بزرگترين تفاهم‌نامه آموزشي ترسيب كربن كشور در راستاي تقويت انسجام سازماني و هماهنگي ارائه خدمات آموزشي به جوامع محلي و روستايي در محدوده ترسيب كربن استان به امضا رسید.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان مدير اجرايي پروژه ترسيب كربن در سیستان و بلوچستان گفت: تفاهم‌نامه هفت جانبه آموزشي طرح توسعه پايدار روستايي و مديريت مشاركتي منابع طبيعي (تعميم ترسيب كربن) بین دستگاههای مربوطه مبادله شد.

محمد طاهری افزود: پس از انجام مطالعات و نيازسنجي اوليه، دوره‌هاي آموزشي براساس اولويت، با همكاري طرفين تفاهم‌نامه در نقاط مورد اجرای پروژه ترسیب کربن و در راستای ارتقاء سطح مهارت و به منظور توانمند‌سازي جوامع محلي و روستايي، برگزار می شود.

وی ادامه داد: پروژه ترسيب كربن با هدف دستیابی به یک الگوی مدیریت مشارکتی و احیای منابع طبیعی تخریب شده در مناطق خشک و نیمه خشک به همراه توسعه پایدار روستایی و افزایش جذب کربن برای مقابله با گرمایش زمین طراحی و درحال اجرا در برخی از نقاط کشور می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تخريب پوشش گياهي و افزايش گازهاي گلخانه‌اي از جمله CO2، باعث تغيير اقليم و گرم شدن زمين شده و در این زمینه ایران مقام سیزدهم را در جهان از نظر تولید و انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از سرانه مصرف حامل‌های انرژی فسیلی دارد و دارای 18 استان بیابانی نیز می‌باشد.

مدير اجرايي پروژه ترسيب كربن در سیستان و بلوچستان گفت: در راستاي مقابله با این چالش‌ ها، سند پروژه بین المللی ترسیب کربن با توافق دولت جمهوری اسلامی ایران به نمايندگي سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و با حمایت مالی تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) در سال 2003 میلادی (1382) مبادله شد و عملیات اجرایی آن در سال 2005 میلادی در منطقه حسین آباد غیناب شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد : این پروژه با هدف دستیابی به یک الگوی مدیریت مشارکتی و احیای منابع طبیعی تخریب شده در مناطق خشک و نیمه خشک به همراه توسعه پایدار روستایی و افزایش جذب کربن برای مقابله با گرمایش زمین طراحی و اجرا شده است.

وی عنوان کرد : با توجه به موفقيت پروژه ترسيب كربن در منطقه خراسان جنوبي، تعمیم اين پروژه و رویکرد مشارکت مردم در مدیریت منابع طبیعی به سایر استان‌ها به تصویب هیات دولت رسید و در اولین قدم سند متمم (1) پروژه ترسیب کربن بین استانداران تهران و کرمان، در نیمه دوم سال 1390 و در قدم بعدی سند متمم (2) پروژه ترسیب کربن بین استانداران البرز، مرکزی، سمنان و بوشهر ، معاون محترم وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در نیمه اول سال 1392 مبادله شد و استان سيستان و بلوچستان نيز از 12 شهريور ماه سال 1393طي سند متمم (3) به فهرست استان‌هاي تعميم پروژه اضافه شده است.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.