استانداراصفهان گفت : طرح جامع كاهش آلودگی هواطبق برنامه پيش نرفته است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان ، رسول زرگرپور در جلسه ي مشترك با اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان و مديران شهري پيرامون طرح جامع كاهش آلودگي هواي اصفهان با حضور معاون هماهنگي امور عمراني استانداري، مديركل حفاظت محيط زيست استان برگزار شد، اظهارداشت: آلودگي هوا موضوعي بسيار حياتي و مطالبه ي اصلي مردم است و يكي از مهمترين مسائل مطرح در جامعه است.

زرگرپور با اشاره به اينكه از ابتداي مسئوليت خود در استانداري اصفهان، اعلام نمودم كه ائمه ي جمعه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي شوراي شهر، در صورت داشتن انتقاد به عملكرد مديريت استان، شخصا با استاندار در ميان گذارند، اظهارداشت: اگر قرار باشد موضوعي از طريق صدا و سيما و رسانه هاي ديگر به گوش استاندار برسد لازم است كه مسئولين آن موضوع خاص را در ابتدا شخصاً با استاندار جهت روشن شدن موضوع مطرح كنند.

استاندار اصفهان با اشاره به انتقادهاي برخي افراد در خصوص طرح جامع كاهش آلودگي هوا افزود: در حوزه ي اجرايي همه چيز مشخص و قابل ارائه است و انتقادهاي وارده بايد با دليل و به صورت منطقي بررسي شود

مدير ارشد استان به روش هاي حل مسائل و مطالبات اصلي مردم در استان پرداخت و گفت: روش مديريت استان اين است كه در ابتدا براي آن مطالبه ساختاري در نظر گرفته شود و در قالب آن ساختار طرح و برنامه تدوين وسپس از صاحبان انديشه و اساتيد و مديران استان در خواست مي شود كه انتقادات و پيشنهادات خود را در رابطه به طرح تدوين شده اعلام نمايند و پس از بررسي نهايي اين طرح به صورت طرح جامع به مورد اجرا گذاشته مي شود.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در رابطه با آلودگي هوا، آب، گردوغبار و ... با برخورد سيستمي و علمي، طرح جامع آنها تهيه و تدوين شده است، افزود: وقتي طرح به تصويب مي رسد ديگر زمان انتقاد گذشته است و طرح بايد اجرايي شود.

وي مسائل زيست محيطي را مهمترين و اساسي ترين معضلات استان برشمرد و گفت:‌ در زمان اخذ راي اعتماد از هئيت دولت نيز اين موضوع را عنوان نمودم چرا كه مسائل زيست محيطي از يك طرف مطالبه ي جدي و اولويت اول و حياتي مردم و مسئولين استان است و از طرف ديگر مديريت استان نيز با تمام وجود اين موضوع را حس كرده است.

زرگرپور به طرح ۹ ماده اي احياي حوضه ي آبريز زاينده رود اشاره كرد و گفت: عليرغم اينكه كليه ي طرح ها براي تصويب در شوراي عالي آب يكسال زمان مي برد ولي اين طرح بعد از ۳ ماه از مسئوليت بنده در شوراي عالي آب به تصويب رسيد.

رسول زرگرپور طرح جامع كاهش آلودگي هوا را دومين طرح مورد تصويب در خصوص مسائل زيست محيطي اصفهان خواند و اظهارداشت: در اين خصوص سه طرح از طرف مديريت بحران استانداري، شهرداري اصفهان و حفاظت محيط زيست استان اصفهان تهيه شده بود كه با حضور جمعي از اساتيددانشگاه و صاحبان نظر با مسئوليت اداره كل حفاظت محيط زيست استان به هنگام، تركيب و تلفيق و طي ۳ ماه تدوين گرديد و از ابتداي سال ۹۳ به اجرا در آمد.

استاندار اصفهان با بيان اينكه اين طرح قبل از اجرا به مدت يكماه براي بررسي كارشناسان و اساتيد و ديگر مسئولان در سايت اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان قرار گرفته بود، افزود: پيشنهادها و انتقادات بعد از اين زمان قابل قبول نيست چرا كه يك روش علمي، سيستمي و منطقي براي حل مشكلات در نظر گرفته شده است و اين طرح هر دو سال يكبار بهنگام خواهد شد.

زرگرپور با بيان اينكه طرح جامع كاهش آلودگي هوا طبق برنامه پيش نرفته است، اظهارداشت: عليرغم اين موضوع براساس آمار ارائه شده، در سال ۹۲ قبل از اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا، در ۹ ماهه ي اول سال تنها ۷۲ روز هواي سالم در اصفهان گزارش شده است كه در سال ۹۴با اجراي طرح جامع، ۱۸۶ روز هواي سالم گزارش شد.

وي طرح جامع كاهش آلودگي هواي اصفهان را موفق ترين طرح در بين استان ها خواند و گفت‌: تلاش ها همچنان ادامه دارد و هدف مديريت استان رسيدن به هواي پاك است و بايد بعد از اجراي كامل اين طرح، طرح ديگري تهيه شود و براساس فرايندي هواي سالم به هواي پاك تبديل گردد.

استاندار اصفهان با اشاره به اينكه اين طرح ايده آل نيست و صد درصد نيز اجرايي نشده است، اظهارداشت: متاسفانه تا قبل از سال ۹۲ كسي در استان در خصوص آلودگي هوا صحبت نمي كرد و مسئولين وقت تلاش مي كردند كه در اين خصوص سياه نمايي نشود ولي من در همان ابتدا اعلام نمودم كه هوا اصفهان آلوده است و بايد در اين خصوص اقدام شود.

مدير ارشد استا ن با تاكيد بر اينكه لازم است اكنون همه ي مسئولين از اين طرح حمايت كنند، اظهارداشت: اجراي اين طرح هنوز به پايان نرسيده است و قطعا برخي از دستگاه ها در اين خصوص كوتاهي كرده اند.

زرگرپور با بيان اينكه شهرداري اصفهان وظيفه ي خود را در قبال اين طرح به خوبي به انجام نرسانده است، اظهارداشت: بخش زيادي از آلودگي هوا به خودروها بازمي گردد كه مسئول خودروهاي داخل شهر، شهرداري و مديريت شهري است.

وي با اشاره به اينكه درصد بالايي از حمل و نقل شهري به خودروهاي تك سرنشين اختصاص دارد، افزود: شهرداري در خصوص حمل و نقل عمومي كارهاي خوبي را به انجام رسانده ولي اين برنامه ها بعضا با تاخير همراه است

رسول زرگرپور افزود: مديريت فعلي شهر ارتباط خوبي با سطح ملي دارد و بايد از اين نقطه ي مثبت براي انتقال مسائل و مشكلات استان استفاده كند.

وي با بيان اينكه اعضاي شوراي اسلامي شهر در شوراهاي مختلف حضور دارند، افزود: حضور در اين جلسات فرصتي براي ارائه فكرو ايده هاي نمايندگان شوراي شهر است و اعضاي شورا بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را داشته باشند و با فكر و ايده در اين جلسات حضور يابند.

استاندار اصفهان به پلمپ سوخت مازوت نيروگاه اصفهان براي جلوگيري از آلودگي هوا اشاره كرد و افزود: اجازه براي برداشتن اين پلمپ با نظر شخص استاندار داده شده است ولي بنده حاضر هستم كه اجازه ي كاهش برق و گاز صنايع براي تامين سوخت نيروگاه را صادر نمايم ولي يك دقيقه نيز پلمپ نيروگاه برداشته نشود.

وي به پديده ي گردوغبار اشاره كرد و افزود: طي ۲-۳ سال آينده آلودگي هوا در حاشيه قرار خواهد گرفت و گردوغبار يك مشكل اساسي در استان خواهدشد.

وي افزود:‌ در اين رابطه نيز طرح جامع كاهش گردوغبار تدوين شده است و با يك حركت جهادي طرح تاغ كاري۱۰ هزار هكتار از كانون هاي اصلي ايجاد گردوغبار پيگيري و اجرا شده است.

رسول زرگرپور بافت فرسوده را نيز از عوامل توليد گرد و غبار در شهر اصفهان برشمرد و افزود: در اين رابطه مديريت شهري نسبت به برنامه عقب است و تاكنون حدود ۱۰-۱۵ درصد اين برنامه اجرا شده است.




برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.