مدیرگروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد رواج توصیه هایی به نام طب سنتی در فضای مجازی، گفت: مردم باید در باره پیام هایی که در فضای مجازی به نام طب سنتی رایج است، هوشیار باشند زیرا بیشتر این موارد معتبر نیست و مبنای علمی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر مجید نیمروزی افزود: تنها مطالبی در این زمینه قابل اعتماد است که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و متخصصان دانشگاهی طب سنتی، تهیه شده باشد.
وی بیان داشت: در طب سنتی، تنها اصول کلی و عمومی این نوع طب قابلیت آموزش رسانه ای دارد، و باید توجه داشت که هر محتوایی در این زمینه عمومیت ندارد و نسخه هر فرد، وابسته به شرایط ویژه او است.
نیمروزی ادامه داد: به طور مثال حجامت و فصد (خونگیری) که از روش های درمانی طب سنتی است، قابل استفاده برای همه افراد نیست و انجام آن باید با تایید پزشک متخصص طب سنتی صورت گیرد.
وی با اشاره به شش اصل کلی حفظ تندرستی در طب سنتی که اجرای آنها در سلامت همه افراد موثر است، گفت: هوا نخستین اصل است که بر اساس آموزه های طب سنتی، باید پاکیزه باشد و از تنفس هوای آلوده، مصرف قلیان، سیگار و دخانیات که سلامت انسان را به خطر می اندازد باید پرهیز کرد.
مدیرگروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از خوردن و نوشیدن به عنوان دومین اصل یاد کرد و اظهار داشت: از موارد مرتبط با این اصل می توان به درست و به اندازه جویدن غذا، نوشیدن جرعه جرعه آب، پرهیز نوشیدن آب به همراه غذا، پرهیز از خوردن آب همراه با یخ و نوشیدن آب به تناسب بدن و بر حسب تشنگی، اشاره کرد.
نیمروزی افزود: خواب و بیداری هم اصلی دیگر در طب سنتی است که در این مورد توصیه می شود فاصله مصرف غذا و خواب، رعایت شود.
او، از حرکت و سکون که کمیت و کیفیت فعالیت بدنی و استراحت را شامل می شود، احتباس (نگه داشتن) و استفراغ به معنای مواردی که باید در بدن باقی بماند یا خارج شود و اعراض نفسانی به معنی مسایل روحی و روانی، به عنوان دیگر اصول کل طب سنتی نام برد.
اعراض نفسانی، یعنی حالت های روحی و روانی مانند غضب و خشم و سایر ویژگی های رفتاری و اعمال ویژه آدمی که عادت به آن، موجب فاصله گرفتن از خدا و از بین رفتن آرامش زندگی او می شود.
نیمروزی اظهار کرد: در طب سنتی مواردی مانند چای سبز، چای سفید و قهوه سبز که امروزه مصرف آنها رواج یافته، دارو محسوب می شود و مصرف آنها باید بر اساس شرایط فرد و به دور از افراط باشد.
این متخصص طب سنتی اضافه کرد: چگونگی مصرف مواد غذایی در کنار یکدیگر، توصیه های مربوط به مصرف ترشی هایی نظیر سرکه، تفاوت های انواع گوشت ها مانند گوشت گوسفند، گاو و مرغ، از جمله نکاتی است که در طب سنتی قوانین ویژه ای دارد و بر اساس شرایط فرد، به او توصیه می شود.
منبع :ایرنا
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.