولگرايي هستند. اما ائتلاف اصولگرايان در اين دوره نسبت دوره‌های قبل كم و كاست قابل توجهی دارد و آن هم عدم حضور دو چهره مهم و كليدی اصولگرا يعني محمد باقر قاليباف و علی لاريجانی در تركيب آن است. قاليباف كه تحت عنوان جبهه عدالت و پيشرفت در انتخابات رياست جمهوري 92 فعاليت میكرد، در آن انتخابات توانست بعد از حجت‌الاسلام حسن روحانی در جايگاه دوم قرار گيرد. اما علی لاريجانی وضعيت متفاوتي نسبت به شهردار فعلي تهران دارد. وي كه سابقه هشت سال رياست مجلس را برعهده دارد از ابتداي مجلس نهم فراكسيوني به نام رهروان ولايت تشكيل داد كه اكثريت مجلس را شامل مي‌شود و در مواقع حساس همچون رای اعتماد به وزرای دولت و استيضاح‌ها و از همه مهم‌تر در تصويب برجام فعالانه وارد صحنه شده و نگذاشت تندروهای منتسب به جبهه پايداری كه بعضی از آنها در قالب فراكسيون اصولگرايان در مجلس حضور دارند، تاثيرگذار باشند.
 
چرا لاريجانی به ائتلاف اصولگرايان نپيوست؟
 
اگرچه اخبار ضد و نقيضي از دعوت علي لاريجاني يا نماينده وي براي حضور در ائتلاف اصولگرايان منتشر شد، از جمله آنكه مهدي چمران، رئيس شوراي شهر گفت كه نمايندگان قاليباف و لاريجاني در اين ائتلاف حضور دارند؛ اما در نهايت حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت كه لاريجاني هنوز نماينده‌اي به ائتلاف نفرستاده است. لاريجاني هم هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابيه قم با صراحت اعلام کرد كه مستقل وارد انتخابات مي‌شود. ياران او هم در فراكسيون رهروان ولايت كه حالا براي خود جمعي قوي و منسجم را تشكيل داده‌اند از ائتلاف اصولگرايان اعلام استقلال كرده و آن‌گونه كه از شواهد بر مي‌آيد، به دنبال ارائه نامزدهاي مورد نظر خود در ليستي جداگانه هستند. چه آنكه ابوذر نديمي، عضو اين فراكسيون اعلام كرد كه دوستانش براي ائتلاف با اصولگرايان به نتيجه نرسيده‌اند. در همين رابطه، بهروز نعمتي، عضو شوراي مركزي رهروان ولايت مي‌گويد: اصرار آقاي لاريجاني بر حضور مستقل در انتخابات مجلس دهم، به معناي دوري از هرگونه تندروي و انزجار از بدرفتاري‌هايي است كه برخي از دوستان داشتند. البته حسين نجابت، نماينده تهران درباره عدم حضور لاريجاني در ائتلاف توضيحي داده و آن را به اين دليل دانسته كه رئيس فعلي مجلس مايل به ورود به دسته‌بندي‌هاي جناحي نبوده است. اما علي مطهري از تصميم علي لاريجاني درباره عدم ائتلاف با اصولگرايان استقبال كرد و گفت كه لاريجاني بايد از ابتدا اين كار را انجام مي‌داد.
 
تشكيلات ائتلاف اصولگرايان در يك نگاه
 
ائتلاف اصولگرايان در اين مدت علاوه بر صدور نخستين اطلاعيه خود كه در آن بر مرزبندي با دو جريان خاص تاكيد شده بود، كميته‌های شش ‌نفره خود را نيز معرفي كرد. بر اين اساس كميته اجرايي شوراي ائتلاف اصولگرايان داراي شش عضو از تشكل‌ها و احزاب اصولگراست و رياست آن را عليرضا زاكاني نماينده كنوني تهران و دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي برعهده دارد. اعضاي اين كميته نيز شامل صادق محصولي قائم مقام دبيركل جبهه پايداري، عبدالحسين روح‌الاميني دبيركل حزب توسعه و عدالت، محمدنبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه، مهدي ذاكري مدير موسسه همشهري و حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت است. همچنين دومين كميته اين شورا تحت عنوان كميته «تاييد صلاحيت نامزدها» به رياست غلامعلي حداد عادل تشكيل شده است و داراي هفت نماينده از سوي تشكل‌ها و احزاب اصولگرا بوده كه تركيب آن به شرح زير است: حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، محمدرضا باهنر دبيركل جمعيت پيروان خط امام و رهبري، حجت‌الاسلام سيد رضا تقوي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، عبدالحسين روح‌الاميني دبيركل حزب توسعه و عدالت ايران اسلامي، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ محمدرضا آشتياني‌ عضو جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و صادق محصولي قائم مقام دبيركل جبهه پايداري. همچنين اين ائتلاف با تعيين غلامعلي حداد عادل به عنوان سخنگو نخستين نشست خبري خود را برگزار كرده كه نكته حائز اهميت اين نشست اعلام پيوستن وزراي احمدي نژاد به ائتلاف اصولگرايان بود. بعد از آن بود كه حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش دولت دهم به عنوان نماينده جبهه يكتا در ائتلاف مشخص شد. در همين حال، علي اكبر ولايتي نيز يكي از نامزدهاي رياست جمهوري 92 حمايت خود را از وحدت اصولگرايان اعلام كرده و نماينده خود را به ائتلاف معرفي كرد.
 
وحدت اصولگرايان دست‌يافتنی است؟
 
هر چند كه اصولگرايان با برگزاري همايشي در روز پنجشنبه بر عدم وحدت‌شكني و تندروي تاكيد كردند اما منصور حقيقت پور، عضو ديگر فراكسيون رهروان معتقد است كه ائتلاف اصولگرايان به دنبال وحدت نيست. همچنين برخي تحليلگران معتقدند كه اصولگرايان حامي احمدي نژاد امروز سكوت كرده‌اند اما به دنبال راي‌آوردن در انتخابات مجلس هستند. از اين رو بايد منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده چه تحولي در ائتلاف اصولگرايان رخ خواهد داد؟ چه كساني از اين ائتلاف جدا خواهند شد و چه كساني به آن خواهند پيوست؟ بايد ديد اين ائتلاف كه در آزمون حساس وحدت آفريني قرار گرفته، خواهد توانست با وجود حضور پررنگ اصلاح‌طلبان، حاميان دولت روحاني و همچنين ياران لاريجاني، اكثريت مجلس دهم را براي اصولگرايان رقم بزند؟

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.