شهر زیرزمینی ارزانفود در 5تا 6متری عمق زمین قرار دارد این مجموعه باستانی برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی شده است .

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان، از همدان؛ شهر زیر زمینی ارزانفود به طور اتفاقی در سال 1389 در اثر فعالیتهای عمرانی معدن کاران منطقه شناسایی شد.


این شهر زیر زمینی یکی از عجیب ترین سازه های دستکند در ایران است که به دلیل حفر اتاق های متصل به یکدیگر در طبقات مختلف و در دل تپه ای از سنگ سلیس و همچنین تعبیه کانال های آبرسان وحوضچه های ذخیره آب از دیگر مجموعه های دستکند ایران متمایز است که اتاق های آن توسط ساختارهای لانه مورچه ای به یکدیگر متصل است این شهر 5 الی 6 زیر زمین است .

این شهر 3هزار ساله مربط به دوره اشکانی است و بعد از دوره ی اشکانی در دوره اسلامی از آن به عنوان پناهگاه استفاده میشده است .

وسعت این منطقه را 5هزار هکتار تخمین زده اند .به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران همدان سروش مقدم بیان کرد 80 اتاق واشیای فلزی ،سفالی،مربط به دوره ی صفویه وسکه های ایلخانی وساسانی وهمچنین پی سوز های فلزی در انواع مختلف کشف شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان همدان افزود شهر زیر زمینی ارزانفود جزو آثار ملی به ثبت رسیده است ودر تلاش برای ثبت جهانی این مجموعه زیر زمینی هستیم.

سروش مقدم در رابطه با نام ارزانفود نیز گفت در واقع این منطقه ارزان پول بوده است چرا که به علت وجود سلیس در این روستا به راحتی میتوانستند کسب معاش کنند .وی ادامه داد استان همدان را به واقع باید خاستگاه دستکند های ایران نامید چرا که در دو نقطه دیگر از استان یکی در شهر سامن ملایر در روستای انوج ودیگر مجموعه ی دستکند قلعه جوق در شهر فامنین است که قدمت آن به دوران مادها می رسد.

یکی از اهالی روستا حسن موسیوند گفت مااز پدران وپدر بزرگانمان  شنیده بودیم که در زیر این تپه شهر زیر زمینی وجود دارد اما آن را یک افسانه می دانستیم اما با کاوش های صورت گرفته صحت گفته های اجدادمان اثبات شد. روستای زیبا وخوش آب وهوای ارزانفود در کوه زیبای الوند قرار دارد که کلاه قاضی یکی از قله های زیبای الوند در کنار این روستا قرار دارد که با توجه وحمایت مسئولان وتامین اعتبار میتوان به یکی از قطب های گردشگری در استان تبدیل شود وصنعت گردشگری استان را متحول سازد.

انتهای پیام/پ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.