اهمیت علم و ادب بیشتر از سیاست است؛ اما جامعه ادبی کشور ما سیاست را بر ادبیات غالب کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری جشنواره «شعر فجر» که امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد، اسماعیل امینی دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر گفت: ما در دهمین جشنواره شعر فجر از تمام کسانی که می‌توانستند به بهبود روند برگزاری این جشنواره کمک کنند، دعوت کردیم و برخی تمایل حضور در این جشنواره را نداشتند. به نظر من گروهی از شاعران ما مخالفان همیشگی محافل ادبی هستند. به طور مثال پیامی برای من فرستادند که در آن چنین آمده برای شاعران مستقلی که در هیچ جشنواره دولتی شرکت نمی‌کنند، چه سهمیه‌ای در نظر گرفته‌اید و من هم به آن‌ها گفتم که من به عنوان شاعر منتسب به نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی، در هیچکدام از محافل شعرخوانی جشنواره شعر فجر حضور نداشته‌ام.

امینی ادامه داد: امروزه وقتی از برخی از طیف‌های روشن‌فکری دعوت می‌کنیم در محافلی چون جشنواره شعر فجر بیایند، می‌گویند که در هیچ محفل دولتی شرکت نمی‌کنیم؛ اما وقتی که محافل شعرخوانی خارج کشور از آن‌ها دعوت می‌کند، این دعوت را به خاطر سفر خارجی قبول می‌کنند.

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: شاعرانی که در هیچکدام از محافل دولتی حضور پیدا نمی‌کنند و محافل خارجی شعرخوانی را می‌پذیرند، شعرهای خوبی ندارند و به همین دلیل از این بازی‌ها درمی‌آورند؛ و گرنه شاعران خوب ما از این بازی‌ها ندارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره شعر فجر با توجه به گرایشات سیاسی اعضای هیئت علمی این جشنواره، جشنواره‌ای سیاسی نیست اظهار داشت: آیا شما تا به حال از من و محمدعلی رحمانی عرض سیاسی شنیده‌اید.

دبیر علمی دهمین جشنواره فجر ادامه داد: نگاه سیاسی به ادبیات نگاه قابل قبولی نیست؛ زیرا در همه جهان اثبات شده که اهمیت علم و ادبیات بیشتر از سیاست است. البته در کشور ما جامعه ادبی سیاست را بر ادبیات غالب کرده است.

امینی تصریح کرد: اگرچه نام یدالله رویایی و احتمال حضور آن در دوره‌های مختلف جشنواره شعر فجر بحث برانگیز شده، اما به راستی کدام یک از بچه‌هایی که در حوزه ادبیات کار می‌کنند کتاب‌های یدالله رویایی را خوانده‌اند ، من کتاب‌ها و اشعار یدالله رویایی را خوانده‌ام و می‌گویم شعر یدالله رویایی شعر نیست.

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: امروزه یدالله رویایی به آن دلیل در مرکز توجه قرار گرفته که ناسزا می‌گوید و با همه چیز مخالفت می‌کند.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص چیستی رویکرد جشنواره شعر فجر در مورد تفکیک میان شاعران گفت: ما تفکیکی را در میان شاعران قائل نمی‌شویم.

وی تفکیک میان سبک‌های شعری را هم دشوار دانست و گفت: در برخی مواقع مجموعه شعرهایی به دست ما می‌رسند که شعر موزون، شعر سپید و سبک‌های جدید شعری را در خود جای داده‌اند. به نظرم تفکیک قالب‌ها در داوری جشنواره شعر فجر دشوار است، مگر این که جشنواره به اندازه‌ای گسترش پیدا کند که بتوان به صورت مجزا به داوری قالب‌های شعری پرداخت.

وی افزود: شاید ما دو قالب شعری کلاسیک و نو تثبیت شده داشته باشیم؛ اما به دلیل پویندگی شعر به نظر می‌رسد، 50 شاخه شعری وجود دارد و شاید جزء به جزء کردن آن‌ها از نظر اجرایی دشوار باشد.

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر در خصوص واسپاری انتخاب کتاب سال شعر به جشنواره شعر فجر گفت: در خصوص انتخاب کتاب سال شعر در جشنواره شعر فجر، باید بگویم هم اکنون از سراسر کشور شاعران جوانی با شرایط سنی خاص دعوت شده‌اند تا در کلاس‌هایی در تهران آموزش ببینند و این تحول خوبی در حوزه شعر است.

امینی ادامه داد: در پاسخ به سوال افرادی که می‌گویند آیا نباید تمرکز جشنواره شعر فجر از بخش رقابتی به بخش غیررقابتی آن انتقال پیدا کند، باید بگویم کار جشنواره شعر فجر نقد و بررسی کتاب‌های شعر نیست و اگرچه هیئت علمی جایزه کتاب سال کار خود را بر مبنای کتاب انجام می‌دهد، اما هیئت علمی جشنواره فجر بر اساس تخصص شعری به فعالیت می‌پردازد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که جایزه کتاب سال که هویتی علمی دارد، در بخش کتاب‌های خلاقه اثر برگزیده چندانی نداشته و تفاوت این حوزه با حوزه‌های علمی این بود که ما در حوزه شعر و داستان کتاب برگزیده‌ای نداشته باشیم. این ضعف کتاب سال نبود و به شرایط بستگی داشت.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان شعر فارسی تحولاتی پیدا کرد که نه فقط از منظر دوستداران انقلاب، بلکه از منظر یک ناظر علمی هم اثبات شد. اوضاع شعر فارسی در سال‌های بعد از انقلاب چه به لحاظ رشد تعداد شاعران و گسترش حوزه شعر و چه به لحاظ تنوع گونه‌های شعری توسعه پیدا کرده. به گونه‌ای که اگرچه در سال‌های پیش از شکوفایی انقلاب اسلامی یک گونه شعری برجسته شده و سایر آن‌ها در حاشیه قرار می‌گرفتند، اما امروزه همه گونه‌های شعری هم‌طراز با یکدیگر شناخته می‌شوند و بر سر زبان‌ها می‌افتند.

دبیر علمی جشنواره شعر فجر اظهار داشت: هم اکنون جدال‌های بی‌مورد بر سر قالب‌ها و سبک‌های شعری به نفع شعر کنار رفته‌اند و ممکن است بگوییم همه کتاب‌های شعری کیفی نیستند، اما در میان آن‌ها کارهای کیفی هم به وفور دیده می‌شود.

امینی در ادامه گفت: پدیده شعر نوجوان هم متعلق به دوران بعد از انقلاب اسلامی است و جشنواره شعر فجر پاسخی به این تحولات حوزه شعر است.

وی اظهار امیدواری داد: البته این نیست که داوری حوزه شعر فقط در دست جشنواره فجر باشد و همگان در طول سال چشم خود را به نتیجه این جشنواره بدوزند؛ بلکه آرزوی ما این است که هر ماه جمعی از نخبگان ادبی و شاعران بتوانند کتاب‌های خوبی را انتخاب کرده و به جامعه ادبی کشور معرفی کنند.

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: اعتبار جشنواره‌ها به کسانی است که در سمت هیئت علمی از آن پشتیبانی می‌کنند و اینکه امسال کتاب‌های شعر به جای شعر داوری می‌شوند، به این دلیل است که تمام توان شعری کشور در جشنواره شرکت نمی‌کردند و انتساب شعر به شاعر دشوار بود اما وقتی داوری در مورد کتاب‌ها باشد، این مشکل را نداریم و همه بضاعت شعری کشور در معرض داوری قرار می‌گیرد.

همچنین مهدی قزلی دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر فجر، در بخش دیگری از نشست خبری این جشنواره گفت: ما امسال هم تلاش‌مان این است که در هفته اول اسفند ماه، مراسم اختتامیه جشنواره را برگزار کنیم. البته تمایل داشتیم که این مراسم را زودتر از موعد اعلام شده برگزار کنیم؛ اما جا‌به‌جایی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در زمان شروع جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر اثرگذار شد.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال سال تثبیت جشنواره فجر، در انتخاب بهترین کتاب شعر باشد و همان طور که در رویه سال گذشته مطلع هستید، جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود و در بخش رقابتی سه کتاب معرفی خواهد شد.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر فجر ادامه داد: داوران جشنواره شعر فجر تا قبل از اعلام نامزدها معرفی نمی‌شوند. برای اینکه کارشان را در آرامش انجام بدهند.

قزلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در مورد چرایی نبودن کاکایی در میان اعضای هیئت علمی جشنواره باید بگویم ما در انتخاب هیئت علمی با محدودیت هشت نفره مواجه بودیم و نه تنها کاکایی بلکه دیگران هم از این دوره جای مانده‌اند.

قزلی گفت: ما محفل افتتاحیه جشنواره شعر فجر را 26 دی ماه در قم برگزار می‌کنیم و امیدواریم دبیران ادوار گذشته نیز در این مراسم حضور داشته باشند؛ زیرا ورودیه جشنواره شعر فجر در قم کلید می‌خورد.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر  فجر ادامه داد: ایلام، خراسان شمالی، همدان، کرمان و سیستان بلوچستان استان‌هایی هستند که به احتمال زیاد پذیرای شاعران دعوت شده به محافل شعرخوانی جشنواره شعر فجر خواهند بود.

وی تصریح کرد: در بخش غیررقابتی جشنواره شعر فجر، 15 محفل را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم که هر‌آنچه برای پویا شدن حوزه شعر نیاز داریم فراهم شود.

قزلی اظهار داشت: ما سعی می‌کنیم که در افغانستان هرات محفل شعرخوانی برگزار کنیم و با توجه به اهمیت ادبیات مهاجران، یک محفل شعری هم برای شاعران افغان ساکن در ایران برگزار کنیم.

وی در خصوص دوره آموزشی جشنواره شعر فجر هم گفت: ما یک دوره آموزشی متمرکز داریم و با همه استان‌ها صحبت کرده‌ایم تا استعداد جوان کمتر از سی سال خود را برای حضور در این دوره آموزشی معرفی کند.

وی ادامه داد: برگزاری این دوره‌های آموزشی هدف‌هایی چون تشویق دوستان جوان و آشنایی اساتید بااستعدادهای جوان شعر امروز را دنبال می‌کند و باب آشنایی پیشکسوتان و جوانان شعر در مرکز توجه ما است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چگونگی انتخاب هیئت علمی دهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: هیئت  علمی جشنواره شعر فجر حکمشان را از وزیر می‌گیرند و این اتفاق به پیشنهاد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: البته تعداد نفراتی که ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کردیم بیشتر از 9 نفر بود.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: انتخاب داوران بر عهده اعضای هیئت علمی است و آن‌ها با توجه به میزان تسلط شاعران به اتفاقات شعری چند سال گذشته داوران را انتخاب می‌کنند.

قزلی خاطرنشان کرد: امید می‌رود که با برگزاری محافل شعرخوانی در دو تا سه کشور خارجی صدای شعر کشورمان در این کشورها طنین‌انداز شود.

گفتنی است؛ در پایان نشست خبری دهمین جشنواره شعر فجر از حمید سبزواری یادی شد و همگان آرزو کردند که این شاعر کشورمان به زودی سلامتی خود را بازیابد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار