وزیر کشور گفت: ما بعنوان دولت هیچ‌گونه دخالتی در انتخابات نخواهیم داشت و هیچ نهادی حق استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات را ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بیست و سومین نشست ائمه جمعه سراسر کشور که عصر امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: اکنون در مقایسه با دو سال گذشته در عرصه بین‌المللی هیچ تهدیدی متوجه ما نیست و تعامل ایران در حوزه منطقه‌ای و همچنین در ارتباط با کشورهای اروپایی خوب ارزیابی می‌شود.

وی افزود: اکنون همگان معتقدند که بدون ایران تحولات منطقه‌ای را نمی‌توان به سرانجام رساند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اوضاع اقتصادی در کشور اظهار داشت: در حوزه اقتصادی شاهد گشایش‌هایی بوده‌ایم که البته بخشی از بهبود وضع اقتصاد کشور معطوف  به اجرای برجام بوده است.

وزیر کشور با بیان اینکه ما همواره در حوزه منطقه نقش‌ اثرگذاری داشته‌ایم، اظهار داشت: ما در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و حوزه‌های سیاسی عملیاتی و پشتیبانی توانسته ایم به خوبی عمل کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون مردم منطقه بطور کامل ماهیت گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای را درک کرده‌اند.

رحمانی فضلی افزود: اکنون افکار عمومی متوجه ماهیت تروریستی دولت های حمایت‌کننده گروه‌های تکفیری هستند و این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران گام بسیار بلندی است چرا که اگر بتوانیم دست‌های پنهان در حوادث منطقه‌ای را آشکار کنیم، قدم بسیار مهمی برداشته‌ایم.

وزیر کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مسائل اقتصادی کشور و کاهش قیمت نفت اظهار داشت:  در حوزه اقتصادی با مسئله  کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن از 120 دلار به 30 دلار مواجه شدیم که این مسئله به اذعان برخی کارشناسان، اقدامی سیاسی در جهت فشار به جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: علی‌رغم کاهش میزان تورم در کشور بدلیل تحریم‌ها با یک رکود مواجه شدیم که این رکود برای مردم و کشور شرایط سختی را به وجود آورده و بنده بعنوان وزیر کشور هر روز با تجمعات و اعتراضاتی از سوی مردم رو برو هستم.

رحمانی فضلی افزود: ما اکنون با نزخ 30 دلاری نفت تنها توانایی پرداخت یارانه نقدی و طرح عظیم سلامت و حقوق و مزایا  کارکنان را داریم.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: اکنون در شرایط رکود اقتصادی هستیم اما برنامه‌های بسیاری از جمله اقتصاد مقاومتی و طرح های ضد رکود در دست اجرا بوده و دولت در حال اجرایی کردن این طرح‌ها است.

رحمانی فضلی با اشاره به مسائل امنیتی کشور و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: در مناطق مرزی، داعش تا 40 – 50 کیلومتری پیش آمد چرا که در شرق و غرب ما کشور‌های همسایه توانایی کنترل مرزهای خود را ندارند و اذعان می کنند که نمی‌توانند امنیت مرزهای خود را تامین کنند. همچنین تحرکاتی نیز به صورت پنهان انجام می شود اما اکنون می بینیم که هیچگونه عملیات و اقدامی از سوی تروریست‌ها در کشور انجام نشده است که این نشان دهنده رصد دقیق و هوشمندانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است.

وزیر کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مسئله انتخابات اظهار داشت: ما تلاش داریم دو انتخابات اسفند‌ماه  را با قوت و شکوه هرچه تمام  برگزار کنیم.

وی افزود: ما در این دوره از انتخابات با دو قانون متفاوت روبرو بودیم و نتوانستیم قوانینی را با یکدیگر هماهنگ کنیم اما توانستیم هیئت‌های اجرایی را برای دو انتخابات مجلس و خبرگان بصورت واحد به شورای نگهبان معرفی کنیم که این کار بسیار بزرگی است چرا که بحث هیئت‌های اجرایی همواره مورد اختلاف بوده اما در این دوره بدون هیچ‌گونه اختلافی با شورای نگهبان این هیئت اجرایی تشکیل شد.

وزیر کشور با اشاره به الکترونیکی کردن  انتخابات اظهار داشت: درحوزه الکترونیکی کردن انتخابات مقدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این کار فراهم شده و امیدواریم که بتوانیم الکترونیکی کردن انتخابات را عملی کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات نشان دهنده اعتماد به نظام و امید به آینده است و برای آنکه بتوانیم جلوی بهانه‌گیریهای آمریکا و کشورهای غربی در مسئله حقوق بشر و انتخابات را بگیریم سعی خواهیم کرد به بهترین شکل انتخابات آینده را برگزار کنیم.

وزیر کشور با اشاره به تعامل دولت با شورای نگهبان در مسئله احراز صلاحیت‌ها اظهار داشت: مهمترین مسئله ما با شورای نگهبان بحث تعیین صلاحیت‌هاست، ما با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که هر کدام از نهادهای مرتبط با صلاحیتها قوانین خود را اجرا کنند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما در هیئت‌های اجرایی، صلاحیت‌ها را از مراجع 4 گانه اخذ خواهیم کرد و پس از آن احراز صلاحیتها به عهده شورای نگهبان خواهد بود که در این زمینه هم مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: برخی اختلافات با شورای نگهبان در بعضی مصادیق است که با گفتگو و توافق این مسئله را با این شورا حل خواهیم کرد.

رحمانی فضلی اظهار داشت: ما بعنوان دولت هیچ‌گونه دخالتی در انتخابات نخواهیم داشت و هیچ نهادی حق استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات را ندارد و ما قطعا این مسئله را رصد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما برای تعامل با احزاب جلسات مختلفی را برگزار کردیم و اکنون می‌توان گفت که یک نشاط سیاسی در جامعه حاکم است و انتخابات در یک فضای عقلایی برگزار خواهد شد.

وزیر کشور همچنین با اشاره به سیاست‌های خصمانه عربستان اظهار داشت: عربستان با خرج هزینه‌های بسیار در منطقه در تلاش است تا خود را قدرت اول منطقه معرفی کند اما هیچگاه به این هدف خود نرسیده وجمهوری اسلامی توانسته با اعمال نفوذ در منطقه بعنوان کشوری اثر گذار راهبرد خود را پیش ببرد.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به تجمعات مردمی علیه آل سعود و خسارات وارده به سفارت عربستان تصریح کرد: معترضین به سیاست‌های آل سعود اعتراضات خود را بیان کردند اما متاسفانه به سفارت عربستان آسیب‌هایی وارد شد که این اقدام را همه مسئولین محکوم کردند اما این کشور با استفاده از این مسئله سعی در آسیب رساندن به جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: عربستان در وضعیت نامناسبی در داخل کشورش روبرو است چرا که با شکست‌های پی در پی بخصوص در یمن مواجه شده و لذا  از هر موضوعی استفاده می کنند تا ایران را تحت فشار قرار دهند .

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: ما در کشور باید انسجام داخلی را حفظ کنیم تا اختلافات به حداقل برسد.

رحمانی فضلی در پایان با اشاره به ترکیب مجلس آینده اظهار داشت: ترکیب مجلس تغییر چندانی نخواهد داشت و نهایتا با 20 درصد تفاوت مجلس آینده تشکیل می‌شود.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار