به تعویق افتادن زمان ثبت نام اولین آزمون دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی و اعطای بورسیه تحصیلی و حل مشکل جایابی دانشجویان بورسیه از مهم‌ترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی روبه رو بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به تعویق افتادن زمان ثبت نام اولین آزمون دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی، حل مشکل جایابی بورسیه‌ها و پرداخت وام و تسهیلات دیگر به تعدادی از دانشجویان اشاره نمود. 

زمان ثبت نام آزمون دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی به تعویق افتاد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: پیش از این اعلام شده بود که ثبت نام از دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی کشور از روز سه‌شنبه ۲۲ دی ماه آغاز می‌شود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرده است که به دلیل تسهیل در امر ثبت نام، ثبت نام دستیاران به تعویق افتاد. در واقع زمان شروع ثبت نام از داوطلبان این آزمون پس از پایان مهلت ثبت نام آزمون استخدامی (مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور) اعلام و ثبت نام از آنان انجام می‌شود. 

ثبت‌نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام برای شرکت در دومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور (شامل ۱۸ دستگاه اجرایی) از ۲۰ دی ماه از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آغاز شد. مهلت ثبت نام در این آزمون تا روز شنبه ۲۶ دی ماه ۹۴ ادامه دارد و در روز جمعه ۲۱ اسفندماه ۹۴ هم آزمون فوق برگزار می‌شود. 

اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان با شیوه‌ای نوین
صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اذعان داشت: از مدل و شیوه جدید اعزام دانشجویان بورسیه به خارج از کشور رونمایی شده است. در سال‌های قبل اعزام به این صورت بود که دانشجویان در آزمون شرکت می‌کردند و کار مصاحبه و پذیرش آن‌ها از طریق اداره بورس انجام می‌شد اما از سال آتی این روند تغییر می‌کند. از سال آینده روال به این صورت خواهد بود که دانشگاه‌ها بر اساس سهمیه‌ای که از وزارتخانه در‌خواست می‌کنند در رشته‌های اولویت دار نقشه علمی کشور، ‌ سهمیه به آن‌ها اختصاص داده خواهد شد‌. دانشجویان در آزمون دکتری داخل شرکت می‌کنند و در‌‌ همان آزمون دکتری و بر اساس قبولی و مصاحبه‌ای که از سوی خود دانشگاه انجام می‌شود دانشجو انتخاب می‌گردد. 

حل مشکل جایابی بورسیه‌ها با اختیارات جدید دانشگاه‌ها
مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: موضوع بورسیه‌ها با تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، از ابتدا تا انتهای کار در چهارچوب سهمیه‌ای که وزارت علوم به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد، توسط دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود. وزارت علوم تنها کاری که انجام می‌دهد این است که دانشجو را اعزام کرده و گزارش پیشرفت وی در طول تحصیل را به دانشگاه محل خدمت دانشجو ارسال کند. 

وی ادامه داد: دانشجوی بورسیه خارج بلافاصله بعد از بازگشت مشغول به کار می‌شود و دیگر با مشکل جایابی که قبولی‌های قدیم بورسیه با آن مواجه بودند و دانشگاه‌ها با تامل در این زمینه برخورد می‌کردند روبرو نیستند چرا که دانشجو با نظر دانشگاه انتخاب می‌شود.
 
آغاز ثبت نام ارشد پزشکی از اول بهمن/امکان انتخاب دو رشته
ثبت نام برای آزمون کار‌شناسی ارشد سال ۹۵ گروه پزشکی از اول بهمن ماه آغاز می‌شود و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد. ثبت نام آزمون، ارسال مدارک و دریافت کد رهگیری به صورت اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند از اول بهمن با مراجعه به سایت sanjeshp. ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. 

کاهش تعداد داوطلبان آزمون دکتری ۹۵
حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش گفت: ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۵ شنبه ۱۹ دی‌ماه پایان پذیرفت. براساس گزارش اولیه ۱۵۶ هزار و ۹۹۵ داوطلب برای شرکت در این آزمون اقدام نمودند. سال گذشته تعداد ۲۰۱ هزار نفر در این آزمون ثبت نام کرده بودند و با توجه به تعداد ثبت نام کننده در آزمون امسال، حدود ۴۰ هزار نفر کاهش تعداد داوطلب داشته‌ایم.
 
بودجه ورزشی دانشگاه‌ها ۴ میلیارد تومان است
دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: پرداختن به ورزش دانشجویی مهم‌ترین راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در بین این قشر است. هزینه کردن در بخش ورزش دانشگاهی سرمایه گذاری برای نشاط و سلامت دانشجویان است و در این زمینه مسئله هزینه مطرح نیست. هم اکنون بودجه ورزشی دانشگاه‌ها بسیار ناچیز و به طور کلی ۴۰ میلیارد ریال در سال است که با توجه به تعداد دانشگاه‌های کشور این بودجه تقریبا صفر است. 

پرداخت وام به دانشجویان مناطق محروم
یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در راستای بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و بنیاد مستضعفان منعقد شده است که براساس این تفاهم‌نامه به دانشجویان مناطق محروم وام دانشجویی پرداخت می‌شود. مبلغ این وام تحصیلی برای دانشجویان مجرد و متأهل برای هر نیمسال تحصیلی به ترتیب ۶ و ۸ میلیون ریال است. 

سبد غذایی به دانشجویان باردار یا شیرده تعلق می‌گیرد
صندوق رفاه دانشجویان در نظر دارد به منظور تحکیم بنیان خانواده و همچنین کمک به تغذیه مادران باردار یا شیرده با حمایت و همکاری بنیاد علوی نسبت به تامین سبدغذایی اقدام کند. بنابراین دانشجویان واجد شرایط باید مدارک و مستندات درخواست شده را به کار‌شناس اداره رفاه دانشگاه ارایه کنند. بدیهی است پس از بررسی کار‌شناسان اداره رفاه دانشگاه مدارک لازم در سامانه اتوماسیون بارگذاری و پس از تایید معاونت لیست متقاضیان به صندوق رفاه برای اقدامات بعدی ارسال می‌شود. 

جزئیات اعطای تسهیلات دانشجویی دانشگاه آزاد
 دکتر مرتضی احسانی با اشاره به ابلاغ بخشنامه پرداخت تسهیلات بانک ملی به کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در خصوص ابلاغ تفاهم نامه منعقد شده بین دانشگاه آزاد اسلامی و بانک ملی ایران و الحاقیه مورخ ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ دستور العمل اجرایی بهره برداری از تسهیلات، شرایط و ضوابط مندرج در تفاهم نامه اعلام شد و کارکنان رسمی حداکثر تا مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، کارکنان قراردادی حداکثر تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، اعضای هیات علمی تمام وقت حداکثر تا مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال و اعضای هیات علمی نیمه وقت حداکثر تا مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. 

حمایت ۲۰ میلیونی از پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی قرآنی
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی گفت: به پایان نامه‌ها و طرح پژوهش‌های قرآنی که به نظام سازی توسعه قرآنی کمک کنند، ۳۵ تا ۲۰۰میلیون ریال پرداخت می‌شود. 

گام‌هایی که به ارتقای تعامل مؤثر بین صنعت و دانشگاه می‌رسد
شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: رابطه دانشگاه با صنعت در حد انتظار مطلوب نیست و امیدواریم با سیاست‌های اتخاذ شده به صورت تدریجی این رابطه مطلوب فراهم شود یکی از مصادیق این سیاست‌ها مربوط به کاربردی کردن برنامه‌های درسی در مقاطع پایین‌تر و تقاضا محور کردن پروژه‌های تحقیقاتی در مقاطع بالا‌تر است که در هر دو مورد گام‌های جدی برداشته شده است. 

طول دوره دکتری دانشگاه آزاد افزایش نیافته است
دکتر حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد تاکید کرد: این دانشگاه برای دانشجویان ورودی مهرماه ۹۴ به بعد، مجموع دروس نظری و رساله را از ۴۴ واحد به ۳۶ واحد کاهش داده است. ۸ واحد کاهش یافته شامل ۴ واحد نظری و ۴ واحد رساله به طور متوسط است. 

تحصیل ۷۰ درصد دانشجویان علوم تحقیقات در مقاطع تحصیلات تکمیلی
علی عباسپور رئیس واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه فعالیت واحد دانشگاهی بر تحصیلات تکمیلی متمرکز شده است، گفت: بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. 

اجرای طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی برای ورودی‌های ۹۶
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی از جمله پذیرش دکتری در صورت نهایی شدن برای وازت علوم لازم الاجرا است و برای ورودی‌های ۹۶ اجرایی خواهد شد، اما این طرح برای برای ورودی‌های ۹۵‌‌ همان روال سابقی که اعلام شده بود، قابل اجرا خواهد بود، که دانشجویان در یک طرح غربالگری آزمون متمرکز جی ار‌ای «GRE» را گذرانده و سپس به دانشگاه‌ها مراجعه کرده و دانشگاه‌ها با ارزیابی تخصصی آن‌ها را در سیستم خود پذیرش می‌کنند. 

برنامه وزارت علوم در خصوص ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه‌ها
سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ابلاغیه در خصوص انتخابات به دانشگاه‌ها این بوده است که در چارچوب قوانین مصوب و ابلاغ شده برنامه‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها انجام شود. اینکه طبق اصول جلوی هرگونه اعمال سلیقه گرفته شود تا افراد مختلف با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف بتوانند نظرات خود را مطرح کنند و تضارب آرا شکل گیرد از اهداف این ابلاغیه است. 

شبکه ارتباطی نخبگان علوم انسانی راه اندازی می‌شود
حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی گفت: هدف از راه اندازی دبیرخانه دائمی شبکه ارتباطی با نخبگان علوم انسانی این است که بتوانیم از ظرفیت محققان و پژوهشگران این حوزه به خصوص افراد پیشکسوت استفاده کنیم. پژوهشگاه علوم انسانی دغدغه ارتباطی تمدن نوین اسلامی را دارد به همین دلیل این دبیرخانه در پژوهشگاه راه اندازی خواهد شد. 

آغاز رسیدگی به شکایات دانشگاهیان از ۲۲ دی
محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: کار رسیدگی به شکایت‌های واصله دانشگاهی در صورت تصویب اعضای معرفی شده سه کارگروه آموزشی، دانشجویی، پژوهشی از ۲۲ دی ماه آغاز می‌شود. براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بویژه مصوبه ۶۳۰ آن شورا، هیئت عالی تجدید نظر در وزارت علوم مستقر شد تا به تصمیمات و آرای نهایی و قطعی صادره در هیئت‌ها و کمیته‌های تخصصی که در وزارت خانه‌های بهداشت و علوم صادر می‌شود، رسیدگی کند. 

وی ادامه داد: چنانچه کسی نسبت به تصمیمات و آرای نهایی هیئت‌های امنا، ممیزه، انتظامی اساتید، انضباطی دانشجویان، بازنشستگی‌های ناشی از رکود علمی، ارتقا، ارزیابی و پذیرش علمی، بورسیه و فرصت مطالعاتی که ارتباط مستقیم با امور و شئون تخصصی، علمی، پژوهشی و آموزشی اعتراضی داشته باشد در این هیئت عالی رسیدگی می‌شود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.