وزیر کشور گفت: 8736 داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا 9 صبح امروز ثبت نام کردند.

روند بررسی صلاحیت‌ها به مدت یک ماه ادامه دارد/ ثبت نام 8736 داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا کنون
به گزارش خبرنگار  گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان،  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش های اهالی رسانه در یک هفته گذشته گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد تا در کنار یکدیگر انتخاباتی قانونی، باشکوه و سالم را در یک بستر کاملا آرام و مناطقی برگزار کنیم.

وی افزود: دوستان من در تک تک فرمانداری‌ها ، هیئت‌های نظارت و اجرایی تلاش های بسیاری را به ویژه در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام داده‌اند چرا که 20 درصد افرادی که تاکنون نام نویسی کرده‌اند، پرونده‌شان در وزارت کشور تکمیل شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه از احزاب، افراد، گروه‌ها بخصوص کسانی که نامزد انتخابات شده‌اند نیز قدردانی می کنند،‌ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران قوانین و شرایط مطلوب و مناسبی را برای حضور همه در مجلس تهیه کرده و افراد با هر نگاه و نگرشی می‌توانند ثبت‌نام کنند و این نفس حضور و احساس مسئولیت  در این دوره قابل ملاحظه است.

رحمانی فضلی با بیان اینتکه مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم 493 نفر ثبت‌نام کننده داشت،‌تصریح کرد: در این دوره 801 نفر نام نویسی کرده‌اند و ما شاهد افزایش 62 درصدی حضور مردم  هستیم که همگی نشان دهنده نشاط و مشارکت بیشتر است.
وی ادامه داد: برای هر 88 کرسی خبرگان 10 نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وزیرکشور یادآور شد: برای مجلس شورای اسلامی هم در دوره قبل 5 هزار و 283 نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در این دوره تا ساعت 9 صبح امروز 8 هزار و 736 نفر ثبت نام کرده اند و ما شاهد افزایش 65 درصدی حضور مردم نسبت به دوره قبل هستیم که برای 290 کرسی مجلس،‌ برای هر کرسی 30 نفر رقابت خواهند کرد.

وی همچنین اضافه کرد: مشارکت زنان نسبت به دور قبل نیز از 8 درصد به 11 درصد رسیده است یعنی 3 درصد بر نرخ حضور بانوان در مجلس اضافه شده است.

وی همچنین گفت: 73 درصد از ثبت‌نام ککندگان هم زیر 50 سال هستند و این رقم در دوره قبل حدود 67 درصد بوده است بنا براین ما با یک جوانگرایی مواجه هستیم و می بینیم که این موضوع تقویت شده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از اقلیت‌های دینی هم 20 نفر در این دوره ثبت نام کرده‌اند گفت: این آمار نشان دهنده ظرفیت حضور اقلیت‌های دینی در انتخابات است که آن را قانون اساسی فراهم کرده و نشان می دهد که فضا برای تعامل و استفاده از امکانات برای همه اقشار در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم است.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: از میان افرادی که سابقه نمایندگی دارند هم 560 نفر ثبت‌نام کردند .

وزیر کشور گفت: از امروز به بعد مراحل ثبت‌نام تمام می شود و ما وارد مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان می شویم.

رحمانی فضلی اظهار داشت : بررسی صلاحیت داوطلبین مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان انجام و اعلام می شود.

وی همچنین در رابطه با اعلام مراتب رد صلاحیت و رسیدگی مجدد به آنها گفت: ما از تاریخ 10 / 11/ 94 ، 5 روز فرصت خواهیم داشت تا اعتراضات افراد را جمع‌آوری کنیم و رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبان رد صلاحیت شده نیز در 10 روز انجام خواهد گرفت و اسامی کلیه داوطلبان تایید شده هم در تاریخ 21 / 11/ 94 اعلام می شود.

وی همچنین گفت: تبلیغات برای خبرگان 14 روز و از تاریخ 22/ 11/ تا 5/ 12/ خواهد بود و پس از آن در روز 6/ 12  ما ممنوعیت تبلیغات را اعلام خواهیم کرد و در روز 7 / 12 رای گیری ها انجام خواهد شد.

وزیر کشور همچنین درباره بررسی صلاحیت داوطلبین مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این بررسی‌ها توسط مراجع 4 گانه خواهد بود که ظرف مدت 5روز استعلام می شود البته از تاریخ 28/ 9 که ثبت‌نامها شروع شد تا 9/ 10 تلاش خواهیم کرد همه استعلامات گرفته شود.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی ظرف 10 روز از تاریخ 5/10 تا 14/10 خواهد بود، خاطر نشان کرد: مراتب رد صلاحیت‌ها توسط فرمانداری‌ مرکز حوزه انتخابیه در تاریخ 15/ 10 /94 ابلاغ خواهد شد.

وزیر کشور همچنین در رابطه با موضوع شکایت داوطلبن رد صلاحیت شده به هیئت‌های نظارت استان و رسیدگی به آنها گفت: که تمام این رسیدگی ها در تاریخ 26/10/94 خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: دریافت شکایت از داوطلبین رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان و اعلام قطعی اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور از تاریخ 27/ 10 تا 16/10 خواهد بود.

وی همچنین گفت: در 27/ 11 اعلام قطعی اسامی نامزدها را خواهیم داشت و از 29/ 11 تا 5/ 12 تبلیغات را خواهیم داشت در روز 6/11 ممنوعیت تبلیغات و در 7/12 رای گیری برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه همه مقدمات و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آماده شده است، یادآور شد: تلاش این بوده که افراد با تجربه منصف،‌عادل و بی‌طرف در هیئت‌های نظارت حضور داشته باشند و امیدواریم که بتوانیم با وحدت و انسجام و آرامش و تبعیت از قانون انتخابات باشکوهی را برگزار کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: کشور نیاز دارد یک بار دیگر اقتدار خود را زبان گفتگوی رای به دنیا نشان دهد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: از تمامی افراد و حامیانشان خواهش‌مندم این فضای آرام را حفظ کنند،‌از طرح مسائل شبه‌برانگیز و صحبت هایی که در مردم ناآرامی ایجاد کند و فضای انتخابات را دچار ناآرامی کند بپرهیزند.

وزیر کشور همچنین گفت: در کنار تمامی این توصیه‌ها به کسانی که خلاف قانون اظهار نظر کنند و بدون اسناد مسنده باعث تشویش اذهان شوند و به افراد مختلف تهمت بزنند اعلام می کنم با این رفتارها برخورد خواهد شد چرا که این برخورد را حق قانونی مردم می‌دانیم بنابراین پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد و در این راستا شعبه‌های خاصی هم ایجاد شده و بنده مصمم‌ با افرادی که قانونی را رعایت نکنند برخورد قانونی خواهم داشت.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود، پول‌های کثیفی در انتخابات هزینه می‌شود  گفت : این اظهارات باید مستند باشد و کسانی که در معرض اتهام قرار می گیرند حق دارند که این موضوع را پیگیری کنند.

وی افزود: هر کس چنین ادعایی دارد مستندات خود را به وزارت کشور بفرستد چون یقینا پیگیری خواهیم کرد و در بررسی صلاحیت نیز مورد توجه قرار خواهیم داد که البته این پیگیری ها از لحاظ قضائی نیز پیگیری خواهند شد.

وزیر کشور عنوان کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی لایجه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی را در دستور کار خود قرار دهد تا این لایحه پاسخگوی تمام ادعاهای مطرح شده شود تا این ادعاها شفاف شوند.

رحمانی فضلی با اشاره به اظهارات آخر آیت الله یزدی که گفته بود ثبت نام 800 نفر در مجلس خبرگان می‌تواند پشت پرده‌هایی داشته باشد،‌اظهار داشت: هر کس در هر مقطع و جایی برنامه پشت پرده‌ای داشته باشد، حتما به دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای انتظامی ارجاع خواهیم داد تا آنها را  بررسی کنند.

وزیر کشور در رابطه با برهم زدن برنامه‌ها گفت: برنامه ما این است که تمامی تجمعات و گردهمایی ها بخصوص در ایام انتخابات در پناه آرامش و قانون برگزار شود البته برخی از این تجمعات بیرون از مکان های خاصی مانند دانشگاه‌ها آنچه که در خارج از فضای دانشگاهی باشد و با مجوز وزارت کشور برگزار شود را ما تامین امنیت خواهیم کرد.

وی همچنین تایید کرد: کسانی که اقدام خلاف قانون را انجام دهند به شعبه خاصی که توسط قوه قضائیه تشکیل داده شده ارجاع خواهیم کرد تا در آنجا مورد پیگیری قرار گیرند.

وی همچنین در پایان اظهارات خود با اشاره به سخنان خود که در تلویزیون گفته بود مقام‌های دولتی خارج از وقت اداری می‌توانند مرخصی بگیرند و به تبلیغات بپردازند اظهار داشت: مانع قانونی برای اینکار وجود ندارد، یک مقام دولتی از بعد حقوقی نباید این کار را انجام دهد یعنی کسی که مدیر کل است نمی‌تواند در حیطه اختیارات خود چنین کاری را انجام دهد و از امکانات،‌ ملزومات و اختیارات دستگاه متبوعش نباید استفاده کند.

وی همچنین تاکید کرد: غیر از اجراییون و نظارتی‌ها هیچ منعی برای بقیه دستگاه ها وجود ندارد.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار