سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز تاکید کرد آزادی سریع تفنگداران آمریکایی نتیجه ارتباطات دیپلماتیک با ایران بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجری فاکس نیوز در گفتگو با "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پس از آزادی تفنگداران دریایی این کشور پرسید آیا شما اذعان دارید که ایران حامی تروریسم است؟
جان کربی گفت قطعا همین طور است.
 
مجری گفت آیا شما قبول دارید که ایران به جنگهای نیابتی از جمله جنگ علیه اسرائیل کمک می کند؟
جان کربی گفت قطعا همین طور است.
 
مجری گفت پس ایران کشوری نیست که بتوان به آن اعتماد کرد. 
جان کربی گفت ما هرگز چنین حرفی نزده ایم که روابطی بر پایه اعتماد با ایران داریم بلکه کاملا برعکس است.
 
مجری فاکس گفت چرا جان کری از ایران برای آزادی ملوانانی که ایران اصلا نمی باید بازداشت می کرد، تشکر کرد؟
جان کربی گفت هنوز درباره شرایط و علت اینکه ملوانان ما به دست ایرانیها افتادند، تحقیق می شود. علت اینکه ما از آنها تشکر کردیم این بود که آنها در زمینه دیپلماتیک خیلی سریع عمل کردند و توانستند آزادی آنها را فراهم کنند. وزیر خارجه کشورمان با ارتباطاتی که با وزیر خارجه ایران داشت و البته این ارتباطات در طول ماههای مدیدی شکل گرفته بود، توانست آزادی این ملوانان را تضمین کند، در داخل ایران نیز وزیر خارجه ایران توانسته بود با همکاری مقامات دولتی، آنها را آزاد کند. به نظر من چیزی که ما اکنون باید روی آن تمرکز کنیم این است که آنها سلامت هستند و هیچ آسیبی به آنها نرسیده است.
 
مجری گفت وقتی مردم آمریکا این ملوانان را در حالتی دیدند که دستهای خود را پشت سرشان گذاشته بودند و ملوان زن نیز روی سرش روسری انداخته بود، آیا فکر نمی کنید مردم احساس می کنند آنها تحت فشار و زور بوده اند.
 
جان کربی گفت به نظر من نیروی دریایی درباره این مسئله تحقیق می کند. من در موقعیتی نیستم که در این باره قضاوت کنم ، زیرا من آنجا نبودم و من این افسران جوان را هم نمی شناسم؛ اما مطمئنم که نیروی دریایی این مسائل را مورد توجه قرار می دهد و اکنون با ملوانان در این خصوص صحبت می شود و مطمئنا اطلاعات زیادی از آنها گرفته خواهد شد. در وزارت خارجه تمرکز ما این بود که روی ارتباطاتی که داشتیم کار کنیم، پیش از توافق هسته ای با ایران ما اصلا چنین ارتباطی را نداشتیم و نمی توانستیم به این سرعت آزادی آنها را محقق کنیم. مطمئن باشید اگر مداخله سریع وزیر خارجه کشورمان نبود، این ملوانان به احتمال زیاد هنوز در دست ایرانیها بودند.
 
مجری گفت حالا درباره توافق هسته ای که قرار است اجرایی شود، صحبت کنیم. من این توافق را بسیار یکجانبه می بینم. به نظر من ایرانی ها 100 تا 150 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود را دریافت خواهند کرد. ایران همچنان اجازه دارد با همکاری روسیه دفاع موشکی خود را تقویت کند که می تواند به متحد ما، اسرائیل، لطمه بزند زیرا هر زمان که احساس کند ایران برای امنیتش خطر دارد، نمی تواند اقدام کند. آنها همچنان می توانند به ساخت تسلیحات متعارف خود ادامه دهند. در برخی از موارد برای بازرسی از تاسیسات و مکانهای داخل ایران لازم است 24 روز زودتر به آنها خبر دهیم. حتی در جایی خواندم ایرانیها می توانند بازرسان را به سلیقه خود انتخاب کنند. در حالی که ایران همچنان سانتریفوژهای خود را می چرخاند، آمریکا انتظار دارد چه دستاوردی از این توافقنامه هسته ای داشته باشد؟

جان کربی گفت دستاورد ما این بود - و در صفحه اول این سند نیز آمده است- که ایران متعهد شده است برنامه تسلیحات هسته ای نداشته باشد و دنبال این برنامه نیز نباشد و اگر ایران بخواهد در مدت اعتبار این قرارداد، دنبال برنامه تسلیحات هسته ای برود ما از آن مطلع خواهیم شد زیرا ما بازرسیهای بسیار شدیدی را اعمال می کنیم.
 
مجری مدعی شد: اما آنها حامی دولتی تروریسم هستند، آنها جنگهای نیابتی انجام می دهند. با این حال شما حرفهای آنها را باور دارید؟
جان کربی گفت اصلا مسئله اعتماد و باور نیست. اصولا این توافق بر اساس اعتماد نیست. به همین علت است که ما بر رژیم بازرسیهای بسیار بسیار سختگیرانه اصرار کرده ایم زیرا قرار نیست ما این کار را بر اساس اعتماد انجام دهیم. 

مجری گفت پس چرا اصل هر زمان و هر مکان را درباره بازرسیها ندارید. چرا باید برای بازرسیها از بیست و چهار روز قبل خبر دهید. چرا در برخی موارد آنها خودشان بازرسان را انتخاب می کنند؟
جان کربی گفت من درباره اینکه آنها می توانند خودشان بازرسان را انتخاب کنند، اطلاع ندارم. درباره مسئله بیست و چهار روز ما قبلا هم صحبت کرده ایم. این حداکثر زمان است و روال کار نیست. چیزی که در اینجا اهمیت دارد نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی است که البته هنوز در ایران حضور ندارد زیرا روز اجرا فرا نرسیده است؛ اما فکر می کنیم به زودی فرا می رسد، زیرا آنها هنوز باید گامهایی بردارند، در هر مورد این آژانس است که باید تصمیم بگیرد که لازم است یا لازم نیست فلان مورد بررسی شود.
 
جان کربی درباره مسئله آوارگان سوری و اینکه ممکن است مثل تجربه ترکیه و اروپا در میان مهاجران، داعش نفوذ کند و به این ترتیب تروریستهای داعش وارد آمریکا شوند گفت: روند گزینش آوارگان و پناهجویان و به طور خاص پناهجویان سوری خیلی سختگیرانه است و 18 تا 24 ماه طول می کشد. در هر حال ما این خطر را همیشه در ذهن داریم به همین علت ما این قضیه را خیلی جدی می گیریم. البته امنیت و سلامت مردم آمریکا از همه چیز برای ما مهمتر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۴
دم سپاه گرم خدا باماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۴ دی ۱۳۹۴
مجریه شبکه عجب خری بوده.....خاک تو سرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۴
خیلی حرفهای مفتی میزنه نه به اون التماس ها برای آزادی نه به اون تشکر ونه به این رجز خونی
آمریکا بارها و بارها به ملت ایران ثابت کرده طبل توخالی بیش نیست
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد. .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۴
خیلی حرفهای مفتی میزنه نه به اون التماس ها برای آزادی نه به اون تشکر ونه به این رجز خونی
آمریکا بارها و بارها به ملت ایران ثابت کرده طبل توخالی بیش نیست
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد. .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۴ دی ۱۳۹۴
من به عنوان یک ایرانی آرزو دارم با جهان دست دوستی بدیم بخصوص با آمریکا.......میتونیم با اسرائیل هم رابطه دوستانه نداشته باشیم ولی رابطه خسمانه هم نداشته باشیم.واقعآدوستی زیباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۴ دی ۱۳۹۴
دوستی خوبه ولی تا زمانی که طرف مقابل هم بخاد باهات دوست باشه نه این که زیر زیرکی بخاد کرم بریزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ دی ۱۳۹۴
آقای کربی.!!نتیجه گفتگوودیپلماتیک شمانبود درواقع دیدی هواپسه فوری مث کسانی که خنگ میزنندلبخندزدیدوازدکترجون ظریف ماتقاضای مروت ازسپاه کردین .پ.به حساب عقل روابط دیپلماتیک خودتون نزارید
آخرین اخبار