تاسیس مراکز و بیمارستانهای بیشتر توانبخشی لازمه حمایت از معلولیت ها و سایر بیماری های نیازمند به علوم توانبخشی است.

حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آمار ثبت شده از افراد دارای محدودیت و ناتوانی در کشور که یک میلیون نفر اعلام شده است، افزود: این رقم به احتمال قوی، کم برآورد شده است چرا که برآورد جهانی حاکی از آن است که 15 تا 20 درصد هر جامعه ای، معلول هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر جمعیت معلولان ، با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و رشد جمعیت سالمند کشور که نیازمند به خدمات توانبخشی دارند، منطقی ترین برنامه کشوری برای پوشش اقشار نیازمند به خدمات توانبخشی، تاسیس مراکز و بیمارستانهای بیشتر توانبخشی و حمایت موسسات بیمه گر از این خدمات است. 

وی با اشاره به رسالت و نقش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تربیت نیروی انسانی متخصص رشته های مختلف سلامت روان ، سلامت اجتماعی و توانبخشی ، اظهارداشت: این دانشگاه به عنوان قطب علمی توانبخشی کشور، می تواند بسته های خدمتی بخش توانبخشی را  تعریف کند و در اختیار سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار بدهد. 

دکتر خانکه افزود: توانبخشی ، از دو قسمت  فلسفه و  توانبخشی  تشکیل شده است ، فلسفه آن معتقد است که انسانها، حق زندگی مستقل دارند، و توانبخشی نیز شامل درمان ، خدمات توانبخشی و تجهیزات توانبخشی  می شود. 

وی تصریح کرد: تاکنون هزینه های خدمات توانبخشی برای معلولان برآورد نشده است، اما فعالیت بیمارستان فوق تخصصی  رفیده ، می تواند به عنوان پایلوت تحقیقات و مطالعه بر روی هزینه های خدمات توانبخشی ، در نظر گرفته شود. 

خانکه به عنوان  رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و فوریتهای پزشکی نیز گفت: 60 درصد مصدومان حوادث ، در سن 15 تا 45 سال قرار دارند ( 40 درصد آنها مربوط به عابرین و موتورسواران می شود ) ،  و برآورد شده که ده درصد مصدومین حوادث ، دچار معلولیت دائم می شوند. 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هم اکنون تولیت مشخصی برای جنبه های مختلف توانبخشی وجود ندارد، تصریح کرد: باید سازمان راهبر این بخش ، وزارت بهداشت باشد و سازمانهایی مانند بهزیستی ، کمیته حضرت امام (ره) و موسسات و مراکز خیریه ، با راهبری وزارت بهداشت فعالیت کنند و این هماهنگی و مدیریت ، نیاز به ایجاد  معاونت توانبخشی در وزارت بهداشت دارد.
 
وی افزود: اگر این معاونت ایجاد شود، تخت های بیمارستانی برای خدمات توانبخشی افزایش یابد و موسسات بیمه گر حمایت از خدمات توانبخشی را تقبل کنند، می توان به آینده این بخش و ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی جامعه امیدوار بود. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.