معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کاهش 70 درصدی نرخ باروری کشور طی 30 سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کاهش 70 درصدی نرخ باروری کشور طی 30 سال گذشته خبر داد.

ابراهیم شکیبا در اولین همایش "نقش انرژی‌های هسته‌ای و تشعشعات الکترومغناطیسی در باروری و ناباروری" که امروز "29 دی" بیمارستان امام رضا(ع) گفت: بر اساس سیاست‌های کشور در 30 سال گذشته نرخ باروری کشور با 70 درصد کاهش به عدد 1.78 رسیده است.

وی افزود: این میزان کاهش نرخ باروری مطلوب نیست و برای اینکه بتوانیم حداقل جمعیت فعلی کشور را حفظ کنیم، باید نرخ باروری را به 2.1 برسانیم که این مسئله با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه کار دشواری است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بی علاقه شدن خانواده‌های ایرانی برای داشتن فرزند اشاره کرد و افزود: فرهنگی که در کشور حاکم شده موجب شده تا یا خانواده‌ها علاقه‌ای به داشتن فرزند نداشته باشند یا به داشتن یک فرزند بسنده کنند.

وی اضافه کرد: این بی علاقگی خانواده‌های ایرانی به داشتن فرزند موجب شده تا در رنکینگی که میان زنان جهان در زمینه تعداد موالید انجام شد، ایران در رتبه یکی مانده به آخر قرار گیرد و کشوری مانند آمریکا با 22 پله و نیز رژیم صهیونیستی اسراییل با 70  پله بالاتر از ایران قرار گیرند.

شکیبا تصریح کرد: در حال حاضر 14.5 درصد خانواده‌های ایرانی بدون فرزند هستند و 19 درصد دیگر تنها یک فرزند دارند.

شکیبا به کاهش جمعیت جوان کشور هم اشاره کرد و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده از سال 1392 تا سال 1395 جمعیت بین 20 تا 29 سال کشور از 17.3 میلیون نفر به 15.5 میلیون نفر خواهد رسید.

وی در ادامه به چالش دیگر در زمینه جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: ازدیاد طلاق و افزایش سن ازدواج در کشور در سالهای اخیر بالارفته، در کاهش نرخ باروری موثر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، یادآوری کرد: از طرف دیگر فاصله زیادی نیز بین ازدواج تا به دنیا آمدن فرزند اول در خانواده‌های ایرانی وجود دارد، همچنین فاصله بین تولد فرزند اول و فرزند دوم نیز زیاد است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.