سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اولین دستاورد ما پس از برجام برداشته شدن هزینه انتقال ارز است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز در این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص شرایط بعد از اجرای برجام بیان کرد: وزارت بهداشت از مدتها پیش برنامه‌ریزی های خاصی را انجام داده است، اولین دستاورد ما برداشته شدن هزینه‌ انتقال ارز است.حدود 3.5 الی 10 درصد هزینه انتقال ارز در حوزه دارو و تجهیزات بوده است . علاوه بر این کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی تمایل خود را برای سرمایه گذاری به ما اعلام کرده‌اند، یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی حتی تا 5 میلیارد دلار توانایی سرمایه گذاری را دارد.
 
وی افزود: در دو قسمت عمده تاثیر برداشته شدن برجام مشهود است . ایجاد فضای مثبت مالی برای کل دولت و برای حوزه سلامت از جمله پیامدهای مثبت اجرای برجام است. 

حریرچی عنوان کرد: یکی از نگرانی های به وجود آمده از کاهش شدید قیمت نفت متوقف شدن طرح تحول سلامت است. طرح تحول سلامت با تاکید رئیس جمهور با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع حفظ دستاوردهای نظام سلامت از اهداف اصلی به شمار می آید. در مورد داروها نیز باید بگویم داروهایی که به طور مستقیم از برجام تاثیر می‌گرفتند و در واقع هزینه انتقال ارز داشتند از هم اکنون به بعد این هزینه کاهش پیدا می‌کند.هرچند که در شرایط تحریم نیز قیمت داروها را کاهش دادیم . 

وی با اعلام اینکه رشد چهار درصدی بودجه سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده در سال ۹۵ پیش‌بینی شده است، گفت: بر اساس تصمیم دولت، رقم تخصیص یافته از محل یک درصد ارزش افزوده، از سه هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ به چهار هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش یافته است؛ اما نکته‌ای که می‌بایست به آن اشاره کرد این است که در سال ۹۴، دو هزار میلیارد تومان از رقم سه هزار میلیارد ارزش افزوده مربوط به بودجه جاری و هزار میلیارد مربوط به بودجه عمرانی بود در حالی که برای سال ۹۵، سه هزار میلیارد تومان عمرانی و هزار میلیارد تومان بودجه جاری دیده شده است.

حریرچی تنها نگرانی وزارت بهداشت را رشد کم بودجه بیمه‌ها در سال ۹۵ دانست و گفت: با توجه به رشد ۱۲ درصدی بودجه بیمه‌ها، ما نگران تأمین هزینه‌هایی هستیم که می‌بایست بیمه‌های پایه، آنها را پشتیبانی کنند.

وی با اعلام اینکه بیمارستان‌های وزارت بهداشت هر ماه بین هزار الی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صورتحساب خدمات به چهار بیمه اصلی ارائه می‌دهند، گفت: مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها بر اساس اسناد ارسالی، پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به خدماتی که هنوز اسناد آنها ارسال نشده، میزان مطالبات ما به بیش از هشت هزار میلیارد تومان در سال جاری می‌رسد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه تاکنون بیمه‌ها هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان از مطالبات سال ۹۴ بیمارستان‌های دولتی را پرداخت کرده‌اند، تاکید کرد: این رقم از مجموع اسناد هفت هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی مربوط به سال ۹۴ است که با این احتساب، پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات ما همچنان باقی است.

تجمع را قبول نمی‌کنیم
حریرچی در خصوص تجمع رادیولوژیست‌ها گفت: وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است که فوق تخصصان تریناتولوژی در کشور می‌توانند سونوگرافی انجام دهند و هزینه آن را دریافت کنند. این افراد در کشور حدود 60 نفر هستند که ابزار اصلی کار آنها سونوگرافی است. هدف اصلی نظام سلامت تامین مصالح مردم است، ما نمی‌توانیم کمبود رادیولوژیست داشته باشیم اما انحصار خاصی در ارائه خدمات ایجاد کنیم، در دنیا سونوگرافی توسط کارشناسان انجام می‌شود.ملاحظات اقتصادی یک صنف ملاک نیست.

وی افزود: برای هرگونه اعتراض در وزارت بهداشت سیستم و سلسله مراتب خاصی پیش بینی شده است، تجمع جلوی وزارت‌خانه به این این معنی که مذاکرات را پیش ببریم، قابل قبول نیست، علاوه بر این دستگاه‌های نظارتی و امنیتی وظایف خود را دارند و مطابق قانون برخورد می‌کنند. در برخی موارد برای تجمع مجوز قانونی گرفته می‌شود ما گوشمان برای شنیدن نظرات کارشناسی باز است.

 سخنگوی وزیر بهداشت درباره شایعاتی مبنی بر دستگیری تعدادی از رادیولوژیست‌هایی که در مقابل وزارت بهداشت تحمع کرده بودن خاطرنشان کرد: در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارم اما این که کسی برای چند ساعت بازداشت شده باشد، را تأیید نمی‌کنم.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای خدمات دندان‌پزشکی
وی درمورد خدمات دندان‌پزشکی که مردم را از نظر مالی تحت فشار قرار گرفته است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که در شهرهای بزرگ و متوسط 25 درصد پرداختی از جیب مردم برای خدمات دندان‌پزشکی است، با توجه به اینکه در افراد بالغ شاخص تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده وضعیت نامناسب است، اقداماتی را در این زمینه شروع کرده‌ایم.

حریرچی اضافه کرد: 2 روش عمده در حوزه دندان‌پزشکی وجود دارد، روش اول پیشگیری و بهداشت است که در 90 درصد از موارد می‌توان پیشگیری کرد تا به خدمات درمانی منجر نشود. اقدام دوم در خصوص افرادی است  که بالاخره در هر صورت با خدمات کمرشکن دندان‌پزشکی مواجه هستند.خدمات برای این افراد 50 درصد با قیمت خصوصی و 50 درصد با تعرفه دولتی ارائه می‌‌شود.

منع توزیع داروی ام اس به دلیل رعایت نکردن مجوز
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص داروی آرژانتینی غیرمجاز گفت: این دارو مخصوص بیماری ‌ام اس است، حدود 7 سال پیش با وجود تولید داخل مجوز واردات به این دارو داده شده است البته شرط واردات این بوده است که پس از گذشت موعد مقرری تولید این دارو در داخل انجام شوند اما به دلیل اینکه این شرکت نتوانسته، تولید داخل را انجام دهد طبق مجوز توزیع این دارو منع شده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی منجر به بستری افرادی می‌شود که یا مسن هستند و یا بیماری خاصی دارند، عنوان کرد: مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا نسبت به سال گذشته افزایش نداده است، باید عزم ملی منطبق بر مدل‌های جهانی برای کنترل آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا صورت بگیرد.

حریرچی درباره ارزان شدن خدمات درمان برای ایرانیان پس از اجرای برجام گفت: سیاست مهم دولت کاهش پرداخت از دید مردم است اما این الزاماً به معنای ارزان شدن خدمات نیست ،به طور مثال در طرح تحول سلامت بسته‌هایی برای بالا بردن تعرفه در نظر گرفته شد اما همان زمان با تعیین بسته‌‌ای پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار