هنگامی که شبکه پخش مناسب برای اثر منتشر شده وجود ندارد، انگیزه شاعر و نویسنده نیز برای خلق آن از بین می‌برد.

منصوره میرفتاح،‌ نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به  تاثیر فراوان پخش نکردن کتاب‌ها توسط ناشران بر کار نویسنده و شاعر گفت: هنگامی که اثری منتشر می‌شود، شبکه پخش خوبی برای آن وجود ندارد این مسئله انگیزه شاعر و نویسنده را برای خلق اثر تا اندازه‌ای می‌کاهد.

وی افزود: در صورتی که نویسنده و شاعر انگیزه کافی برای خلق اثر داشته باشد، ‌پیشرفت خواهد کرد. به دلیل آنکه وی پس از نشر اثر خود، ‌نقطه‌نظرهای گوناگون پیرامون یک موضوع را می‌بیند.

این نویسنده با اشاره به آنکه، اثر نویسنده با انرژی نیز بدون مشاهده انعکاس مخاطب، اثری بالغ نخواهد بود، ‌بیان کرد: نویسنده و شاعری که ناشر نیست، قادر به توزیع و پخش اثر خود نخواهد بود. در نهایت اثر وی در انبار خانه‌ها می‌ماند. به عنوان مثال می‌توان گفت که 4 هزار و پانصد جلد از کتاب‌هایم را چند سال پیش خمیر کردم. به دلیل آنکه در بازار کتاب توزیع نشد. 

میرفتاح ادامه داد: در صورتی که مولف برای انتشار اثر خود هزینه کند، ‌ناشر پخش آن را به عهده نمی‌گیرد. در هنگامی که وظیفه چاپ اثر بر عهده ناشران است، نیز این قشر توزیع آن را آنطور که شایسته اثر است انجام نمی‌دهند. 

وی با اشاره به آنکه برخی آثار پس از آنکه مدت‌ها از انتشار آن می‌گذرد، باز هم به دست مخاطب نمی‌رسد، اظهار داشت: به طور معمول مخاطبان از شاعران و نویسندگان درباره محل پخش اثرشان درشهرستان‌ها سوال می‌کنند. سیستم توزیع و پخش کتاب بسیار وحشتناک است. حتی قوی‌ترین ناشران نیز در این زمینه مشکل دارند. 

این نویسنده بیان کرد: ناشران دولتی که آثار را در ارگان‌های مختلف توزیع می‌کنند، باز هم با این مشکل روبرو می‌شوند که اثر آن‌ها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد؛ به دلیل آنکه تبلیغی برای کتاب انجام نمی‌شود. این در حالی است که شاهد تبلیغات برای چیپس و پفک هستیم.

میرفتاح افزود: در صورتی که تبلیغات برای کتاب نیز انجام شود، دیگر ناشران از درآمدهای اندک کار فرهنگی گلایه نمی‌کنند. تبلیغات نیز در حد معقول می‌تواند به حل مسئله پخش و خرید آن کمک کند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار