در نشست خبری کنگره ملی 2000 شهید هنرمند:

شهدای هنرمند سرمایه بزرگ ادبیات و هنر کشور هستند

همان طور که با آغاز جنگ تحمیلی تمام اقشار مردم به جبهه‌ها شتافتند، هنرمندان ما نیز در این زمینه از قافله جا نماندند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری کنگره ملی 2000 شهید هنرمند با حضور علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و محسن مومنی شریف‌ رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، با اشاره به آنکه هر یک از بخش‌های گوناگون کنگره ملی 2000 شهید هنرمند برعهده یک سازمان است و بخش ادبیات آن را حوزه هنری برعهده گرفته، گفت: 2000 شهید هنرمند هم اکنون وجود دارد. این افراد سرمایه‌ بزرگی برای ادبیات و هنر کشورمان محسوب می‌شوند. همان طور که با آغاز جنگ تحمیلی تمام اقشار مردم به جبهه‌ها شتافتند، هنرمندان ما نیز در این زمینه  از قافله جا نماندند. بعضی‌ها توفیق شهادت پیدا کردند و برخی توفیق داشتند بمانند از آرمان‌ها دفاع کردند.

وی افزود: در تمام رشته‌های هنری شهید داشتیم و شاعران ما جزو نخستین کسانی بودند که مردم را برای دفاع ترغیب کردند و سروده‌های آن‌ها به صورت موسیقی انقلابی پخش شد. کسانی مانند حمید سبزواری و بزرگان دیگر بعدها در جبهه‌ و میان رزمندگان حاضر شدند. هم اکنون بخشی از ادبیات ما ادبیات شهادت است و حوزه هنری به این مسئله توجه ویژه‌ای می‌کند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به کاسته نشدن علاقه‌مندی مردم به ادبیات، بیان کرد: علاقه‌مندی مردم به ادبیات شهادت دیده می‌شود. در کنگره ملی 2000 شهید هنرمند از فرزندان برخی از شهدای هنرمند تجلیل می‌شود. برخی از فرزندان این شهدا هم اکنون هنرمند هستند و به جمع هنرمندان پیوسته‌اند. در رشته ادبیات داستانی علاوه بر شهید آوینی، علیرضا شاهی که وی را متاسفانه کمتر می‌شناسیم و از وی تنها کتاب «مادرم آسمان من است» بر جای مانده، دیده می‌شوند.

در ادامه مراسم، علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به برگزاری بیش از ده برنامه جدی در زمینه ادبیات مقاومت، شهادت و بیداری در حوزه هنری و در سال جاری بیان کرد: برنامه «ترنم پرواز» روز پنجشنبه 24 دی ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. علاوه بر حوزه هنری، سازمان‌های دیگری چون خانه هنرمندان، سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اجرای این برنامه‌ها فعالیت می‌کنند. در مراسم اختتامیه 2000 شهید هنرمند که از هنرمندان تمامی رشته‌های هفت رشته هنری تجلیل می‌شود، از شهید غنی‌پور نیز تجلیل خواهد شد. از جمله افرادی که در مراسم «ترنم پرواز» تجلیل می‌شوند، می‌توان به شهید احمد زارعی، علیرضا شاهی، یوسف ملک چمران و محسن ملک بیگلو اشاره کرد.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با اشاره به تجلیل از خادم‌الشعرا در کنگره ملی 2000 شهید هنرمند بیان کرد: 5 نفر در بخش خادم‌الشعرا در کنگره تجلیل می‌شوند که چهار نفر آن‌ها درگذشتند. از جمله آن‌ها از نصر‌الله مردانی، قاسم سروی‌ها و حبیب‌الله معلمی می‌توان نام برد. سعید حدادیان و حاج صادق آهنگران نیز در این برنامه حضور دارند.

قزوه با اشاره به تجلیل از حمید سبزواری در مراسم «ترنم پرواز» اظهار داشت: استاد سبزواری، این روزها سخت بیمار هستند. زمانی که با رئیس حوزه هنری به ملاقات ایشان رفتم، حال چندان مساعدی نداشتند و تنها از زبان وی یک تشکر و ممنون را شنیدم. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار