در پی رسوایی تجاوز به زنان در کلن آلمان، دولتهای اروپای شرقی بر موضع خود در نپذیرفتن پناهجویان مسلمان پافشاری می کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله؛ دولتهای اروپای شرقی قبل از پیشامد کلن، مخالف پذیرش مهاجران مسلمان بودند . اکنون آنها معتقدند در ایستادگی که در این راه داشته اند، حق با آنها بوده و از این رو، بر مخالفت های خود افزوده اند. 
دولت ها و رسانه های لهستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی هم عقیده هستند که آنچه در کلن آلمان پیش آمد تنها با گذر زمان اثبات می شد. 

نخست وزیر اسلواکی، رابرت فیکو، صریح تر از دیگران به این نکته پرداخت؛ زیرا این سوسیال دموکرات به دنبال این است که اکثریت مطلق حزب خود را در انتخابات مجلس ملی این کشور در 5 مه تضمین کند. 

فیکو به خبرنگاران گفته است: «هنگامی که می گذارید مهاجران بیایند همین کارها رخ می دهد. ولی ما نمی خواهیم چیزی همانند این برای ما پیش بیاید.»

رئیس جمهور جمهوری چک، میلوس زمن، بارها افکار عمومی را برضد پناهجویان برانگیخته است. چند روز پیش، زمن، بی آنکه اشاره ای به حملات کلن کند، گفت: «به گمانم همه این حمله ها به دست اخوان المسلمین سازماندهی شده و دیگر کشورها از آن، پشتیبانی مالی کرده اند.»
بر پایه این گزارش، اکنون یک چیز روشن است: شکافی که در سیاست اروپا بر سر سیاستهای پذیرش پناهجویان پیش آمده به دنبال حملات کلن ژرف تر شده است. چاره این کار نیازمند همکاری عملی است. برای نمونه، برنامه ریزی برای پخش کردن پناهجویان در سرتاسر اتحادیه اروپا. 

پاییز گذشته وزیران کشور اروپایی پذیرفتند 160 هزار پناهجو را میان خود تقسیم کنند. در آن زمان، کشورهای رومانی و مجارستان و جمهوری چک و اسلواکی با این تصمیم مخالفت کردند. اسلواکی و مجارستان حتی به دادگاه اروپا در لوگزامبورگ شکایت بردند. 
نخست وزیر اسلواکی نه تنها از پذیرش مهاجران سرباز زد، بلکه از پرداخت پول در زمینه کمکهای بشردوستانه به پناهجویان نیز خودداری کرد. 

او می گوید: «ما پول های خود را از حل بحران پناهجویان، به دفاع از مرزهای خود در منطقه شنگن خواهیم برد. این تنها راه برای پیشگیری از جریان مهارگسیخته پناهجویان به درون کشور است.»
در پایان گزارش آمده است: در سرتاسر سال 2015 روی هم 169 تن در اسلواکی درخواست پناهندگی دادند که تنها هشت تن پذیرفته شدند. این هم آشکار نیست که چند تن از آن هشت نفر مسلمان بوده اند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار