این روزها صفحه شطرنج اقتصاد ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفته و هیچ کدام از مهره‌های اقتصاد از قوانین بازی تبعیت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد کشور چند سالی می‌شود که حال خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند.رکود، تورم، تحریم و گرانی چند سالی است که مهمان ناخوانده اقتصاد شده و این مهمان به نوعی میزبان شده و قصد سفر هم ندارد همین امر موجب کوچک شدن سبد خانواده و در پی آن فشار مضاعف بر مردم شده است.

این فشار در حالی به اقشار ضعیفی چون کارگران ادامه دارد که دولت در بودجه سال 95 با پیش‌بینی افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان، دستمزد سال آینده حقوق کارگران را حداکثر 820 هزار تومان تعیین کرده است.

این درحالی است که 60 درصد شاغلان کشور را کارگران تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت: دستمزد حداکثر 820 هزار تومانی هیچ دردی از مشکلات آنها را درمان نمی‌کند چرا که یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد به طور میانگین با افزایش قیمت کالا و خدمات برای چرخیدن چرخ یک زندگی باید حداقل بیش از 2 میلیون تومان درآمد وجود داشته باشد تا بتوان از پس هزینه‌های مسکن ،خوراک ، پوشاک و.. برآمد.

اما در یک سوی دیگر این داستان کارفرمایان و تولیدکنندگانی هستند که رکود آنها را ناکام کرده و بسیاری از کارخانه‌ها در شرایط کنونی با 30 درصد از ظرفیت در حال فعالیت هستند. در این شرایط می‌توان گفت: افزایش حقوق کارگران مانند تیغ دو لبه عمل خواهد کرد چرا که با افزایش حقوق و دستمزد کارفرمایان مجبورند به فکر راه‌های فرار از پرداخت باشند.

این موضوعی است که ناصر عاشوری قلعه رودخانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأیید کرده و می‌گوید: اگر چه این میزان دستمزد هزینه یک زندگی را تأمین نمی‌کند اما اگر به کارفرمایان فشار برای پرداخت بیشتر دستمزد وارد شود موجب ضرر بیشتر کارگران می‌شود چرا که با توجه به وضعیت تولید و صنعت و اشتغال افزایش بی‌منطق دستمزد کارفرمایان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: افزایش بی‌منطق دستمزد موجب ورود کارفرمایان به راه‌های غیرقانونی مانند قراردادهای یک ماهه و سه ماهه با کارگران می‌شود که این موضوع به ضرر کارگران خواهد بود.

عاشوری تصریح کرد: ضمن اینکه افزایش دستمزد بر افزایش قیمت کالای تمام شده تأثیر خواهد گذاشت و همین امر اقتصاد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی به فرار کارفرمایان از بیمه کارگران اشاره کرد و گفت: باید شرایط به گونه‌‌ای تنظیم شود که امنیت شغلی برای کارگران ایجاد شود چرا که برخی تصمیمات غیرکارشناسانه موجب افزایش بیکاری در کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید نگاه به افزایش دستمزد یک نگاه همه جانبه باشد و افزایش دستمزد به صورت پلکانی اعمال شود تا منافع تولیدکننده و کارگران تأمین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران این روزها مهره‌های شطرنج اقتصاد هیچ کدام طبق قوانین و مقررات حرکت نمی‌کنند از یک سو باید دستمزد مطابق با نرخ تورم افزایش یابد و از سوی دیگر سایر عوامل این اجاره را نمی‌دهد که هر مهره در خانه خود قرار گیرد انگار صفحه شطرنج اقتصاد ایران در سراشیبی قرار گرفته و هر کدام از مهره‌ها به یک مو بند هستند و گویی متعادل کردن این صفحه نیازمند تدبیر و اجرای مضاعف باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
آخه چه گناهی کردبم
با 800هزار تومان نمی توانیم
شکم خومان را سیرکنیم چه برسد به زن وبچه کرایه خانه بقیه همه هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
امیدوارم ک خدا نشون بده ب اونایی که از همین حقوق کم کارگران مالیات کم میکنن تا ب حقوق ملیونی خودشون اضافه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۴
سلام به همه ی کارگران زحمتکش ایران امیدوارم که همیشه سلامت وشاد باشند .
آیا این همه میگن ازدواج کنید بچه دار بشید خوب باید اول کار داشته باشی باحقوق خوب ماهی ۳ میلیون تومان بعد خونه داشته باشی بعد ماشین داشته باشی بعد پسنداز ت باید حدود ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون باشه بعد تازه قرضی نداشته باشی بعد بری ازدواج کنی تازه باید اینقدر بگردی دنبال دختر سالم و اهل زندگی باشه بد ازدواج کنی تازه بعدازاین گرفتاریهای دیگه شروع میشه ( این شرایت کسی که تازه میخواد ازدواج کنه تو ایران ) دیگه بماند کسی این شرایتهارو نداشته باشه وبخواد ازددواج کنه اون موقع باید چکارکنه فقط باید خدا به دادش برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
بنده نظر خاصی ندارم کسی هست به حال من گریه کند زنم دوسال سرطان دارد خودم یکی ازدانشگاههای کشورمان ایران کارمیکنم ازسال۸۶الی۹۴ نه حقوق دادند ونه بیمه می کنند چرالطفا راهنمایی کنید دیگرهیچ چی ندارم پول ندارم که برای بچه هایم نان خالی یا خشک بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۱ دی ۱۳۹۴
با توجه به اینکه نرخ دیه 200 میلیون است و به وراث شخص مرده این مبلغ را میدهند و با توجه به نرخ سود بانکی این مبلغ که ماهی 3.800.000 تومان میشه اگه کسی حقوقش زیر این مبلغ هست زنده بودنش توجیه اقتصادی نداره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
سلام به همه کارگران.پس بازنشسته تامین اجتماعی چی باید بگوید نه اضافه کار دارد تا کسری حقوق را جبران کند.نه کسی به فکرش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۱ دی ۱۳۹۴
امسال نشد مثل سالهای قبل فقط به بهانه تحریم و..... کارگرای بدبخت بیچاره تر شدند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
كساني كه اين رو تصويب ميكنن خودشون با اين حقوق ميتو نن يه زندگي رو بچرخونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
متاسفم با 850 تومن میتونی خرجی خونواده دونفره رو بدی چه برسه بچه هم داشته باشی نگاتون به اون فردیه که بالا 5یا 6 ملیون حقوق میگیره افزایش میدید در صورتی که قشر فقیر جامعه که زیر یتومن حقوق میگیره رو بیشتر در منجلاب فقرو بدبختی فرو میبرید انصافتون کجا رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
همین الان هم ما داریم تو ی کارخونه کار میکنیم که اوضاع تولید و فروشش هم خیلی عالیه به طوری که تولیدش 24 ساعته در همه ایام فعال میباشد در دو تا کارخانه تولید اسپان باند . ولی قراردادمون یکماهه است و یک وعده غذا هم نمیدهد حتی اب خوردن هم از خانه با خود می آوریم هرروز هم به اجبار باید تا ساعت حداقل 8 شب کار کنیم (اداری ها) ولی کوچکترین حقی هم برای کارگران قائل نیستند ما حتی غذاخوری درست سابی هم نداریم که غذامونو گرم کنیم و بخوریم . خط تولید دوم هم با 850 میلیارد وام با سود 4 درصد با 10 سال تنفس گرفته اند که اشتغال زایی کنند ولی با یک سوم نیرویی که باید استخدام میکردند دارن دوتا کارخونه رو میچرخونند .
کسی هم نمتونه شکایت کنه به محض شکایت اخراااااااااااااااااااااج
الان کی باید به داد ما برسه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این ذره ای از مشکلات بافتینه و بافتسان بود
در صورت پیگیری باشگاه خبرنگاران بنده حاضرم تصاویری هم جهت اثبات ادعای خود ارسال کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
پول توجيبي بچه اين ادمها كه چنين تصميمي گرفتن نميشه
چه برسد به خرج يك خانواده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
آخه مسئولین محترم ، بزرگواران وقتی همین مقدار بسیار ناچیز و اندک رو هم اضافه میکنید از اینور میایید سقف اضافه کاری رو پایین میارید که پرداختیتون با سال گذشته هیچ تفاوتی نمیکنه به چه دردی میخوره؟؟؟
من دوسال پیش 120 ساعت اضافه کاری داشتم
سال گذشته شد 90 ساعت
وامسال 60ساعت!!!
یعنی دریافتیم تو این دوسال هیچ تفاوتی نکرده و فقط خرج ها به بهانه ی افزایش حقوق ما بالاتر رفته
از نرخ قبض های خدمات شهری بگیر تا نون و ...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
خوب دولت با کمک‌کردن به تولید و کارفرما میتونه مشکلات اونارو برطرف کنه کارفرما میتونه حقوق خوب بده به کارگرا والا هشتصد نه صد پول بخور نمیره کاری نمیشه کرد با این پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
با معیشت ما کارگران چرا میخواین اوضاع کشور رو ساماندهی کنید
1-آخه با800 هزار چجوری میشه ازدواج کرد
2-آخه با800هزار چجوری میشه خونه اجاره کرد
3-آخه با800هزار چجوری میشه دکتر رفت
4-آخه با800هزار چجوری میشه گوشت، روغن ،برنج خرید
5-آخه با800هزار چجوری میشه امیدی به ماشین خریدن داشته باشیم
6-آخه با800هزار چجوری میشه بچه مونو بفرستیم دانشگاه
7-آخه با800هزار چجوری میشه یه مسافرت رفت
8-آخه با800هزار چجوری میشه پس انداز برای آینده ویا پیش آمدها کرد
9-آخه با800هزار چجوری میشه لباس وکیف وکفش خرید
10-آخه با800هزار چجوری میشه وسایل خانگی از قبیل یخچال تلویزیون گاز کلر بخار ، رو تعمیر کرد
11-آخه با800هزار چجوری میشه قبض آب برق گاز تلفن رو داد
12-آخه با800هزار چجوری میشه......
من دیگه حافظه یاری نمیکنه شما بگین با800 هزار چجوری میشه امید داشت به تدابیری که برای کارگران اندیشیده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۱ دی ۱۳۹۴
ای بابا من همین الانشم برای من دارن سه ماهه قرارداد می بندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
دوستان عزیز این یعنی حقوق میدیم که زنده بمونید نه اینکه زندگی کنید .بس اضامونم هست
یک نیروی شرکتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
ایا دولت در همین وضیعت اقتصادی از سوده واقعی کارفرمایان اطلاعی دارد چرا همیشه باید به قشر ضعیف فشار وارد کرد چرا کارفرمایان یه ذره از سوده خودشون کسر نمیکنند چرا دولت اجازه افزایش قیمت کالا را میدهد من به اقتصاد دانانی که تصمیم گیری میکنند میگویم ایا غیر از این است که با افزایش دستمزد کارگران تقاضای کالا بیشتر میشود و کارفرماین و تلید کنندگان مجبور به افزایش عرضه میشوند و در این حالت سودی مناسب نصیب کارفرمایان میشود
Iran (Islamic Republic of)
فردين
۱۳:۴۵ ۲۱ دی ۱۳۹۴
بنده با نظر شما موافقم چون وقتي که پول دست منه کارگر باشه ميتونم برم مثلا لوازم خانگي بخرم و در اين صورته که توليد کننده هم ميتونه کالاي خودشو بفروشه و هم خودش سود کنه هم موجب اشتغال بشه ديگه اين همه ميگن کالاي ايراني بخر آخه با کدوم پول مگه با ماهي 712 تومن ميشه چيزي خريد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
افزایش حقوق باعث افزایش تورم میباشدقیمت واقعی و عادلانه و...باعث افزایش ثروت عمومی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
تعجب.دراینست.که.همه.ساله.ازاذرماه.نرخ.تورم.دولتی.کاهش.مییابد.ولی
دربازار.سرسام.اور.افزایش.پیدامیکند.حال.دریابید.نرخ.افزایش.حقوق
کارگروکارمندان.را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
خدایا ما چه گناهی کردیم که بعد این همه سال هنوز هم این حرف های تکراری بشنویم خدایا به کارگران کمک کن بیشترین کشته در حوادث کاری خطرات وتهدیدات واسه سلامتی نبود بیمه درمانی مطمین وقوی - جلو حرارت قطع دست سقوط از ارتفاع از بین رفتن سلانتی به حدی که تا چهل سالگی بیشتر اعضای بدن سلامتیشون مختل میشه نابرابری های شغلی خدایا به کارگران صبر بیشتر عنایت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
ما که قدرت برتر منطقه هستیم غمی نیست !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
من. ارتشی هستم با 10سال سابقه کار850تومان حقوق می گیرم 8سالش تو گرمای بالای60درجه مناطق اهواز بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۱ دی ۱۳۹۴
سلام
حقوق ماهیانه من 600 تومن هست در حالی که 50 تومن برای بیمه کسر میکنند و خالص پرداختی میفته 550 تومن؟؟؟
عایااااااااا میشه با این زندگی کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۱ دی ۱۳۹۴
من کارگر یکی از زیر مجموعه های ساپکو هستم والان ۸ماهه که با ماهی ۴۰۰تومن زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
بازم خدا را شکر ، اخراجمون نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
لطفا كساني براي حقوق و معيشت كارگران تصميم بگيرن كه حداقل يك ماه با 800 هزار تومان حقوق كارگري نميگم با خانواده چهار نفري فقط خودش با خانمش زندگي كنه اگه تونست . واقعا لياقت داره در مورد حق و حقوق كارگران تصميم بگيره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
هیچی نمیتونم بگم.مقصر کیه خدا میدونه،ربطی به این دولت و دولت های قبلم نداره
فقط متاسفم واسه خودم اونایی که دارن با حقوق کم زندگی میکنن
چه امیدی به آینده داشته باشم
چه امیدی به تشکیل خانواده داشته باشم
کاش بجای این همه فیلم و سریال که همه یا خیلی پولدارن یا خیلی فقیر
یکی از درد قشری بگه که مثل ما هستن
ندارن اما دارن با سیلی صورتشونو سرخ نگه میدارن
خدا به داد منه جوون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۱ دی ۱۳۹۴
من از طرف یک کارفرمای کارگاه کوچیک هستم، با این وضعیت موجود و حقوق 800 هزارتومانی که با اضافه شدن مزایا و سنوات و حق مسکن و حق اولاد و ... و به خصوص بیمه نزدیک 1500 می رسد، حال برای 10 نفر کارفرما باید 15 میلیون ماهانه حداقل حقوق بدهد با سایر هزینه هایی که یک کارگاه دارد عملا در شرایط فعلی هم به زور اداره می شود، باید منطقی بود و اینطرف قضیه را هم نگاه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
من که یک کارگر پیمانکارم با 120ساعت اضافه کار یک میلیونو چهارصد میگیرم ولی همکار من که قراردادی هست دو میلیونو نیم و همکار رسمی من سه میلیونو نیم!!!!!! اونم با 50ساعت اضافه کار!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۱۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اینو قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
اگر حقوق بر اساس تورم واقعی تصویب میشد کسی نمیرفت دنبال 10 تا کار این کار هم باعث میشه کسایی که بیکار هستن نتونن کار پیدا کنن اگر حقوق خوب باشه و جواب زندگی طرف رو بده همون کار رو دنبال میکنه و دنبال کار بدی و اضافه کار نمیره اینجوری میشه که بیکاری زیاد میشه شما ببینید طرف 4 یا 5 تا کار داره ولی بقیه قشر بیکارن چون اون 1 نفر که دومین کار رو گرفته جای اون یک نفر بیکار رو هم گرفته این حقوقها باعث بیکاری بقیه قشر میشه باید یک فکری به حالش بکنن الان خود من 800 تومان حقوق میگیرم که واقعا هیچی برام نمیمونه نمیدونم چه فکر میکنن مسولین که این حقوق رو تصویب میکنن خواهشا پیام من رو بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
هه هه هه 10 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۴
همینم اضاف نمیکردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
ما کارمند شرکتی از خدماتی های شرکت کمتر حقوق میگیریم و هیچ امکاناتی از درمانی و رفاهی به ما نمی دهند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
فقط 10% .تو این مملکت با این همه گرونی و مشکلات اقتصادی فقط 10% !! برای اونایی که دارن نرخ تعیین میکنن نیازی به این 10% ها ندارن ولی بدونن گارگر ها قشر های ضعیف جامعه هستن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۱ دی ۱۳۹۴
می گوئیم، می شنوند، تاثیری ندارد، عمل نمی کنند. وای بر احوال کارگران بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
بدبختی ما کارگران اینجاست که کسانی برای دستمزد ما تصمیم میگیرند که حداقل حداقل درامد ماهیانه آنها بیشت از 5 میلیون است
برای همین نمیتوانند تصور کنند زندگی با 800 هزار تومان یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۳:۱۹ ۲۱ دی ۱۳۹۴
من مسئولین رو به چالش ۳ ماه زندگی با 800 هزار تومان دعوت میکنم
هر مسئولی مردتر از کارگرهاست یا علی
Iran (Islamic Republic of)
چالش
۱۶:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
من مسئولین رو به چالش ۳ ماه زندگی با 800 هزار تومان دعوت میکنم
هر مسئولی مردتر از کارگرهاست یا علی )) اقا منم هستم دعوت میکنم
آخرین اخبار