سینمای دولتی و دخالت‌های بیش از حد دولت به این حرفه لطمات زیادی وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری انجمن عکاسان سینمای ایران با موضوع امنیت شغلی این حرفه، با حضور فرهاد اصلانی و محمد فوقانی عضو شورای مرکزی عکاسان سینما، یونس صباحی رئیس شورای مرکزی انجمن مدیران تولید سینمای ایران، مصطفی احمدی رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران، علی نیک‌رفتار رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان و بهرنگ دزفولی‌زاده عضو کمیته امنیت شغلی سینما در خانه سینما شماره 2 برگزار شد.

فرهاد اصلانی گفت: من کارم را از تلویزیون آغاز کردم و در این راستا در سی مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کردم. متاسفانه حدود سی قطعه عکس از تمامی این پروژه‌ها برای من باقی مانده است. دلیل آن این است که تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های ما برای موضوع عکس و عکسبرداری اهمیت زیاد قائل نشدند؛ اما خوشبختانه این اواخر وضعیت عکاسی سینما تا حدودی بهتر شده است.

وی افزود: تاثیر بدی که از نداشتن عکس گرفتم، باعث شد تا چندین سال نتوانم با عکاسان سینمایی رابطه خوبی برقرار کنم؛ اما خوشبختانه بعدها متمرکزتر به مقوله عکس پرداختم و به ارزش بالای عکس و عکسبرداری پی بردم.

وی ادامه داد: عکاس در یک فیلم سینمایی، از ابتدا تا انتهای کار با نهایت سختی مانند سایه‌ای کنار ماست و فقط در این میان چند قطعه عکس به یادگار برای او و برای ما باقی می‌ماند که مسئولان باید در خصوص اهمیت شغلی آن‌ها تدابیر خاصی بیندیشند.

این بازیگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص معضلاتی که از طریق دخالت سینمای دولتی به سینما وارد شده، بیان کرد: سینمای دولتی و دخالت بیش از حد آن‌ها ضربه‌های زیادی را به سینما وارد کرده است و سینمای خصوصی که می‌تواند مفید واقع شود، نیز قدرت مقابله ندارد. 

بازیگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» عنوان کرد: ورود عکاسان غیرحرفه‌ای، به این بخش ضررهای زیادی وارد کرده است. از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و مدیر تولیدها تقاضا دارم که این مقوله را جدی‌تر بگیرند. از طرفی کسانی که عناوین دولتی دارند و با رانت دولتی کار می‌کنند و پشت جوان‌گرایی خودشان را مخفی کردند، نیز به نوبه خود باعث ضرر و زیان سینما شده است.

اصلانی تصریح کرد: من نمی‌دانم حضور ششصد کارگردان در این صنف چه معنایی دارد و آیا همه این‌ها فعالیت مفید دارند؟ آیا این افراد نمی‌توانند در شاخه‌های دیگری فعالیت کنند؟ آیا جوان‌گرایی که ساز و کار درستی در آن نیست و امنیت حرفه‌ای در آن جایگاهی ندارد، معنای خود را از دست نداده که افراد دولتی خود را با این عناوین (جوان‌گرایی) مانور‌های بی‌شماری می‌دهند؟
 
بازیگر فیلم سینمایی «دختر» اضافه کرد: درست است که سینما به خون تازه نیاز دارد؛ اما نباید محفلی بی‌رابطه برای مانور‌ برخی از افراد در سینما شود. اگر روش‌های درستی مانند انصاف در سینما وجود داشت، با مشکلات عدیده‌ای روبرو نمی‌شدیم و سینما به نقاط مطلوب و دلخواه ما می‌رسید.

علی نیک‌رفتار گفت: ما به عنوان یکی از صنوف پر‌سابقه انجمن عکاسان سینما با بیش از 22 سابقه جزو اولین صنوفی بودیم که در خانه سینما تشکیل شد و با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشتیم به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهیم. در حال  حاضر انجمن عکاسان 75 عضو دارد که 40 نفر آن‌‌ها فعال و سایر اعضا یا کمتر فعالیت می‌کنند و یا به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند. امیدوارم در سال‌های اخیر عکاسی فیلم به خاطر مهجور ماندن و دیده‌ نشدن طی سال‌های قبل به نقطه مطلوب خود برسند.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاقی که در انجمن عکاسان در یک سال گذشته تا به امروز افتاده است، تشکیل کمیته امنیت شغلی به همت شورای مرکزی است. به طور قطع این اقدام چون بازخورد مثبتی داشته به دیگر صنوف هم کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر کار‌های انجمن عکاسان امضای تفاهم‌نامه‌ای با مدیران تولید، صنف انجمن دستیاران برنامه‌ریز، تشکیل نشست‌های فراوان با فرجی، حبیب ایل‌بیگی اداره نظارت و ارزشیابی است.

نیک رفتار بیان کرد: مشکل عمده انجمن عکاسان بحث دستمزد است. اگر تجهیزات عکاسان سینما را اجاره بدهیم از دستمزد آن‌ها بیشتر خواهد شد که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.

در ادامه یونس صباحی عنوان کرد: سال‌هاست که بحث امنیت شغلی در خانه سینما مطرح می‌شود که متأسفانه راه به جایی نبرده و دلایل زیادی در این موضوع دخیل است اما از همه بحث‌ها مهم‌تر موضوع روشن شدن تکلیف عضویت تمام اعضای صنوف است که طبق تحولی که در سینما با ورود افراد جوان ایجاد شده باشد با برنامه‌ریزی و ایجاد بستری مناسب به این مقوله پرداخته شود. خوشبختانه در این راستا با 7 صنف مختلف تفاهم‌نامه‌هایی را امضاء کرده‌ایم.

وی افزود: باید موقعیت عضویت کسانی که به شکل ثابت در عکاسی سینما حضور دارند و افرادی که قرار است ورود پیدا کنند را ثابت کنیم تا در پی آن سامان‌دهی اساسی صورت بگیرد. همه تفاهم‌هایی که به آن اشاره کردیم تابع موضوع دیگر است که آن هم تفاهم متقابل بین تهیه‌کنندگان و کل صنوف دیگر سینما است. امیدوارم خانه سینما نیز بتواند در این خصوص با ما همکاری‌های لازم انجام دهد.

صباحی تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر سینما تعریف فردی صنوف آن است که در فرهنگ جامعه نیز وجود دارد که باید در این باره نیز تدابیری خاصی اندیشیده شود تا بتوان برای هر صنف تعریف مشخص و پایه‌ای را بنا نهیم.

وی اهمیت عکس و عکاسی در سینما را این گونه بیان کرد: عکس ما در سینماست یعنی سینما بدون عکس نمی‌تواند معنا داشته باشد اما متأسفانه هر فردی که تمایل به عکاسی داشته باشد فکر می‌کند با فشار دادن یک کلید می‌تواند عکس حرفه‌ای بگیرد در صورتی که اینگونه نیست.

صباحی بیان کرد: بیماری اقتصادی و مشکل دستمزد به تمام ارکان سینما در جمله عکاسان ضربه‌های زیادی وارد کرده است برای مقابله با بحران در سینما باید فکرمان را فراتر از دستمزد‌های سینمایی ببریم و با انتخاب تهیه‌کننده، کارگردان و بخشی از مدیران تولید به شکل حرفه‌ای تعیین و تکلیف کنیم و به همه ابعاد سینما به شکل واقعی خود بپردازیم.

مصطفی احمدی عنوان کرد: بسیار دردناک است که بعد از 23 سال به فکر تثبیت صنوف مختلف سینمایی افتاده‌ایم که در این راستا نقش تهیه‌کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و قبل از اینکه به مشکلات ورود نهاد دولتی یا هر نهاد دیگری بپردازیم باید به بخش تهیه‌کنندگی نگاه ویژه‌تری شود.

وی افزود: چند سالی است حضور تهیه‌کنندگان غیر حرفه‌ای به سینما آفت‌زا شده است که این آفت ریشه‌ای بوده کل بخش‌های سینمای ما را درگیر خود کرده است اما باید توجه داشت که با حضور تهیه‌کنندگان حرفه‌ای عوامل زبده به سمت سینما کشیده می‌شوند.

وی ادامه داد: ما به تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما در راستای همکاری با آن‌ها می‌گوییم که به ازای چیزی که به ما می‌دهند ما به عملکرد اعضای خود نظارت خواهیم کرد و می‌توانیم به تعاملات خوبی دست پیدا کنیم چون نیاز این روز‌های سینمای ما ورود تهیه‌کنندگان حرفه‌ای است. البته کارگردانانی که تهیه‌کنندگی می‌کنند و خود صنف تهیه‌کنندگان نیز باید روی کار خودشان نظارت کافی داشته باشند.

احمدی در خصوص ورود عکاسان غیر حرفه‌ای به سینما گفت: یک عکاس باید با تمام عوامل و عملکرد‌های تشکیل دهنده یک فیلم آشنایی کامل داشته باشد و در حیطه فعالیت خود نیز انعطاف‌پذیری در عین کیفیت را سر لوحه کار خود قرار دهد.

محمد فوقانی اظهار داشت: کلمه امنیت ذاتاً جامع و کامل است چرا که با خودش اعتماد می‌آورد و اگر در هر صنفی از بین برود بستر آن صنف به جهنم تبدیل خواهد شد. امنیت شغلی اشکال مختلف دارد که اگر به درستی رعایت شود با خود آرامش، خلاقیت، رقابت سالم و در کل تمرکز را به همراه دارد.

وی افزود: ای کاش در وزارت ارشاد راهکار‌هایی ایجاد شود تا همه افرادی که در بخش‌های سینما فعالیت می‌کنند مجدداً مرحله آزمون و خطا را طی کنند تا افراد حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای‌ها جدا شده و امنیت شغلی که از آن یاد کردیم برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

بهرنگ دزفولی‌زاده تصریح کرد: در ابتدای راه برای متقاعد کردن وزارت ارشاد، تهیه کننده‌ها و ... سختی‌های زیادی داشتیم اما خوشبختانه با شروع کار حمایت‌های لازم از طرف برخی نهاد‌ها و افراد صورت گرفت.

وی در خصوص اهمیت عکس و عکاسی گفت: ستون اصلی تبلیغات و هویت بصری فیلم را تشکیل می‌دهد که باید به آن در سینما توجه زیادی شود.

وی افزود: ما راه را برای فعالیت عکاسانی که قصد ورود به سینما را دارند، نبستیم بلکه قصد ما گزینش و تأیید عکاسانی است که به طرز حرفه‌ای به این مقوله نگاه می‌کنند و قصد ادامه کار را دارند.

دزفولی‌زاده در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته آموزش یکی از اهداف بزرگ ما است که امیدوارم با راه‌اندازی این بخش بتوانیم تأثیرات کلانی در دراز مدت بگذاریم.

گفتنی است: در پایان مراسم تقدیر‌نامه‌هایی به بهرنگ دزفولی‌زاده، یونس صباحی، فرهاد اصلانی، مصطفی احمدی، محمد فوقانی داده شد و دو تقدیر‌نامه نیز برای حبیب ایل‌بیگی و محمدرضا فرجی نیز در نظر گرفته بودم که به خاطر نبود حضور آن‌ها در این مراسم اهدای این تقدیر‌نامه‌ها به زمان دیگری موکول شد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.