نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ضمن بیان اینکه برخی بیماران مراحل درمانی را کامل طی نمی کنند گفت: خود مراقبتی و آموزش بیمار گامی موثر در جهت جامعه ای سالمتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز نشست چهارمین کنگره خود مراقبتی و آموزش بیمار  و اولین جشنواره آموزش بیمار در بیمارستان امام خمینی برگزار شد . 

دکتر عبدالرحمن رستمیان رئیس این کنگره ملی و نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این نشست بیان کرد: از آنجایی که جایگاه خودمراقبتی ، سطح سواد مردم در مراحل مختلف بیماری کمی پایین است، باید بتوانیم دانش خودمراقبتی را هرچه بیشتر در زندگی مردم توسعه دهیم. چرا که اگر کسی بیمار شود با اطلاعات خود از آن بیماری می‌تواند بهتر از خود مراقبت کند و مرحله درمان را سریع‌تر به پایان برساند. مخصوصا درباره بیماری‌هایی که مزمن هستند و خودمراقبتی می‌تواند سهم زیادی در بهبودی این بیماری‌ها داشته باشد. 

وی ادامه داد: آموزش بیمار زمینه‌ای است که در حدود30 سال در دنیا روی آن کار میشود و ارگان‌های سازمان‌یافته بیمار را به سمت بخشها و کلاس‌های گروهی و آموزشی هدایت می‌کند تا آموزش های لازم برای کنترل بیماری به بیمار داده شود اما متاسفانه در کشور ما در خصوص این بخشها فعالیت کمی داریم و لازم است که گروه‌های متخصص و آموزش دیده را برای این منظور آماده کنیم.چراکه برای هر بیماری مزمن به طور مثال هر سه ماه یکبار بیمار ویزیت می‌شود اما در این سه ماه مکانی وجود ندارد که بتواند سوالات خودش را بپرسد و درباره بیماری‌اش راهنمایی بگیرد و به سایتها و افراد غیر متخصص مراجعه می‌کند و ممکن است دچار تشدید بیماری شود. 

رستمیان بیان کرد: به یک برنامه جامع برای خودمراقبتی و آموزش به بیمار احتیاج داریم که آموزش‌های لازم در این خصوص همه گیر شود و درصدی از این کمبودها جبران گردد.

دکتر غلامی دبیر علمی این کنگره ملی بیان کرد: 40 درصد بیمارانی که درمان می‌شوند پذیرش درمان خود را ندارند و کارهایی که به درمان آنها کمک می‌ کند را به نحو مطلوب به پایان نمی رسانند، از این رو با تشدید بیماری و یا عارضه‌های دیگر روبرو می‌شوند به همین دلیل است که وجود کادر درمانی یا تیم سلامت برای آموزش‌های خود مراقبتی لازم است تا ارتقای نتایج درمانی حاصل شود. هدف جشنواره تغییر الگوی رفتاری بیمار به تناسب شرایط بیماری است و پیشگیری، افزایش سطح سلامت بیماران و در نهایت جامعه، تغییر در روند بیماری و کنترل علائم بیماری، از دیگر اهداف می‌باشد. 

وی ادامه داد: دو سوم کل مرگ و میر جوامع ما و دیگر جوامع به دلیل بیماری های غیر واگیر می‌باشد که از جمله آنها می‌توان بیماری‌های مزمن دیابت، فشار خون، قلب و عروق، آسم، را نام برد که ضرورت آموزش در آنها وجود دارد تا به اهداف مورد نظر برسیم.آموزش به بیمار می‌تواند منجر به تغییر سبک زندگی بیمار و کاهش عوارض داروها شود.

دکتر غلامی در خصوص محورهای همایش بیان کرد: استانداردها و منابع و روشهای آموزش بیمار، آموزش بیمار در مراکز خدمات سرپایی و بستری، آموزش بیمار در کاهش خطاهای دارویی و پزشکی، مراقبت گروهی و ارتباط بین رشته‌ای و . . . از محورهای این همایش هستند . مقاله‌های ارسال شده حدود 344 مقاله است که 200 مورد از آنها تایید شده‌اند و به غیر از 20 مقاله بقیه به صورت پوستر در روزهای برگزاری کنگره و جشنواره که 30 دی ماه تا دوم بهمن ماه است ارائه می‌شود 67 درصد مقالات ارسالی از طرف پرستاران، 12 درصد توسط پزشکان می‌باشد. که این نشان می دهد پرستاران یکی از فعال‌ترین گروه های آموزش به بیمار می‌باشند. 

دکتر محسنی دبیر جشنواره آموزش به بیمار بیان کرد: مهمترین مراکزی که برای توانمند کردن بیماران در جهت خود مراقبتی فرصتی را فراهم می کند بیمارستانها هستند و بیمارستان‌ها باید آموزش بیمار را به عنوان یکی از ارکان اصلی حقوق بیمار به رسمیت بشناسد  و برنامه‌هایی را در این جهت داشته باشد. 

دکتر زیاری دبیر اجرایی کنگره و جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار اظهار داشت: بحث خودمراقبتی بحثی مهم در مدیریت بیماری است که به برنامه تشخیص و کنترل بیماری بسیار کمک می‌کند اما در صورتی که بیماران در خودمراقبتی کوتاهی کنند به نتیجه مثبت در درمان نخواهیم رسید و مدت زمان بیشتری برای درمان صرف می‌شود.

وی ادامه داد: هدف همه ارائه دهندگان خدمت ارتقای سلامت بیماران و در نهایت جامعه است که اگر در این مسیر بیمار مشارکت نداشته باشد و آگاهی‌های خود را بالا نبرد به این هدف مهم نمی‌رسیم.

این کنگره ملی یکی از ابزارهای توسعه آموزش به بیمار بوده است که در کنارش جشنواره‌ای هم برای تقدیر و تجلیل از مراکزی که در زمینه آموزش بیمار بهترین فعالیت‌ را دارند، برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه این کنگره‌ها با استقبال خوبی مواجه شده است و تا حدی توانسته‌ایم انتقال دانش را به بیمار داشته باشیم. اما امیدواریم علاوه بر برگزاری این کنگره‌ها جشنواره‌ی آموزش بیمار هم برای تشویق همکارانی که برای توسعه هرچه بیشتر آموزش بیمار فعالیت می‌کنند، برگزار شود تا افراد بیشتری در این زمینه با ما همراه شوند و بتوانیم گام مؤثرتری در این خصوص برداریم.





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


برچسب ها: خودمراقبتی ، آموزش ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
سلام خیلی خوب بووووود
آخرین اخبار