مضامین اجتماعی و تغزلی در غزل امروز بیشتر مشاهده می‌شود.

صابر قدیمی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه قالب غزل یا هر قالب شعری  دیگر یک ظرف است، گفت: همانطور که در یک ظرف غذا خوری انواع غذا با دستور پخت‌های متفاوت وجود دارد، غزل نیز یک ظرف است که در آن می‌توان مضامین مختلف را گنجاند.

وی افزود: شاعر در زمینه تعزل مهارت دارد و به این مسئله در شعر خود می‌پردازد. آنچه در شعر رودکی و زبان پارسی مشاهده می‌کنیم، همان بحث تغزل است. در آن زمان شاعران به عاشقانه گویی می‌پرداختند و در کنار آن وصف طبیعت را مشاهده می‌کنیم. در سبک عراقی این مسئله به صورت پر رنگ تری دیده می‌شود.

این شاعر با  اشاره به آنکه غزل در سبک هنری حالتی فلسفی پیدا می‌کند و رابطه عمودی شعر در آن کم رنگ‌تر می‌شود، بیان کرد: در صورتی که از منظر تفکر بخواهیم به غزل بپردازیم باید گفت در غزل مانند یک ظرف می‌توان مطالب متفاوت چون سیاسی،‌اجتماعی و دفاع مقدس را قرار داد وجه غالب غزل امروز مضامین تعزلی و اجتماعی است.

قدیمی ادامه داد: در غزل امروز کمتر مضامین عارفانه را مشاهده می‌کنیم. این مسئله به واسطه تغییر زندگی اتفاق افتاده است. حضور پررنگ مضامین اجتماعی و تغزل را در غزل امروز احساس می‌کنیم. هم اکنون این قالب شعری با حضور  جوانان احیا شده است. در زمان‌هایی با ظهور کسانی چون حسین منزوی، قالب غزل پر رنگ تر شد.

وی با اشاره به آنکه شاعران جوان دهه‌های شصت و هفتاد در سرودن غزل عالی هستند و به مضامین اجتماعی و عاشقانه توجه دارند، اظهار داشت: از نظر گفتارشناسی و تالیف می‌توان شاعران جوان را در کنار بزرگان ادب فارسی قرار داد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار