یکی از مشکلات موجود در حوزه ترک اعتیاد،معطوف به لغزش دوباره و بازگشت مجدد برخی معتادان پس از پاکی به دام ومنجلاب مصرف مواد مخدر است،امری که همواره رها یافتگان از این معضل را تهدید می کند و طبق برآوردهای موجود 80 درصد معتادان پس از ترک مجددا به مصرف مواد روی آورند.

دور باطل ترک اعتیاد و بازگشت به مواد/ بیکاری، بیراهه‌ای برای بازگشت به عقب
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،معضل اعتیاد یکی از مشکلات جدی جامعه کنونی ایران به شمار می رود که بخش قابل توجهی از هزینه،انرژی و دغدغه های مردم،مسئولان و خانواده ها به آن معطوف شده است.

در حال حاضر یکی از اصلی ترین مخاطرات در حوزه سو مصرف مواد مخدر وترک اعتیاد،به لغزش و بازگشت احتمالی مجدد بهبود یافتگان به استعمال مواد مخدر باز می گردد.

** نقش شادی در بازدارندگی و پیشگیری از اعتیاد


فرج ا...پورمرادی،روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح عوامل موثر در پایداری ترک اعتیاد و پیشگیری از گرایش به سو مصرف مواد مخدر اظهار کرد:فشارهای روحی و روانی یکی از عوامل تشدید کننده تمایل به استعمال مواد مخدر است و بطور طبیعی در چنین شرایطی عنصر شادی نقش سازنده ای را در رفع و دفع تنش های روحی و عصبی ایفا می کند.

وی افزود:یکی از دلایل گرایش جوانان به مواد مخدر و محرک،تجربه آرامش و شادی کاذب است و در صورت بستر سازی برای تامین بهنجار چنین مولفه حائز اهمیتی،بطور یقین بخشی از عوامل تحریک کننده به مصرف این مواد رفع و مهار خواهد شد.

**نقش آگاه سازی و اطلاع رسانی

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان تاثیر تبلیغات،اطلاع رسانی و آگاه سازی جوانان، نوجوانان و بهبود یافتگان از اعتیاد عنوان کرد:یکی از کارکردهای آگاه سازی و اطلاع رسانی معطوف به بالقوه و زنده نگه داشتن دغدغه های موجود در عرصه های گوناگون فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و... می شود.

وی افزود:عادی شدن و قبح زدایی از اعتیاد،تهدیدی جدی در حوزه مورد اشاره  است که باید با اتخاذ تدابیر مقتضی و هوشمندانه از تحقق چنین امری جلوگیری کرد.

شرافتی گفت:آنچه که باعث ترک اعتیاد و رهایی یک معتاد از بند اسارت مصرف مواد مخدر می شود انگیزه است،انگیزه ای که ممکن است به تدریج کور و کمرنگ شود.

آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد:به واقع ابزار تبلیغات و اطلاع رسانی،عنصری حائز اهمیت است که به زنده نگه داشتن این انگیزه کمک می کند و در شرایطی که شخص بهبود یافته با آگاهی سازی و اطلاع رسانی های مکرر به عمق اقدام جدی خود برای ترک پی ببرد و تهدیدات موجود در این منجلاب برای او تکرار شود،نوعی از بازدارندگی در او ایجاد می شود که تا حدودی ضامن بقا و پایداری بهبود یافتگی و رها یافتگی از سو مصرف مواد خواهد بود.

**توسعه فرصت های شغلی و اشتغال

کاظم سوریان،کارشناس مسائل اجتماعی نیز با اشاره به نقش سازنده اشتغالزایی در مهار معضل اعتیاد و دوام بهبود یافتگی اظهار کرد:فرد بیکار همواره در معرض آنومی و آسیب های اجتماعی قرار دارد و به تعبیری می توان گفت بیکاری،بستری است که جرم،بزه،تنش های روحی،روانی،رفتاری،لغزش و ناهنجاری های اجتماعی در آن کشت می شود.

وی افزود:بیان این موضوع به این معنی نیست که لزوما تمامی افراد بیکار بزهکار و درگیر آسیب ها و انحرافات اجتماعی می شوند،اما شکی نیست که ضریب بروز چنین معضلات و آسیب هایی ،در افراد بیکار به نحو قابل توجهی تشدید می شود.

سوریان گفت:اشتغال و فراهم شدن بستری برای معیشت مطلوب بهبود یافتگان مولفه ای است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد تا دوام و قوام رها یافتگی از سو مصرف مواد همچنان حفظ شود.

**تجدید نظر در نوع نگاه به افراد بهبود یافته


صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس آسیب های اجتماعی نیز از نوع نگاه ها به فرد بهبود یافته به عنوان عاملی تاثیر گذار در حفظ بهبود یافتگی یاد کرد.

وی افزود:گاهی مشاهده می شود که دیدگاه ها به فرد مصرف کننده پس از ترک و دوران بهبودی نیز آنطور که باید مطلوب نیست و گویی همچنان سوابق پیشین فرد در تعاملات با معتاد دیروز و رها یافته امروز حس و احساس می شود.

نوبهار گفت:خانواده و اطرافیان فرد بهبود یافته باید به این بلوغ برسند که نباید دوران گذشته فرد را پس از ترک، همچنان در ذهن،رفتار و تعاملات خود و با چنین فردی حفظ کنند،زیرا این امر می تواند زمینه های خفته در گرایش مجدد در سو مصرف مواد را در فرد زنده کند.

**دوری بهبود یافتگان از فضاهای دوران اعتیاد


نوبهار عامل موثر دیگر در حفظ پایداری و پاکی از سو مصرف مواد را در پرهیز فرد از قرار گرفتن در محیط هایی که پیش از آن،مصرف مواد مخدر در آن تجربه شده است عنوان کرد.

وی افزود:به واقع قرار گرفتن دوباره فرد در چنین فضاها و اماکنی،می تواند زمینه ساز بروز مجدد این معضل شود، زیرا حضور رها یافته از بند اعتیاد در اماکنی که در آن تجربه مصرف مواد داشته،باعث تحریک مجدد او به استعمال مخدر می شود.

نوبهار یادآور شد:در پایان نباید از نظر دور داشت که اقدامات مشاوره ای و روان درمانی و استمرار آن در دوران پس از ترک،عاملی تعیین کننده در حفظ پاکی است و باید بهبود یافتگان و خانواده های این افراد،زمینه و بستری را فراهم کنند که این طیف که تحت عنوان بیمار از آنها یاد می شود در معرض اقدامات روان درمانی و مشاوره ای قرار گیرند که بطور یقین ثمره آن در دوام و بقا رها یافتگی و بهبود یافتگی ظهور و بروز پیدا می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار