رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: در شرایط کنونی بدنه کارفرما در اجرای قراردادهای نفتی به بخش خصوصی اعتماد ندارد و بعد از ایجاد اعتماد بین این دو بخش می‌توانیم انتظار اعتبار را میان کشورهای دیگر داشته باشیم.

رضا پدیدار، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بر لزوم تحقق قراردادهای مشارکتی در توسعه حوزه نفت اشاره کرد و گفت: مذاکره با شرکت ها و گروه‌های خارجی نشان می‌دهد که ایران همواره به عنوان کشوری غنی از سرمایه و نامحدود در انرژی در سطح دنیا مطرح است. در حال حاضر ما رده نخست در تولید گاز را در دنیا ، و رتبه سه و چهار در حوزه نفت را دارا هستیم که این خود حکایت از شرایط مطلوب ما در دنیا دارد. 

وی تصریح کرد: در این شرایط چشم اندازی که برای ایران در خصوص منابع گازی رقم زده می شود حاکی از آن است که ما در آینده‌ای نه چندان دور می توانیم به عنوان تغذیه کننده گاز قاره اروپا عمل کنیم. در حال حاضر میزان منابع گاز در حدود 700تا 750 میلیون متر مکعب است که در چشم انداز 1404قرار است این ظرفیت به حدود یک میلیارد متر مکعب برسد. 

پدیدار تاکید کرد:شرکت های فعال در این انجمن قادر به تامین 70درصدی نیاز تجهیزاتی صنایع نفت و گاز کشور هستند و با وجود 50 شرکت بین المللی در سطح کشور چشم انداز مطلوبی را نسبت به آینده نیاز های تجهیزاتی به وجود آورده است.
 
رییس انجمن استصنا در ادامه به تشریح تجهیزات تولیدی طی سال های گذشته پرداخت و گفت: یکی از بزرگترین فعالیت ها در چند سال اخیر در زمینه تولید دکل های حفاری بوده است.همچنین، در زمینه حفاری و توربین‌های گازی نیز در مناطق نفت  خیز ارتقای قابل توجهی را شاهد بودیم.

پدیدار تاکید کرد: در زمینه توسعه ابزارهای همچون کمپرسورها، پمپ های ESP، TubingوCasing T وتجهیزات wellAead موفقیت های بسیاری طی سال های اخیر صورت گرفته است.در بسیاری از پروژه ها همچون پروژه فاز 12 پارس جنوبی حدود 67 درصد تجهیزات از شرکت های داخلی تامین شده است. 

وی به برنامه اجرای در طی چند ساله آینده اشاره کرد و گفت: اولین برنامه یک روند 2ساله دارد که بر طبق آن حرکت به سمت مشارکت با شرکت‌هایی که در جریان IPC با ایران همکاری می‌کنند مورد توجه است. برهمین اساس برای ورود سرمایه گذار تکالیف قانونی در نظر گرفته شده ، بدین ترتیب که انجمن استصنا با همکاری کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزارت نفت تکالیف مهم کارفرما ها را طبق قانون بهبود فضای کسب و کار تدوین نموده اند. بر طبق این قوانین می بایست پروژه ها با الویت به شرکت های داخلی واگذار شود و با سهم 49 درصد سرمایه گذار خارجی و 50 درصد داخلی وارد مناقصه شود که این مسیر می تواند بخش خصوصی را تا حد زیادی فعال وپویا تر از قبل کند. 

رئیس انجمن استصنادر توضیح برنامه 3 ساله توسعه ساخت داخل نیز بیان کرد: در این قرار داد تاکید شده است که فعالیت شرکت خارجی وارد شده علاوه بر تزریق سرمایه با انتقال انرژی نیز همراه باشد.در این فاز انتقال تکنولوژی و فن آوری های روز دنیا توسط سرمایه گذار های خارجی کانون همکاری های بین الملل قرار گرفته است و در نهایت برنامه پایانی نیز روندی 10ساله دارد که طی آن فعالیت های توسعه ای با دنیا، در خصوص معامله و صادرات کالا و نهایتا ایجاد marketing صورت می پذیرد. 

وی همچنین در خصوص این مدل همکاری گفت: این روش عمدتا در خصوص شرکت های اکتشافات نفت و گاز است .انجمن در کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی توانست به خوبی نقش خود را ایفا کند. این کنفرانس از 22تا24 فوریه همچنان ادامه دارد که طی آن بحث و مذاکرات در خصوص برنامه های جدید صورت می‌گیرد. 

پدیدار همچنین بیان کرد: برای اینکه یک مدل همکاری مناسب داشته باشیم درمرحله اول باید مدیریت ریسک را به خوبی انجام دهیم. در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشور های در حال توسعه ریسک ها همچنان به عنوان چالش در اقتصاد مطرح است.در خصوص موانع دیگر این طرح ها دو بحث اعتماد و اعتبار مطرح است. در شرایط کنونی بدنه کارفرما به بخش خصوصی اعتماد ندارد و بعد از ایجاد اعتماد بین این دو بخش می‌توانیم انتظار اعتبار را میان کشورهای دیگر داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار