عده‌ای بر این باور هستند که معاینه‌های سالانه بی‌فایده و نوعی اتلاف وقت و انرژی است زیرا این معاینه‌ها بیماری‌ها یا خطر مرگ را کاهش نمی‌دهد، اما آیا واقعا چنین است؟

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ افراد زیادی در جامعه رجوع منظم به پزشک و معاینه‌های مکرر را بی‌فایده می‌دانند اما مطالعات و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این باور اشتباه و بی‌اساس است. با این وجود، برخی محققان ارزش معاینه‌های مرتب و آزمایش‌های تشخیصی را زیر سوال برده‌اند و آن را نوعی اتلاف وقت و انرژی در نظر گرفته‌اند که هزینه بسیار بالایی را به افراد تحمیل می‌کند.

 برخی دیگر نیز انجام معاینه‌های مکرر را مشکل نمی‌دانند بلکه آزمایش‌های بی‌مورد و اضافه تحمیل شده به بیمار را مشکل اصلی می‌دانند. عده‌ای دیگر از متخصصان نیز بر این باور هستند که هزینه این معاینه‌های مکرر و آزمایش‌ها اگر کاهش یابد، مشکل تا حدودی رفع می‌شود و چکاپ خود ماهیتی سودمند و پیشگیری‌کننده دارد.

تحقیقاتی که بر روی مفید بودن معاینه‌های پزشکی سالانه تمرکز دارند نشان دادند که ارزیابی‌های تناوبی سلامتی بهتر است که شامل پیشینه‌های بیماری‌ها، ارزیابی خطر و معاینه‌های جسمی متناسب با پیشینه بیمار باشد.

علاوه بر این، این تحقیقات نشان داده‌اند که این ارزیابی‌های منظم می‌تواند خدمات پیشگیرانه‌ای را توصیه کند که بسیار مفید است و ممکن است نگرانی بیمار را کاهش دهد. به همین ترتیب، بسیاری از بیماران که در گروه‌های آسیب‌پذیر یا در خطر ابتلا به بیماری‌های پرخطر هستند می‌توانند از این ارزیابی‌ها بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، تحقیقاتی که بر روی گروه‌های مختلفی از بیماران انجام شد نشان داد که این چکاپ‌ها می‌تواند در تشخیص و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها به بیماران کمک کند.

برخی از متخصصان در این باره می‌گویند که بیشتر بیماران می‌خواهند تنها با مراجعه به پزشک گزارشی از حال خود بدست آورند که این امر بدون انجام آزمایش‌ها امکان‌پذیر نیست پس می‌توانیم بگوییم این ارزیابی‌های مکررهرچند که بی‌فایده باشد بهتر از درگیر شدن با عواقب ترک آن است. البته انجام این چکاپ‌ها تنها برای گروهی خاصی از بیماران لازم و ضروری است. 

/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار