محمد فوقانی: سیمرغ حذف شده از جشنواره را با تلاش انجمن عکاسان برگرداندیم.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اعلام فیلم‌های راه یافته به بخش «نگاه نو» به تدریج در حال آغاز است و هر یک از اهالی سینما که در این جشنواره فیلمی دارد، طبیعتاً با هیجان بیشتری در انتظار شروع این رویداد بزرگ فرهنگی و سینمایی کشور است. هیجانی که پایانش یا بردن سیمرغ به خانه است یا نه.

اما سیمرغ چند سالی بود به عکاسان فیلم داده نمی‌شد و در واقع این بخش حذف شده بود، بخشی که مهمترین رکن سینما را تشکیل می‌دهد و حالا چند سالی است که این سیمرغ به سمت عکاسان برگشته و به این بهانه سراغ یکی از عکاسان حرفه‌ای و بنام سینمای ایران رفتیم تا در خصوص سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گپی مفصل با او داشته باشیم و او محمد فوقانی است؛ عکاس فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله»:


* آقای فوقانی؛ شما امسال با چه فیلم‌هایی به جشنواره می‌آیید؟

من امسال فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را برای جشنواره دارم که امیدوارم اتفاق‌های خوبی برایشان بیفتد.


* با حذف بخش جایزه عکاسان در دوره‌های قبل جشنواره فیلم فجر، رقابت‌ بی‌معنا می‌شد. نظرتان در این خصوص چیست؟

مدتی این بخش حذف شده بود، اما با تلاش انجمن عکاسان سیمرغ برگشت و در واقع 7 و 8 سالی است که مثل بخش‌های دیگر، بخش رقابتی داریم که این رقابت شامل تندیس، دیپلم افتخار و سیمرغ است.


* شما چند دوره و برای چه فیلم‌هایی در رقابت جشنواره فجر موفق بودید؟

من دو دوره برای فیلم‌های «پستچی سه بار در نمی‌زند» و فیلم «دموکراسی تو روز روشن» نظر داوران را به لنز دوربینم جلب کردم.


* به نظرتان از زمانی که دوربین‌های دیجیتال وارد بازار شد، خدشه‌ای به نگاه هنرمندانه عکاسان وارد شده؟

خب، دیجیتال خیلی محاسن دارد و شما بلافاصله فریمی را که عکاسی می‌کنید، می‌توانید ببینید و ایرادات را برطرف کنید و این سرعت را بالا می‌برد و بعد از عکاسی، شما با نرم‌افزار‌هایی که وجود دارد، دنیای فیلتر دارید و می‌توانید عکس‌ها را ادیت کنید. اما متأسفانه بعضی از بچه‌های عکاس خودشان را سپردند به این تکنیک‌ها و آن نگاه عکاس که لازمه کار عکاسی است از بین رفته.


* با این حال به نظرتان اصالت عکس از بین نمی‌رود؟

من در خیلی از جشنواره‌ها داور بودم و مشاهده کردم که اکثراً در فتوشاپ به شیوه اشتباه کار می‌کنند و در واقع این دخل و تصرف‌ها اصالت عکس را از بین می‌برد. ما در سینما عکاسی می‌کنیم و می‌بینیم بعضی از عکس‌ها با این دخل و تصرف ها، مشخص نمی‌شود این صحنه واقعاً در فیلم بوده یا نه و این اصلاً خوب نیست. مثلاً فیلم در روز فیلمبرداری شده.


* به نظر شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ای که سال‌ها در سینما هستید و پروژه‌های سنگین را عکاسی کردید، چه باید کرد با این موضوع؟

من فیلم محمد رسول‌الله (ص) را به شکل سنتی عکاسی کردم و فقط رنگ و کنتراست عکس را درست کردم. پس این را ثابت کردم که بدون دخل و تصرف نرم‌افزار‌های فتوشاپ هم می‌توان عکاسی کرد. به نظر من اگر ما فرهنگ این را داشته باشیم که از این ابزار به شیوه درست استفاده کنیم، قطعاً خوب است و من موافق ورود تکنولوژی در عکاسی سینما هستم و ما باید حتماً به روز شویم.


گفتگو از نغمه فتاحی



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار