طی لایحه تصویبی هیات دولت،جرایم راهنمایی و رانندگی با افزایش همراه شد،امابایددر کنار تشدیداقدامات بازدارنده زیرساخت های فنی معابر سواره رو را نیز تقویت کرد.

افزایش جریمه‌های رانندگی؛ترمزی برای قطار مرگ‌های تصادفی یا فرار از قانون!/نقشی که فراموش می‌کنیم
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،طبق قانون هر سه سال یکبار امکان افزایش جرایم رانندگی، ،متناسب با افزایش تورم وجود دارد.

آخرین باری که نرخ جرایم رانندگی با افزایش همراه شده به سال 1390 باز می گردد و پس از گذشت 4 سال، مجددا افزایش جرایم در دستور کار قرار گرفت و چندی پیش،طی لایحه ای به پیشنهاد نهادهایی همچون،وزارت راه و شهرسازی،ناجا،دادگستری و...افزایش جرایم تا سقف 4 میلیون ریال به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه فوق،جریمه انجام حرکات نمایشی 150 هزار تومان،عبور از محل های ممنوعه،استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی،عبور وسایل نقلیه غیر مجاز از خطوط ویژه و عدم رعایت قوانین حمل بار 100هزار تومان،عبور از چراغ قرمز،سبقت غیرمجاز در مسیرهای دو طرفه 200 هزار تومان،سبقت از راست 75 هزار تومان،فقدان برگه معاینه فنی 40 هزار تومان و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی تا سقف  400 هزار تومان به تصویب رسید.

با نگاهی به پیشینه جرایم راهنمایی و رانندگی در طول یک دهه اخیر،مشاهده می کنیم تا سال 1386 میزان مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی متناسب با میزان تخلف نبود و به عنوان نمونه برای سرعت بیش از حد مجاز،حداکثر تا سقف 20 هزار تومان جریمه تعریف شده بود که حتی با احتساب نرخ تورم و ارزش ریال در آن سال، عدم بازدارندگی جرایم در آن دوران مشهود است.

اساسا هدف از تعریف جریمه در تمامی دنیا،اعمال بازدارندگی از وقوع تخلف یا جرمی خاص است که انجام آن هنجارهای تعریف شده در جامعه را می شکند و یقینا عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رفتارهای پرخطر در رانندگی ،می تواند با مخاطرات جانی و مالی بسیاری همراه شود.

**فوت بیش از 315 هزار نفر در تصادفات جاده ای 14 سال اخیر


طبق آمار منتشره پزشکی قانونی از تصادفات جاده ای،میزان تلفات ناشی از تصادفات در سال 80 ،19 هزار نفر، سال81 ،21 هزار نفر،سال 82 ،26 هزار نفر و در سال 84 ،25 هزار نفر برآورد شده است.

با نگاهی تحلیلی به آمار فوق،به سیر صعودی افزایش فوت ناشی از تصادفات در سالهای 80 تا 82 و کاهش میزان تلفات در سال 84 پی می‌بریم.

طبق برآورد پزشکی قانونی،در طول 14 سال گذشته بیش از 315 هزار نفر جان خود را در تصادفات و سوانح جاده ای از دست داده اند.

طبق آخرین آمار انتشار یافته،در پنج ماهه نخست سال جاری 7 هزار و 289 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با سال گذشته با کاهش قریب به 7 درصدی همراه بوده است.

اگرچه آمار کاهش یافته سالهای اخیر،نوید بخش است اما هنوز نیز میزان قربانیان سوانح رانندگی در کشور قابل تامل است و بسیار فراتر از حد معمول در کشورهای توسعه یافته به نظر می رسدکه چندی پیش در گزارشی اختصاصی به زوایای پیدا و پنهان آن پرداخته شد.

اما آنچه که در این مجال قابل تامل به نظر می رسد ضریب موفقیت جرایم رانندگی در مهار تخلفات رانندگی است.

**از کمین برخی ماموران تا فرار از قانون

بطور طبیعی حضور پلیس،بازدارنده است و یکی از دلایل نظامی شدن محیط های اجتماعی در مواقع خاص و اضطراری ،خاصیت مهار کنندگی آن است.

گشت های انتظامی،حضور پلیس در تفرجگاه و حتی صوت آژیر خودروی پلیس نوعی از هشدار است که در پی خود بازدارندگی را به همراه دارد.

اما نکته قابل توجه در این خصوص کمین برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی و راهور در معابر و محورهای مواصلاتی است، روشی که به عقیده برخی از کارشناسان،اصولی و منطقی به نظر نمی رسد زیرا هدف از حضور پلیس مچ گیری نیست بلکه مهار کنندگی و اعمال بازدارندگی و به تعبیری پیشگیری است.

اگرچه اصل مچ گیری در مواقعی حائز اهمیت و تعیین کننده خواهد بود،بطور مثال در شرایطی که مجرمی سابقه دار،با طراحی و به زعم خود زیرکی بسیار،با وجود اقدام به اعمال غیر قانونی و هنجار شکنانه،ردی از خود بر جای نمی گذارد و در چنین شرایطی برای مهار او چاره ای جز مچ گیری  باقی نمی ماند و پلیس  ناگزیر است برای به دست اوردن مستندات لازم و محاکمه او در دادگاه،در سر بزنگاه ها،مجرم را غافلگیر کرده و به قانون بسپارد.

اما کمین برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور و اعمال جریمه با استفاده از چنین شیوه هایی روشی چندان کارآمد به نظر نمی رسد.

از سویی دیگر با وجود تعریف جریمه،گاهی مشاهده می شود که رانندگان و راکبان وسایل نقلیه از کوچکترین منفذی برای تخلف استفاده می کند و اهمیتی برای قانون قائل نمی شوند.

راننده ای که ازکوچکترین فرصتی برای شکستن نظم حوزه راهنمایی و رانندگی استفاده می کند به واقع نتوانسته ماهیت تعریف و تنظیم قوانین رانندگی و تبعات زیرپا گذاشتن نظم و نظام حاکم بر این عرصه را درک کند.

به نظر می رسد در چنین شرایطی باید با ترکیبی از اقدامات سلبی همچون جریمه و اقدامات ایجابی،فرهنگ سازی و آموزش صحیح تخلفات رانندگی را به حداقل ممکن کاهش داد.

**افزایش جرایم رانندگی لازم است اما کافی نیست

سرهنگ شیرمحمدی،کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی در خصوص ضریب بازدارندگی جرایم در عرصه تخلفات رانندگی در گفتگویی با رسانه ها عنوان می کند:پرداخت نقدی در کاهش تخلفات رانندگی تاثیرگذار است اما نه به میزانی که انتظار می رود و برای حصول توفیقات هر چه بیشتر باید بخشی از مبالغ دریافتی از جرایم رانندگی را در حوزه پیشگیری از بروز تخلف هزینه کرد.

وی می افزاید:بطور یقین میزان جرایم رانندگی با کشورهای پیشرو قابل مقایسه نیست اما زیرساخت های موجود نیز با کشورهای توسعه یافته همخوان به نظر نمی رسد.

موضوعی که کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی بر آن تاکید دارد به اصول فنی و زیرساختی در معابر سواره رو معطوف می شود،مواردی که رعایت آن در کاهش تخلفات و میزان بروز آن از سوی رانندگان موثر است.

دو بانده بودن جاده ها،اصول هندسی،تفکیک مسیرهای رفت و برگشت،تعریض خیابان ها و جاده و تفکیک آن در مسیرهای دو طرفه و...از نمونه مولفه ها و تکنیک های مهندسی قابل توجهی است که تعبیه آن در معابر تاثیرات سازنده ای را در مهار تخلفات رانندگی به همراه خواهد داشت.

**لازمه اعمال محرومیت از حقوق اجتماعی در تخلفات رانندگی پرخطر


به عقیده برخی کارشناسان،در کنار اعمال جرایم نقدی،باید موارد تنبیهی دیگری را نیز در جرایم تعریف و لحاظ کرد.

محرومیت از حقوق اجتماعی، در تخلفات پرخطر از نمونه تنبیهات تادیبی و بازدارنده ای است که می تواند در پیشگیری و کنترل رفتارهای ناهنجار در رانندگی مثمر ثمر واقع شود.

به هر حال شکی نیست که طیف هایی از طبقات اجتماعی در جامعه،از توانمندی و بضاعت مالی قابل توجهی برخوردارند که اعمال جریمه نقدی تاثیر چندانی در مهار آنها و هدایت متخلفان این عرصه به قانون گرایی نخواهد داشت.

در واقع راکبی که مالک خودروی چند صد میلیون تومانی یا میلیاردی است،هراسی از پرداخت جریمه رانندگی حتی تا سقف 400 هزار تومان و بیشتر را نخواهد داشت.

در همین ارتباط یکی از رانندگان ساکن کرج به نام پیمان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به پرداخت خلافی 2 میلیون و 800 هزار تومانی خودروی خود اظهار کرد : اکثر جرایم پرداختی بنده در طول سنوات گذشته به دلیل سرعت غیر مجاز بوده و بعضا با علم به امکان اعمال جریمه تجدید نظری در نحوه رانندگی خود با سرعت بالا نداشته ام.

وی در تشریح دلایل خود برای عدم بازبینی در رانندگی خویش عنوان کرد:سرعت بالا برای من تبدیل به عادت شده و پرداخت جریمه نیز اگرچه خوشایند نیست اما مشکل چندانی در زندگی عادی بنده ایجاد نمی کند.

وی که علاقه ای بر افشای میزان درآمد خود نداشت گفت:در طول 5 سال گذشته خووروهای مدل بالای بسیاری را خریداری کرده ام و همواره هنگام فروش با خلافی های سنگینی مواجه شده ام.

به نظر می رسد چنین مواردی نخستین و آخرین نمونه از افراد متخلف در حوزه رانندگی نخواهد بود.

اگر چه نمی توان چنین روحیه ای را برای عموم جامعه متصور بود اما خطراتی احتمالی که معدود گروه ها و افراد اینچنینی در خیابان ها و جاده ها ایجاد می کنند می طلبد  با اتخاذ تدابیری کارآمد نسبت به اعمال جریمه های ترکیبی و موازی در جهت حصول موفقیت های هر چه بیشتر در کاهش این دست از تخلفات گام برداشت.

** فرهنگ سازی و آموزش صحیح

در پایان نباید از نقش تعیین کننده فرهنگ سازی و آموزش صحیح و اصولی به سادگی گذشت.خوشبختانه در طول سالیان اخیر،با افزایش تبلیغات محیطی،هشدار دهنده،ساخت انیمیشن های آموزشی و برنامه های تولیدی در صدا و سیما،گام های مثبتی در این عرصه برداشته شده،اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

خودکنترلی اصلی حائز اهمیت در این عرصه است که در صورت تحقق آن،راکبان بدون حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بصورت خود جوش قانونمندی را سرلوحه خویش قرار خواهند داد و این  اصل نه با حضور پلیس و اعمال جرایم تنبیهی بلکه با آموزش و فرهنگ سازی صحیح و اصولی محقق می شود.

بطور یقین در چنین شرایطی انرژی و هزینه های کمتری نیز برای نیروهای خدوم انتظامی و راهنمایی رانندگی و پلیس راهور در کشور ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
به دیگران تهمت مزن ماموران راهور زحمت کش ومظلوم هستند کی تو این هوای آلوده وسرد وهزاران مشکل با چندرقاز سر میکنه این پلیس زحمت کش با این وصعیت اقتصادی اموراتش را میگذراند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۴
بنظر من فقط داره ب قشر ضعیف ظلم میشه وگرنه ادم پولدار میگه جریمشو میدم بعدشم ماشین مدل بالا گرفتم ک گاز بدم باید دیه رو بالا میبردن ن جریمه هارو.گران کردن جریمه ها میتونه بعضی افسران راهنمایی رو وسوسه کنه واسه گرفتن رشوه مثلا میگه 50تومن بده جریمه 100تومنی نکنم و این طوری افسر راهنمایی بخواستش رسیده مردم هم میبینن خوب 50 بدن بصرفه تره همون کارو میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۴
زعمای قوم کی میخوان بفهمن مبلغ جریمه باس با نوع ماشین فرق داشته باشه نه اینکه جریمه یه ژیان با یه پورشه یکی باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۵ دی ۱۳۹۴
سلام شمرابه قران فکری برای مردمان یزد بردارید امسال همه جاهای ایران برف باران داشته ما اینجا در یزد بوی باران راهم نمیبینیم مریضی ها زیادشده بچه هامون دایم سرماخورده هستد ویروس های انفولانزا همه جا را پر کرده به داد مان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۴
سه طرح می تونه کلا تصادف و تلفات و جرایم رانندگی رو به شدت کاهش بده که شامل :
افزایش شدید نرخه جریمه ها و برخورد شدید قضایی با راننده متخلف .
تولید خودروی با کیفیت
ایمن کردن راه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۴
این طرح چند اسیب داره
اول غیر کارشناسی هستش
دوم باعث درگیری مردم با پلیس می شود چون فرهنگ سازی نشده و مردم با تورم هم درگیر هستند
سوم این قانون باید برای همه باشد وقتی یک مسئول مثلا یک قاضی براحتی میتونه یک مامور را به دردسر بیندازه پس بدرد نمیخوره
چهارم قانون برای همه هستش -بعضی وقتها بعضی خودروهای ادارات .... در جاده با سرعت می رانند انگار نه اینکه قانون هستش پس بدرد بخور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۴
سلام
این همه قانون میزارن یه قانون هم بزارن برای کسایی که تو لاین سبقت با کمترین سرعت ممکن میرن، که مجبور میکنن از راست سبقت بگیری اکثرا تصادفات هم تقصیر اینگونه افراد اگه تو لاین خودشون برن، بقیه مجبور نمیشن از راست سبقت بگیرن یا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۴
ای کاش حقوق اقشار کم درآمد و کارمندها هم اینقدر افزایش پیدا میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۴
باز خوبه تو قانون اومده که هر سه سال براساس تورم جریمه ها افزایش پیدا میکنه. پس با این تفاسیر تورم یک رقمی دروغه دیگه؟ چون جریمه ها که 100% افزایش پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۴
سلام
به نظر من با اهرمهای فشار هیچ وقت مشکلی حل نمیشه
باید فرهنگ سازی بشه
باید فرهنگ وسیله نقلیه در وجودمون نهادینه بشه
و بعد از نهادینه شدن فرهنگش اون وقت با متخلفا خیلی شدید برخورد بشه مثلا یه جریمه 7 الی 10 میلیون تومانی بخوره
این دیگه اهرم فشار نیست بایستی کاری کنن که کیی که فرهنگشو نتونست در خودش هضم کنه اصلا نتونه هم پشت فرمان بشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ دی ۱۳۹۴
سلام دستشون درد نکنه والا بجای این کار مگه نمیشد کاری دیگه انجام داد شاید خیلیها به بندر عباس امدین از بندر شهید رجایی تا بندر شهید باهنر همیشه و هر روز ترافیک سنگین و متخلفین زیاد اول منطقه خونسرخ یه تابلو زدن ورود هر گونه اتوبوس و کامیون به لاین سبقت ممنوع ولی متاسفانه اینها زودتر تو لاین هستن و پلیسی هم اصلا وجود نداره همه جمع شدن تو شهر که چرا شیشه رو رنگی کردی چرا ته ماشین یکم بالاست خوب بفکر او بیچاره های که انجا تلف میشن باشید گوششون هم بدهکار نیست عین اینکه نمیبینن هر روز تصادف بخدا دارین از مسئولیت شانه خالی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۴
برین ماشین با کیفیت تولید کنید تا جلوی مرگ میر بگیرید.نه با جریمه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۴
وقتی حریف کارخانه های ماشین سازی نیستیم . وقتی حریف وزارت راه برای ساختن جاده های ایمن نیستیم وقتی پلیس برنامه آموزشی در تلویزیون ندارد . پس دیواری کوتاهتر از راننده نمیماند که کاسه کوزه ها را بر سر او بشکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ دی ۱۳۹۴
باسلام لطفا مسولین شهرداری دراحداث پارکینگ درسطح معابرشلوغ شهرها فکراساسی نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۴
حالا اینکه جریمه هارو سه تا چهار برابر کردن فکری برای حقوق و مزایای مردم و چهار برابر کردن ان کردن .یا فکری به حالا اون چهل پنج هزار تومن یارانه رو که شش سال پیش پولی بودو الان حتا بچه مدرسه ایها از اون بیشتر پول تو جیبی میگیرن کردن بابا مردم رو گنج که نیستن که این جرایم نجومیرو بتونن بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۱:۰۶ ۲۵ دی ۱۳۹۴
افزایش جریمه چه ربطی به افزایش حقوق داره؟ ظاهرا شما تو رانندگی مشکل داری که با پرداخت جریمه هم مشکل داری. اگر هرکس فرهنگ رانندگی داشته باشه چرا باید جریمه بشه ؟ مورد فراوان داریم میان 1 متر جلوتر از خط عابر پیاده وای میستند و هنوز چراغ 5 ثانیه مونده سبز شه طرف شروع به حرکت میکنه و از طرف دیگه ماشین میزنه و .... . اتفاقا بسیار کار شایسته ایست افزایش جریمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۵ دی ۱۳۹۴
اگه رو گنج ننشستن ، خلاف نکنن ، جریمه هم ندن