تقویم روزانه فوتبال؛

داستان های آقا تختی ۴۸ ساله شد/تحقیر عربستان توسط ایران

در تقویم امروز اتفاقاتی نظیر درگذشت جهان پهلوان تختی و همچنین شکست عربستان در ریاض را مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۱۷ دی (۷ ژانویه) می پردازیم.
 
۱۷ دی یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ ورزش ایران است. امروز سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی است. ۴۸ سال پیش در چنین روزی غلامرضا تختی در اتاق هتل آتلانتیک به طرز مشکوکی درگذشت. ابهامات زیادی درباره مرگ وی وجود دارد. حکومت وقت مرگ وی را خودکشی دانست اما مردم آن زمان خودکشی تختی را باور نکردند و به دلیل اینکه او مخالف رژیم شاه بود و محبوبیت زیادی بین مردم داشت، معتقد بودند که حکومت وی را کشته است.

اما به هر صورت به نظر میرسد که تختی از مرگ خود با خبر بوده به دلیل اینکه دو روز قبل وصیت نامه اش را نوشته بود.

تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار گرفت.

او یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امام‌علی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آنها در تالار افتخارات فیلا نصب شده است.

مزار تختی در ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است.
 
۱۷ دی ۱۳۵۵، تیم ملی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴، با نتیجه سه بر صفر عربستان را در ریاض شکست داد. گل های تیم ما را در آن دیدار، غلامحسین مظلومی(۲ بار) و حسن روشن به ثمر رساندند. این مسابقه دومین مسابقه تاریخ ایران و عربستان بود. در بازی اول نیز تیم ما یک سال قبل از این مسابقه و در مسابقات مقدماتی المپیک مونترال با 3 گل عربستان را شکست داده بود که اتفاقا در آن مسابقه هم 2 گل از 3 گل ایران را غلامحسین مظلومی زده بود.
 
۷ ژانویه ۲۰۰۶ ژابی آلونسو از وسط زمین یک گل به تیم لوتون تاون زد. لیورپول در مرحله سوم جام حذفی انگلیس مهمان تیم لوتون تاون بود. ابتدا لیورپول توسط جرارد به گل رسید. اما تیم میزبان توانست در نیمه اول سه گل بزند و بازی را سه بر یک کند. لیورپول در نیمه دوم بازی را هجومی آغاز کرد و توانست در ۱۲ دقیقه سه گل به لوتون تاون بزند. یکی از این گل ها را ژابی آلونسو هافبک اسپانیایی این تیم از میانه زمین و زمانی که دروزاه بان حریف از محوطه جریمه خود خارج شده بود با یک شوت بسیار زیبا وارد دروازه لوتون تاون کرد. این گل یکی از بهترین گلهای ژابی آلونسو بود و تا مدتها در ذهن هواداران لیورپول باقی ماند.
 
۷ ژانویه ۱۹۹۱، روبرتو پریرا هافبک آرژانتینی تیم یوونتوس به دنیا آمد. او فوتبال خود را از تیم ریورپلاته آغاز کرد و در سال ۲۰۱۱ به اودینزه آمد. بازیهای خوب او در اودینزه باعث شد که یوونتوس او را ابتدا به صورت قرضی و سپس به صورت دایمی به خدمت بگیرد. البته پریرا در یوونتوس بیشتر به عنوان بازیکن جانشین به میدان میرود و زیاد در ترکیب اصلی قرار نمیگیرد. وی ۱۰ بازی ملی هم برای آرژانتین انجام داده است.
 
۷ ژانویه ۱۹۸۷، داویده آستوری مدافع تیم فیورنتینا متولد شد. آستوری از سال ۲۰۰۶ از تیم جوانان میلان به تیم اصلی منتقل شد البته به او در تیم اصلی بازی نرسید و به تیمهاب دیگر قرض داده میشد. او در سال ۲۰۰۸ به تیم کالیاری فروخته شد و در این تیم توانست پیشرفت کند و به تیم ملی ایتالیا هم برسد. او سپس به رم قرض داده شد و امسال هم به طور قرضی در فیورنتینا بازی میکند. وی ۱۰ بازی ملی هم دارد.
 
امروز تولد یکی از بازیکنان قدمی تیم اینتر هم هست. ماریو برتینی هافبک سابق اینتر متولد ۷ ژانویه ۱۹۴۴ است. او ۹ سال در اینتر بازی کرد. وی همچنین در جام جهانی ۱۹۷۰ همراه با تیم ملی ایتالیا نایب قهرمان شد.

انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار