مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت : با توجه به اینکه شهرستان تربت جام از قطب های مهم کشاورزی استان است ، اجرای طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی درتربت جام آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی ؛ جوادی اظهار داشت : طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی با هدف افزایش ضریب نفوذ کارشناسان در مراحل کاشت ، داشت و برداشت محصولات کشاورزی صورت می گیرد.

وی گفت : این طرح برای اولین بار همگام با سایر شهرستانهای استان به منظور جمع آوری اطلاعات به روز بهره برداران کشاورزی ، باغداری ، دامداری و زراعی در این استان اجرا می شود.

جوادی اضافه کرد : دستورالعمل اجرایی پهنه بندی مراکز جهادکشاورزی در جهت استقرار و تثبیت نظام نوین ترویج کشاورزی به منظور اجرای مناسب و مطلوب فعالیت های ترویجی ، ارتفاء و توسعه کمی و کیفی منابع انسانی شاغل در بخش کشاورزی با تاکید بر گسترش کشاورزی دانش بنیان و تقویت رفتار حرفه ای بهره برداران در شهرستان اجرایی می شود.

وی گفت : در طرح پهنه بندی، مرکز مدیریت خدمات کشاورزی به گروهی از روستاهای کوچک تبدیل و پنج تا 15 روستا به هر کارشناس تعلق می گیرد تا با مدیریتی جزئی تر زمینه افزایش تولیدات کشاورزی از نظر کمیت و کیفیت فراهم شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با بیان اینکه استفاده درست و بهینه از اراضی ، نیازمند ارزیابی دقیق منابع اکولوژی کشاورزی بوده ، گفت : این طرح تمامی اطلاعات جزیی بهره برداران هر روستا به صورت کوتاه مدت راستی آزمایی می شود.

وی افزود : در پهنه بندی کشاورزی علاوه بر میزان و پتانسیل تولید، تمامی بیماری ها و موانع تولید هر روستا به صورت جداگانه توسط کارشناسان بررسی می شود.

جوادی ادامه داد: طرح پهنه بندی کشاورزی، افق و ابعاد جدیدی برای پایش موثر و مدیریت منابع اراضی باز کرده و اطلاعات مورد نیاز توسط کارشناسان جمع آوری و به کار گرفته می شود.

شهرستان تربت جام حدود67 هزار و506 هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و 29هزار و745 هکتار اراضی دیم دارد که حدود9 هزارهکتار آن را باغات تشکیل می دهد.

شهرستان 300 هزار نفری تربت جام در 160 کیلو متری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.